پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نقدی بر تندیس کشاورز کیاسری

در فضاهای شهری و یا بیرون شهری، ابتدا مساحتی مشخص به عنوان فضای پیرامونی مجسمه در نظر گرفته می شود و سپس فضاسازی (فضای سبز یا کف سازی با آجر یا سنگ و سایر متریال) را ساماندهی و آماده می کنند و در مرحله آخر طی مراسمی تندیس را نصب می کنند تا پس از نصب نیاز به تعمیرات و بنّایی و سازندگی اطرافش

17

 

شهرداری کیاسر در راستای زیباسازی شهر و ارج نهادن به فرهنگ بومی و شهری در طی یک سال گذشته به چند مورد فضاسازی حجمی دست زده که در جای خود قابل تقدیر می باشد و آخرین مورد آن نصب تندیس مرد کشاورز در بلوار ورودی شهر در سه راهی دارپشت می باشد. با خواندن خبر نصب این تندیس در سایت چهاردانگه نیوز، یادآوری چند نکته را ضروری دیدم تا شهرداری کیاسر علی رغم زحمتی که می کشد و هزینه ای که می کند، به موارد فنی و هنری اثر نیز دقت بیشتری نماید:

 

kshav5

 

 1 . مکان گزینی برای نصب تندیس های انسانی از عوامل اصلی جلوه نمایی و دیده شدن آن است. جایی که تندیس نصب می شود باید دارای چشم انداز خوبی برای افراد پیاده و ماشین های در حال عبور باشد.
 
2 . ارتفاع تندیس می بایست به اندازه ای باشد که از فاصله نسبتاً دور (در محیط های شهری، 100 متر و در جاده ها 200 متر) دیده شود. تندیس کشاورز کیاسری حدوداً 220 سانتیمتر می باشد و به نظر نه نسبتی با اندازه واقعی انسان دارد و نه به اندازه ای بزرگ است که عظمتش به چشم آید.
 
  3 . معمولاً در فضاهای شهری و یا بیرون شهری، ابتدا مساحتی مشخص به عنوان فضای پیرامونی مجسمه در نظر گرفته می شود و سپس فضاسازی (فضای سبز یا کف سازی با آجر یا سنگ و سایر متریال) را ساماندهی و آماده می کنند و در مرحله آخر طی مراسمی تندیس را نصب می کنند تا پس از نصب نیاز به تعمیرات و بنّایی و سازندگی اطرافش نباشد. زیرا بسیار دیده شده که در چنین مواقعی تندیس به شدت توسط کارگران و دستگاه ها و ماشین آلات آسیب دیده است. در نصب تندیس کشاورز به این موارد کمترین توجه ای نشده است.
 
4 . سکویی که تندیس بر روی آن نصب می شود نیز به اندازه همان تندیس دارای اهمیت میباشد. ظاهرا در اینجا نه به ابعاد و نسبت های پایه تندیس توجه شده و نه به مواد و متریال ساخت آن. این تندیس، پایه مخصوص به خود در نسبت و مواد و رنگ را می طلبد. شایسته نیست چنین تندیسی بر روی چند تکه بلوک سیمانی زشت و تعمیر نشده گذاشته شود.
 

kshav3

 
5 . پس زمینه، پیش زمینه و دو طرف پیرامونی تندیس تا شعاعی مشخص و با توجه به رنگ تندیس به اندازه خود تندیس مهم هستند. در عکسهایی که از سوی شهرداری کیاسر منتشر شده، چند تیر آهنی مزاحم درست در کنار مجسمه دیده می شود که می تواند خود تندیس را تحت الشعاع قرار دهد.

 
6 . کاش قبل از ساخت تندیس با طراحش در مورد تشابه چهره تندیس با چهره مردم بومی تاکید می شد. این مجسمه فاقد هویت فنوتیپ مردم بومی کیاسر و چهاردانگه بوده و می تواند در هر کجای ایران نیز نصب شود، بدون اینکه کمترین تشابه فنوتیپ با مردم بومی آن دیار داشته باشد.

 
7 . متاسفانه ما ایرانیان عادت دارم که خطرات را به جان خریده و برای گرفتن عکس یادگاری با تندیس به وسط بلوار نیز برویم. از این روی نصب تندیس در چنین مکانی موجب به خطر افتادن جان شهروندان به ویژه کودکان و نوجوانان خواهد شد. مگر اینکه در اطراف پایه آن نرده های فلزی کشیده شود تا مانع از ورد افراد به داخل بلوار شود.

