پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نمایشگاه دستاوردهای تولید برنج مازندران؛ گامی به سوی خودکفایی در کشور

0

به گزارش خبرگزاری تسنیم از آمل، برنج یکی از عمده‌ترین محصول کشاورزی است که ” با رنج” کشاورزان مازندرانی سالانه در بیش از 240 هزار هکتار از اراضی شالیزاری این استان به عمل می‌آید.

محصولی که در آخرین ماه سال با ورود کشاورزان به زمین‌هایشان با آماده‌سازی اراضی و شخم‌زنی به همراه ماشین‌آلات سنتی و مکانیزه آغاز می‌شود و تا پایان مرداد ماه به مدت شش ماه یعنی پس از برداشت محصول به پایان می‌رسد.

تولیدی که تمام امید و چشم 60 درصد از جمعیت مازندران جهت تامین امرار معاش زندگی است و با فروش آن بار بسیاری از مشکلات خود و خانواده‌شان را رفع کنند.

استانی که به عنوان قطب مهم در عرصه تولید برنج کشور با 38 درصد سطح زیر کشت حدود 48 درصد از تولید ملی مردم ایران را تامین می‌کند. اما برای به دست آوردن این محصول پرمشقت از سوی کشاورزان مازندرانی به همراه خود مشکلات عدیده‌ای چون کم‌آبی، واردات بی‌رویه برنج در زمان برداشت و فروش داخلی، رکود در عرضه قیمت آن و آفات مواجه است.

امروزه نیز با توجه به رونقی در عرصه عرضه و تقاضای این محصول برنج‌کاران مصمم بر کشت مجدد آن شدند و حتی از فروش اراضی خود که سال‌های گذشته با بی‌رونقی تولید برنج روی آورده بودند، منصرف شدند.

اما همچنان این زحمت‌کشان عرصه تولید ملی برنج با مشکلات زیادی مواجه هستند که مهمترین آنها در امر واردات بی‌رویه، رکود قیمت و کم‌آبی است.

نخستین جشنواره ملی برنج به میزبانی مرکز بین‌المللی تجارت برنج ایران در مازندران امسال بر آن داشت تا با برپایی نمایشگاه دستاوردها و فناوری‌های تولید برنج با شناسایی پتانسیل و ظرفیت‌سازی استان‌های شمالی در امر تولید برنج به حمایت و رفع مشکلات کشاورزان بپردازد.

افزایش راندمان تولید برنج با مدیریت مناسب در مصرف کود

محمد محمدیان مدیریت تغذیه و مصرف کود در اراضی کشت در حاشیه این نمایشگاه در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به فرارسیدن روز جهانی منابع فاو بیان کرد: باید به این نکته توجه داشته باشیم که آنچه به دست ما رسیده ارثیه‌ای از سوی پدران‌مان نیست بلکه امانتی‌ست که باید برای حفظ آن به آیندگان تلاش کنیم.

وی افزود: در زمینه کود نیز با مدیریت خوب می‌توانیم افزایش عملکرد داشته باشیم و کشاورزان نیز به دلیل اینکه اصول اساسی مصرف کود را رعایت نمی‌کنند مصارف بیش از اندازه دارند.

محمدیان گفت: در جهت میزان مصرف کود از سوی کشاورزان نمی‌توانیم کنترل داشته باشیم تا به آنها بگوییم که چهار اصل اساسی مبنی بر مصرف، مقدار، زمان و شیوه کود را مطابق راندمان مصرف کود کم کنید.

ایران در بخش مکانیزاسیون کشاورزی عقب است

عضو هیئت مدیره موسسه تحقیقات برنج کشور با اشاره به اینکه راندمان مصرف کود یعنی بکارگیری درست به منظور حفظ مواردهای زیست محیطی و جلوگیری از آلودگی‌های آن است، عنوان کرد: با استفاده از این موارد بتوانیم عملکرد را افزایش دهیم.

