پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نقش بی‎فروغ گروه‎های سیاسی در پیگیری مطالبات مردمی

0

در میان اعتراض‌های صورت گرفته چند حلقه مفقوده وجود دارد که به نظر می‌رسد باید به آن بیش از پیش توجه کرد و آن هم عدم حضور پررنگ و تاثیرگذار احزاب سیاسی و تشکل‌ها در آرام کردن فضای موجود و انتقال اعتراض‌ها به دولت و بازخورد آن به مردم است. از سوی نهادهای سیاسی و مدنی باید آنقدر از لابی و رانت دور باشند که بتوانند تاثیرگذار بوده و نقش آفرینی کنند.

احزاب سیاسی نماد جامعه مدنی هستند

مرتضی علویان عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه مازندران در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در تمام دنیا نهادهای مدنی در قالب فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی شکل می‌گیرد، اظهار کرد: احزاب سیاسی نماد جامعه مدنی هستند و کارکردهای خاصی همچون جهت‌دهی و شکل‌گیری مطالبات مردم طی یک فضای گفتمانی خاص برای آنها درنظر گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه تشکل‌ها، احزاب سیاسی، نهادهای اجتماعی و سازمان‌های مردم نهاد خواسته‌ها و نیازهای مردم را در قالب مدون به سازمان‌های دولتی منتقل کند، تصریح کرد: احزاب و تشکل‌ها نقش دروازه بانی دارند به گونه‌ای که فشار را از مردم به نهادهای سیاسی منتقل می‌کنند و این امر می‌تواند در قالب قانون برعکس باشد.

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه مازندران خاطرنشان کرد: در این اتفاقات شکل‌گیری احزاب و نهادهای قوی سیاسی در جامعه ایران بسیار مهم به نظر می‌رسد تا بتواند خواسته‌ها را جهت‌دهی کنند.

لزوم تقویت احزاب سیاسی از سوی قوای سه گانه

علویان با اشاره به اینکه از مجلس و دولت انتظار می‌رود با لایحه یا طرحی قانون احزاب را پررنگ و قوی‌تر کنند تا مردم از مسیر قانونی خارج نشوند، تصریح کرد: ریشه بسیاری از اعتراض‌های مردمی مسائل اقتصادی است که دولت آن را سیاستگذاری کرد و مردم فشار آن را احساس می‌کنند.

وی با بیان اینکه باید این گونه اتفاق‌ها مدیریت شود تا برخی از افراد موج‌سواری نکنند، اظهار کرد: هر چند اعتراض‌های صورت گرفته نشان داد دست بیگانگان و بدخواهان ملت ایران را مشخص کرد اما باید این شرایط کنترل شود.

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه از اولویت دستگاه های امنیتی نیز این است تا این شرایط کنترل و مدیریت شود تا کشور بیشتر آسیب نبینند، گفت: در فضای آسیب‌رسان برای مردم نتیجه‌ای به دست نمی‌آید.

لزوم ورود نخبگان در انتقال نظام ریاستی به پارلمانی

علویان با اشاره به اینکه این اعتراض‌ها درس بزرگی برای هیئت حاکم و مسئولان قوای سه گانه است، خاطرنشان کرد: قوه مقننه باید در شکل‌گیری تشکل‌ها، احزاب سیاسی قوی، پاسخگو و انتقال‌دهنده نیازهای مردم به دولت ورود کند.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم از نظام ریاستی به سمت نظام پارلمانی حرکت کنیم باید نخبگان بیشتر در این فضا حضور یابند، گفت: دولت باید در سیاستگذاری‌ها در قوانین اقتصادی و سیاسی به میان مردم بیاید و مشکلات آنها را لمس کند.

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه نمی‌توان بسیاری از مصوبات را در اتاق شیشه‌ای تعریف کرد، افزود: درست است که قوانین و نظریه‌های توسعه وجود دارد اما نمی‌توان برای بازسازی و نوسازی از آنها استفاده کرد.

لزوم شفاف‌سازی در برخورد با مفاسد

علویان با بیان اینکه باید شرایط جامعه خود را دید و نظریه‌های توسعه منطبق بر واقعیت‌ها همراه باشد، اظهار کرد: قوه قضائیه در کنترل بسیاری از مشکلات باید شفاف و به موقع تصمیم بگیرد و آن را اطلاع‌رسانی کند.

وی با اشاره به اینکه کشور را نمی‌توان در قالب گفته‌هایی که شفافیت ندارد اداره کرد، افزود: اگر در برخورد با دانه درشت‌ها و مفسدان به درستی برخورد نشود فضای مجازی و غیرسالم تاثیرگذار می‌شوند و در مسیر انحرافی تاثیر می‌گذارد.

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه مازندران با بیان اینکه دست بیگانگان در جریان اعتراض‌ها خود را نشان داد و باید به طور کامل کنترل شود، خاطرنشان کرد: قوای سه گانه شفاف و با در نظر داشتن آموزه‌های دینی با مردم برخورد کنند.

علویان در پایان تاکید کرد: باید حس اعتماد در میان مردم تقویت شود و در این صورت آنها در ادامه پای نظام می‌ایستند و دغدغه‌ای برای آینده وجود ندارد.

لزوم تبیین نقش بیگانگان در اعتراض‌های مردمی از سوی احزاب

ولی‌الله نانواکناری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اعتراض‌های مردم در برخی شهرهای کشور، به نقش پررنگ احزاب در برابر با اعتراض‌های مردمی اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های تخریبی که در میان اعتراض‌های مردمی صورت می‌گیرد پسندیده نیست.

وی با بیان اینکه مردم باید میان معترضان و کسانی که آشوبگر هستند تفاوت قائل شوند، تصریح کرد: هیچ معترضی نباید اغتشاش کند و به اماکن عمومی آسیب بزند و همه نهادها و احزاب‌ها باید در این زمینه ورود کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: احزاب و نهادهای سیاسی باید خواسته و مطالبات مردم را به گوش مسئولان برسانند و نقش بیگانگان را نیز برای مردم در این اغتشاش‌ها تبیین کنند.

نانواکناری با اشاره به اینکه تشکل‌ها تفاوت مطالبه‌گری مردم با صف اغتشاش را باید تبیین کنند، خاطرنشان کرد: احزاب و گروه‌های سیاسی باید به عنوان نیروهای ملی در یک صف در مقابل با توطئه‌گران بایستند.

وی با بیان اینکه آشوبگران از سوی غرب و به ویژه برخی کشورهای عربی مانند عربستان حمایت مالی می‌شوند، گفت: احزاب باید در کنار نمایندگان مردم پیگیر مطالبات به حق آنها باشند.

نقش پررنگ تشکل‌های سیاسی در پیگیری مطالبات

رئیس کمیته امنیت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نقش تشکل‌های سیاسی در پیگیری مطالبات بسیار پررنگ است، اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین وظایف احزاب سیاسی پیداکردن راهکار قانونی و هدایت مردم به آن سو است.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، اینکه احزاب باید وظیفه قانونی خود را شناخته و نسبت به طیف همسو و مورد وثوق خود انجام وظیفه کنند شکی نیست اما تا زمانی که گروه‌ها، تشکل و احزاب سیاسی در کشور تشکیل نشود و یا اینکه قدرت کافی برای اعمال وظیفه خود را نداشته باشند، نتیجه‌ای به دست نمی‌آید.

گزارش از سیداحمد حسینی خبرنگار ایسنا مازندران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.