 

8 . با توجه به اینکه تندیس کشاورز در میان بلوار ورودی شهر کیاسر نصب شده و حاشیه جدول خیابان با تندیس فاصله چندانی ندارد، تندیس شدیداً در معرض خطر تصادف خصوصاً با کامیون و متلاشی شدن می باشد.

 

9 . امنیت تندیس نیز از مهمترین عوامل مکان گزینی می باشد. اینکه مورد دستبرد دزدان قرار نگیرد و یا توسط افراد تخریب نگردد.

 

10 . نورپردازی برای شب با نوری متناسب با متریال تندیس در نصب این مجسمه مورد غفلت قرار گرفته که امیدواریم شهرداری برای این مورد نیز فکری کند.

 

11 . و کلام آخر اینکه کیاسر منطقه ای سردسیر با بارش فراوان برف و دمای پایین و یخبندان در زمستان و رطوبت زیاد در هنگام مه آلودگی می باشد و موادی که تندیس با آن ساخته میشود باید در مقابل اینگونه عوامل طبیعی مقاومت بالایی داشته باشد. (چون در خبر مربوطه اشاره ای به مواد و متریال تندیس کشاورز نشده است، لذا جا دارد شهرداری کیاسر به این نکته نیز توجه کافی نماید.)

 

با احترام/ عین اله آزموده کارشناس ارشد گرافیک

17 نظرات
  1. جوانان کیاسر می گوید

    با سلام جناب برادرتا انجای که اطلاع دارم هنوز کار تندیس تمام نشده کاری انجام میشود نقد کردن راحت اگر خیلی دلسوز شهروندان هستی برو شهرداری کیاسر ومشاوره رایگان بده حتما نظرت لحاظ میشود شورای دور چهارم قصد تغییر چهره بافت فرسوده شهر دارد جا دارد از جناب شیخی کیاسری شورای شهرستان و شهر دار ساعی اقای انتظاری تشکر می کنیم

    1. اشرف نژاد می گوید

      اگه شهرداری قبل نصب مشاوره بگیره بهتره
      آقای آزموده از کجا اطلاع داشتن که یک چنین تندیسی و به این نحو میخواد نصب بشه که برن شهرداری برای مشاوره متاسفانه کارها بی برنامس
      مثل نصب دوچرخه تو میدون ولی عصر که کلا دید چراغ گردسوز رو گرفته بود
      و حالا تو میدون معلم نصب شده

    2. دلسوز کیاسری می گوید

      کار ناتمام رو که خبری و رسانه ای نمی کنن! دریغ از یک پاسخ مستدل!
      11 مورد ایراد گرفته شد بعید می دونم برا یک موردش پاسخ کارشناسی داشته باشن! حالا آقای آزموده باید خدمت آقای شهردار می رسیدن و مشاوره می دادن عجیبه واقعا!!

  2. hosseini می گوید

    ارزیابی فنی و نکات با اهمیتی در این گزارش آمده است. انشا ا… شهرداری کیاسر با دقت در مفاد آن و رعایت مواردی که در حال حاضر قابل اصلاح است، بر غنای این کار فرهنگی بیافزاید.

  3. سید روح الله شجاعی می گوید

    مطلب دقیق و کارشناسی شده ای بود حالا شنیدنی خواهد بود پاسخ آقای شهردار و مجموعه ای دوستان و هم فکرانشون!
    آقای آزموده یکی از مفاخر چهاردانگه هستند که پیشتر هم شاهد آثاری ارزشمند در خصوص دغدغذه هاشون نسبت به زادگاهشون چهاردانگه مطالبی رو در این سایت منتشر کردند. از ایشون به خاطر این مطلب زیبا و بجا تشکر می کنیم.

  4. علی کیاسری می گوید

    چرا از عملکرد بخشدار یا نماینده نقدی رو نمیبینیم .مستاجرشون شدین نقدی صورت نمیگیره نکنه شماهم…….

  5. شریعت نژاد کیاسری می گوید

    بسیار عالی . دقیق و جامع بود
    مشکل شهر ما با زیبا سازی بر طرف نمیشه
    تندیس کشاورز کیاسری با این نام سفارش داده نشده و شهرداری از کجا تهیه کرده معلوم نیست
    خدا میدونه طراحش تندیس کشاورز کیاسری رو به چند تا شهردار دیگه فروخته مثل لمپا (نماد کیاسر ؟؟؟) و پرچم
    جالبه مثلا شهرداری رشت پس از نصب و رونمایی تو سایتش بنویسه تندیس کشاورز رشتی

  6. سعیدی کیاسری می گوید

    با سپاس از جناب آزموده که فرد متخصص و صاحب تجربه در زمینه امور هنری به ویژه تجسمی و گرافیک هستند.مطالب کاملا دلسوزانه و کارشناسی از سوی ایشان در خصوص تندیس کشاورز عنوان شد.لطفا کاربران محترم جدای از هر قضیه ای که جز حاشیه دستاوردی ندارد، نگاه عادلانه به مقوله توسعه و پیشرفت کیاسر و چهاردانگه را لحاظ نمایند.چرا که مردم چهاردانگه در ادب و اخلاق در طول تاریخ زبانزد همگان بوده اند.