اسفندیار قاسم‌زاده دبیر انجمن برنج ایران شعبه در مازندران نیز در گفت‌وگو با تسنیم تشکیل این انجمن در ایران را از سال 79 با حضور محققین و کارشناسان برنج کشوربیان و عنوان کرد: این انجمن با محوریت حمایت از تولید پایدار برنج شکل گرفته است و در طول مسیر با برگزاری همایش‌های ملی در سطح کشور ورود یافته است.

وی با اشاره به اینکه امسال نیز با این هدف هجدهمین همایش ملی برنج ایران را به میزبانی مازندران برگزار کرد، تصریح کرد: از مهمترین اهداف این انجمن طبق عناوین متعدد اساسنامه تولید پایدار است با توجه به اینکه سالانه عوامل متعددی در موضوع پایداری و ناپایداری برنج وجود دارد.

قاسم‌زاده افزود: انجمن برنج رسالت خود می‌داند تا با پیشرفت‌های عموم کشاورزی در کنار پتانسیل‌های موجود در این استان‌های شمالی عوامل متعدد اعم از کم‌آبی، محدودیت کشت، نوسازی زمین‌های کشاورزی و مکانیزاسیون کردن بخش برنج کشور را به کشاورزان و مروجین ارائه دهد.

وی با بیان اینکه کشور ایران در بخش مکانیزاسیون عقب است هر چند کشاورزی ما در در مالکیت زیر هکتار هست و برای کشاورزان مقرون به صرفه نیست و باید با قیمت بالا این ماشین آلات را بخرند، تصریح کرد: اما تقاضا داریم که دست‌اندرکاران بخش تولید برنج سوبیست‌های لازم را جهت عرضه این ماشین‌آلات کیفی به کشاورزان را داشته باشند تا کشاورزی بتواند در این استان‌ها بهتر صورت گیرد.

این مسئول یکی از مشکلات عمده در این عرصه را توجیه اقتصادی برنج مطرح کرد و گفت: اگر نتوانیم در امر تولید سطح مناسبی را داشته باشیم مطمئنا مزارع کشاورزی ما تعطیل می‌شود.

بکارگیری مدیریت‌های نوین با کم‌آبی مقابله کرد

رضا اسدی مسئول بخش تحقیقات فنی مهندسی تحقیقات برنج کشور در کفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه 25 سال در زمینه آب کشاورزی از این موسسه در حال تحقیق است، گفت: میزان آب مصرفی تعیین کننده برای تولید برنج است تا چگونه مدیریت آب کنیم.

وی ادامه داد: به منظور از داشتن آب به اندازه کافی در زمان کشت نیاز به یک مدیریت خاص چون غرقابی و یکی دو بار خشکی توصیه می‌کنیم.

اسدی با تاکید براینکه اگر آب کمبود باشد یعنی نتوانیم آب کافی داشته باشیم برای کشت برنج معمولا آبیاری تناقبی را توصیه می‌کنیم، بیان کرد: اخیرا یکسری کارهای تحقیقاتی وسیعی در زمینه روش‌های نوین کشت انجام شده است که عمدتا بذر در بستر خشک است و با مدیریت خوب آبیاری این نوع کشت وجود دارد.

وی با اعلام اینکه با این مدیریت‌های نوین با کم‌آبی مقابله کرد، خاطرنشان کرد: همچنین کشت نشاء برنج در بستر غیر گل خرا است که اخیرا کار شده است؛ با این روش مدیریت‌ها می‌توان 25 تا 30 درصد مصرف آب را کاهش داد.

به گزارش تسنیم، امیدواریم با برپایی این نمایشگاه در کنار جشنواره ملی برنج گام اساسی در خودکفایی تولید برنج مازندران در کشور برداشته و مهمترین دغدغه کشاورزان این خطه سرسبز نیز رفع شود.

گزارش  از کبریا مقدس

 /م

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.