  7. اشرف نژاد می گوید

    نقدی کارشناسانه و دقیق بود

  8. شهریاری می گوید

    هر وقت به مشکلات منطقه نقد کردی آن وقت میتونی به شهر کیاسر نقد کنید. بیچاره شهردار ازش چی میخان؟ این سایت فکر می کنم چهاردانگه نیوز است یا نقد شهردار نیوز؟ لطفا بر عملکرد شورای بخش، نماینده کیاسری، مناطق گردشگری که روز به روز فسادهای اخلاقی در آن صورت می گیرد نقدی شود. چرا وضعیت امنیت منطقه را نقد نمی کنید؟ بخشدار چهاردانگه که تنها بخشدار شهرستان ساری و از بازمانده دولت قبل نیز می باشد از او نقدی به میان نمی آید. چرا بخشدار وضعیت چشمه سورت و دریاچه الندان را مشخص نمی کند؟ وضعیت کارخانه سیمان و کارگران معدن که اعتصاب کردند چی شده؟ اقای شجاعی! شما در حال تهیه گزارش از بخشدار و نماینده بودید پس چی شد؟ یادت رفت؟ آیا مسئول منطقه فقط شهرداره؟ لطفا به همه مسئولان نگاه یکسان داشته باشید
    …………………………………….
    چهاردانگه نیوز
    با سلام و احترام
    1- اگر جنابعالی به نقد نوشته شده پاسخ مستدلی دارید آن را برای این پایگاه خبری ارسال نمایید تا در پاسخ به این نقد منتشر شود.
    2- در همین سایت، نقد تندی نسبت به وزیر کشور نوشته شده است که استاندار، فرماندار و بخشدار زیر مجموعه این وزارت هستند. پس هر جا لازم باشد و ما نسبت به موضوع اشراف داشته باشیم قطعاً نقد آن را می نویسیم. خوشبختانه نه آقای بخشدار و نه فرماندار و نه استاندر هیچکدام از نقد نوشته شده ناراحت نشدند، چون نقد، وارد به رفتار آقای وزیر در روز یادواره شهدا بود.
    3- نسبت به وضعیت سورت، جاده ساری – کیاسر و زباله تاکنون در همین سایت نقدهای فراونی نوشته شده است. در همه ی این نقد ها مخاطب نماینده و سایر مسئولین بودند.
    4- این پایگاه خبری تمام فعالیت های شهرداری کیاسر را تاکنون انعکاس داده است و این نشانده دهنده دیدن فعالیت های آقای شهردار و مجموعه زحمت کش آن است و نقدها در راستای کمک به فعالیت های بهتر آقای شهردار می باشد.
    5- در بازتاب یک یاد داشت که نویسنده با اسم مستعار به نقد نماینده و بخشدار پرداخت گرچه به صورت یک کامنت ارسال شده بود، به صورت یک یاداشت در آورده و منتشر شده است.
    6- نوشتن نقد نیاز به اطلاعات کامل نسبت به موضوع دارد، ما هم می دانیم مشکلات زیادی در بخش های مختلف وجود دارد، اما از آنجاییکه اطلاعات ما کامل نیست از نوشتن نقد معذوریم، چنانچه هر بزرگواری با اطلاعات کامل، نقد منصفانه ای نسبت به هر مسئول در تمام سطوح منطقه ای، استانی و کشوری دارد آن را برای پایگاه خبری چهاردانگه نیوز ارسال نماید حتما به نام او منتشر خواهد شد.
    7- پایگاه خبری چهاردانگه ساری در تحقق اهداف خود جهت کمک به حل مشکلات چهاردانگه، تاکنون نشست هایی با استاندار محترم، مدیران شهرستان، و استان داشته و بسیاری از نقدها را در همین نشست ها مطرح نموده است.
    8- در آخرین دیداری که با آقای بخشدار داشتم آمادگی کامل خود را برای شنیدن هر نقدی اعلام نموده است. این گوی و این میدان! نقد خود را نسبت به عملکرد آقای نماینده و بخشدار به صورت مستدل نوشته آن را برای این پایگاه ارسال نمایید.
    9- به عنوان آخرین نکته سعی نمایید هر وقت مطلبی مطالعه می فرمایید نظر خود را نسبت به همان مطلب بیان بفرمایید تا به جریان اطلاع رسانی کمک شود. شما دوست عزیز ممکن است این نقد را فبول نداشته باشید و نظر خود را نسبت به آن بیان نمایید، نه اینکه موضوع را به جایی که مود بحث نیست بکشانید.
    در پایان از اینکه مطالب سایت چهاردانگه نیوز را مطالعه می فرمایید و نظر خود را می نویسید ممنون هستیم و عید را به شما دوست عزیز تبریک عرض می نمایم.

    حامد خلیلی/ یکی از مدیران سایت چهاردانگه نیوز

    1. سید روح الله شجاعی می گوید

      دوست خوبم تعجب می کنم چطور تاب نیاوردید و این مطلب فنی رو ندیدید و بدنبال فرافکنی رفتید من در یادداشت قبلی ام به روشنی عرض کردم این مقدمه سلسله بحث های است در خصوص راه اندازی جریانی برای توسعه منطقه. نقد نماینده و بخشدار هم در جای خود انجام حتما پیگیری و به رشته تحریر درخواهد آمد. آیا با نقد این آقایان شهرداری نباید پاسخگویی کارهای ناقصش باشد. امیدوارم مسائل اصلی و فرعی را از هم تفکیک کنید.
      شخصا این موضوعات را تا حصول نتیجه پیگیر خواهم کرد.

  9. محسن كياسري می گوید

    ظاهراً شهردار محترم كياسر به قدرت رسانه ايمان دارند چون تمام كارهاي خود حتي ايده هايش را اول رسانه اي مي كند !
    به همين منظور بود كه يك فرد را خودش از ساري مي آورد و مي برد تا خبرهايش را رسانه اي كند!
    تني چند از دوستان رفتند شهرداري و براي كارهاي فرهنگي اعلام آمادگي كردند اما امور اداري گفت نيرو نمي توانيم بگيريم ! اما هر آنكس را مي خواهند بگيرند مي گيرند.

  10. م.کیاسری می گوید

    باسلام
    استفاده کردیم از نظرات کارشناسانه آقای آزموده
    کار افراد مورد نقد قرار می گیرذ.به کسی که کاری انجام نمی دهد نقدی وارد نیست .با تشکر

  11. دی می گوید

    ما قبل از این شهردار چند شهردار دیگر در شهر کیاسرداشتیم، که به نحوی آمدند و رفتند، و چیز خاصی ازشون ندیدیم ، حال با دارا بودن بخشدار از بچه های بومی منطقه مشکلاتمون خارج از شهر کیاسر از حد و حساب گذشته اگه بخواهم به چند مورد اشاره کنم ، جاده بیمارستان تا کمربندی کیاسر که کمتر از 300 متر میشه دریغ از یه آسفالت ، جاده های بین مزاره بمونه واسه خودش ، جاده چشمه سورت وبی صاحب موندنش، معدن آشغالی که به ما هدیه دادند، جاده ای که ماهیانه جان عزیزان مان را میگیرد ومشکلات بیشمار دیگه که مجال گفتن اینجا نیست، حالاآقای آزموده عزیز اگه میخوای مطلب بنویسی میتونی تو این ضمینه ها کارشناسی بکنی با تشکر

  12. عين اله آزموده می گوید

    با سلام. از همه دوستانی که نسبت به یاداشت بنده اظهار نظر فرموده اند، سپاسگزارم.

    در جواب دوستی با نام «جوانان کیاسر» که فرمودند «هنوز کار تندیس تمام نشده …. برو شهرداری کیاسر و مشاوره رایگان بده» باید عرض کنم رسم بر این است که یک پروژه هنری مثل تندیس را ابتدا تمام و کامل نموده و سپس رونمایی می کنند. شهرداری هر شهر موظف است از نیروهای کارشناس و متخصص همان شهر و یا حتی شهرهای دیگر برای سر و سامان دادن امور زیباسازی شهر و یا سایر امور دعوت کند و هزینه مشاوره نیز پرداخت نماید.

    در جواب دوست عزیزی با نام «شهریاری» که فرمودند: «هر وقت به مشکلات منطقه نقد کردی آن وقت میتونی به شهر کیاسر نقد کنید» باید عرض کنم که هیچ ارتباطی بین نقد کارشناسی یک تندیس هنری با نقد سایر مشکلات وجود ندارد. شاید لازم باشد تا تورقی در مطالب گذشته سایت چهاردانگه نیوز هم بزنید تا نقدهای فراوان بنده در باره «جاده کیاسر»، «آوردن زباله های ساری به چهاردانگه»، «چشمه سورت» و یا نقد رفتار وزیر محترم کشور در یادواره شهدای چهاردانگه و سایر نقدهای همکارانم در باره موضوعات مختلف چهاردانگه را بخوانید.

    بنده در باره تندیس کشاورز کیاسری نقد هنری نوشتم و این مسئولان شهرداری هستند که از امثال بنده دعوت کنند تا از هنر و تجربه شان استفاده کنند و یا به همان سبک و سیاق قبلی و بدون کارشناسی به سامان دادن زیباسازی شهر کیاسر ادامه بدهند.

    بنده همچنان منتظر اعلام نظر مسئولان شهرداری کیاسر به ویژه جناب مهندس انتظاری شهردار محترم کیاسر در باره این تندیس و نقدهای کارشناسی وارده بر آن هستم.

    از دوستان گرامی که نسبت به بنده اظهار لطف نموده اند صمیمانه سپاسگزارم و همیشه معتقد بوده و هستم که چهاردانگه برای رشد و اعتلای خود به یاری و کمک فرزندانش نیازمند است و باید آستین های همت را بالا بزنیم.

  13. سیدعبدالله می گوید

    جناب آقای آزموده عزیز
    سلام. توفیق آشنائی با جنابعالی را تاکنون نداشتم و نمیدانم اصالتا از کدام یک از روستاهای باصفای منطقه چهاردانگه می باشید اما در هر شرایط بعنوان یک کیاسری از شما بخاطر ایده های ارزشمند و نقد کارشناسانه تان صمیمانه سپاسگزاری می نمایم:

    یک پیشنهاد به جنابعالی
    *** عرضم به محضر شریف شما این است که در صورت امکان متن کامل نقد کارشناسی خویش را به آدرس شهرداری کیاسر ارسال بفرمائید شاید مسئولین محترم شهرداری فرصت یا علاقه مراجعه به سایت و بهره مندی از نظرات کاربران را نداشته باشند.

    و یک پیشنهاد به سایر دوستان عزیز:
    *** محضر دوستان عزیز کیاسری هم ضمن ارادت وافر، عارضم که: شاید یکی از اصلی ترین دلیل مظلومیت تاریخی کیاسر از دوران بنایش (95 سال قبل از میلاد پیامبر اسلام) تا به امروز، بی توجهی انسانهای هر یک از مقاطع تاریخ کهن کیاسر به نظر دلسوزان و خیرخواهان وعاقلان آن عصر و دوران بوده باشد. بیائیم به برکت فصاحت کلام و بلاغت سخن و شجاعت و درایت ذاتی کیاسریها، نقدهای خیرخواهانه را از انتقادات خدای نکرده کینه توزانه تفکیک نمائیم و برخوردی یکسان با منتقدین هر دو گروه نداشته باشیم.
    بعنوان یک کیاسری که به برکت محیط شغلی خویش دوستان فراوانی در رشته های مهندسی عمران و گرافیک و … دارم، عرض می نمایم که پاسخ امثال آقای آزموده (که هیچ آشنائی با ایشان ندارم) جز سپاس و ادب و احترام نمی باشد.
    ……………………………………………..
    چهاردانگه نیوز:
    جناب آقاسیدعبدالله سلام و سپاس از نظر لطف شما.
    بنده از اهالی روستای بالاده بخش چهاردانگه و از مدیران سایت چهاردانگه نیوز می باشم.
    در باره ارسال این نقد به شهرداری کیاسر؛ یقین دارم که جناب مهندس انتظاری و مدیران شهرداری کیاسر که هر روز به سایت چهاردانگه نیوز سر می زنند، می بایستی این نقد را خوانده باشند.
    با این حال امروز سعی کردم این نقد را از طریق بخش «تماس با ما» (که متاسفانه این سایت بخش یادداشت هم ندارد)، «تماس با شهردار» و «تماس با شهرداری» (که آنها هم متاسفانه ایمیل بنده را نامعتبر دانسته اند!!) برای سایت شهرداری ارسال می کنیم که موفق نشدم. امیدوارم شهرداری کیاسر نسبت به رفع ایرادات تماس با سایت خود، اقدام نماید.
    با احترام/ آزموده

  14. حسینی کیاسری می گوید

    با سلام. نقد هنری و خوبی نوشته شده. دست تان درد نکند جناب آزموده که به نکات هنری و امنیتی خوبی پرداختید.
    امیدوارم نقدی برای نصب بلندترین پرچم ایران در کیاسر و ضرورت و یا عدم ضرورت آن هم مقاله ای به قلم شیوای خود بنویسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.