پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نرخ ۱.۵ تا ۳ میلیونی هر سرویس شن و ماسه/ مثلث کامیون، معدن ودلال

0

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: افزایش ساخت و سازها و اجرای پروژه‌های عمرانی و دولتی در مازندران سالانه بیش از ۲۰ میلیون تن مصالح نیاز دارد درحالی که میزان تولید شن و ماسه در استان کمتر از این میزان است.

در حال حاضر نرخ هر تن شن و ماسه در معادن از ۴۰ تا ۵۸ هزار تومان در نوسان بوده و این درحالی که به دست مصرف کننده با قیمتی به میزان ۱۲۰ تا ۱۷۰ هزار تومان می‌رسد و بازار سیاهی را ایجاد کرده است.

کامیون داران، انجمن‌های معدنی و متولیان نظارتی هرکدام حرف‌ها و مشکلات خودشان را دارند و در این بین مصرف کننده باید تمامی این مشکلات را به جان بخرد و مدت هاست این مسئله دغدغه سازنده‌های مسکن و پروژه‌های عمرانی خصوصی شده است.

شن و ماسه در معدن یک نرخ، در بیرون چند نرخ

کامیونداران حرف‌های خاص خودشان را دارند، یکی از کامیونداران غرب مازندران که خواست نامش ذکر نشود، در گفتگو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه همه انواع شن و ماسه اعم از ۰۴، ۰۶، ۰۸ دارای یک نرخ هستند، افزود: در حال حاضر معادن منطقه ماسه ۰۴ ندارند.

وی قیمت تمام شده برای مصرف کننده و مشتری را از معدن مرزن آباد تا کلاردشت را هر تنی ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان ذکر کرد و گفت: شن و ماسه برای مشتری نرخ مصوبی ندارد و بیشتر توافقی است.

این کامیوندار با بیان اینکه در حال حاضر شن و ماسه کم است، ادامه داد: یک کامیون برای بارگیری باید از غروب تا صبح روز بعد در صف بماند و بتواند روزی یک سرویس ماسه بزند و به دلیل اینکه خواب ماشین زیاد شده بر نرخ شن و ماسه افزوده می‌شود.

وی با عنوان اینکه روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ کامیون در صف شن و ماسه هستند، یادآور شد: به دلیل بسته بودن دو معدن و کمبود معدن، خواب ماشین زیاد شده است و اکنون هر سرویس شن و ماسه برای مصرف کننده از مرزن آباد تا کلاردشت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تمام می‌شود.

این کامیوندار با بیان اینکه قبلاً بار شن و ماسه در معادن دپو بود، دست کامیونداران باز بود و قیمت‌ها با نرخ کمتری به دست مشتری می‌رسید، گفت. اکنون به دلیل تقاضای زیاد و کمبود ماسه و مراجعه کامیونداران گیلان حتی به معدن منطقه سبب شده تا خواب ماشین زیاد و ماسه کم شود.

اکنون به دلیل تقاضای زیاد و کمبود ماسه و مراجعه کامیونداران گیلان حتی به معدن منطقه سبب شده تا خواب ماشین زیاد و ماسه کم شود

این کامیوندار همچنین با اظهار اینکه روزانه ۲۵۰ کامیون از گیلان برای تهیه شن و ماسه به منطقه مراجعه می‌کنند، افزود: هر تن شن و ماسه برای مصرف کننده از آمل تا غرب مازندران بیش از ۱۷۰ هزار تومان آب می‌خورد و هر کامیون شن و ماسه تا مرز سه میلیون تومان می‌رسد.

وی به هزینه‌های بالای استهلاک خودرو اشاره و اضافه کرد: کیفیت شن و ماسه آمل بیشتر از مرزن آباد است و سازندگان نیز تمایل بیشتری برای استفاده از شن و ماسه آمل دارند.

این کامیون دار ادامه داد: متأسفانه حواله لاستیک دیگر صادر نمی‌شود و قیمت دو میلیون تومانی روکش لاستیک کامیون به بیش از پنج میلیون تومان رسیده و قیمت لاستیک اصلی به بیش از ۱۳ میلیون تومان رسیده است و از این رو کامیونداران مجبورند روی هزینه‌ها بکشند.

وی با عنوان اینکه دستمزد راننده بیش از چهار میلیون تومان است، افزایش هزینه‌های قطعات و تعمیرات را از دیگر دغدغه‌ها مطرح کرد.

انگشت اتهام معدنکاران به سمت کامیونداران

پای صبحت عضو انجمن معدنداران که می‌نشینی، آنها هم دغدغه‌های خاص خودشان را دارند، عبادله باران چشمه مسئول انجمن معدنداران غرب مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره قیمت شن و ماسه با بیان اینکه هنوز قیمت جدید اعلام نشده است، می‌گوید: نرخ قبلی هر تن ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان بوده است ولی به دست مصرف کننده بیشتر از این می‌رسد.

وی ادامه داد: اگر مصرف کننده و مشتری خودش کامیون بیاورد از معدن می‌تواند به نرخ مصوب ماسه تهیه کند اما توسط کامیون داران نرخ شن و ماسه نجومی افزایش می‌یابد زیرا راننده معتقد است یک صبح تا غروب معطل مانده تا یک سرویس ماسه بزند و عملاً پول خواب ماشین را مصرف کننده می‌پردازد.

باران چشمه با اظهار اینکه کامیونداران حاضر نیستند ماسه را به نرخ مصوب به فروش برسانند، ادامه داد: نرخ شن و ماسه در منطقه به دست مصرف کننده تا ۱۲۰ هزار تومان به ازای هر تن می‌رسد.

وی با اظهار اینکه پنج معدن شن و ماسه در منطقه وجود دارد که دو معدن تعطیل شده است، افزود: ذخیره معدنی تولیدی هر معدن روزانه هزار تن است در حالی که مصرف منطقه روزانه ۲۰ هزار تن است که بقیه از مناطق مختلف از جمله شرق استان تأمین می‌شود.

ساماندهی وضعیت معادن شن و ماسه و تعیین تکلیف آن از ابتدای سال جاری روی میز صنعت و معدن قرار گرفته است و در حال حاضر نیمی از ۲۵۷ معدن موجود در مازندران فعال هستند.

عباس عبدی معاون امور معدنی صمت مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه قیمت شن و ماسه تصویب شده است، نرخ آن را به ازای هر تن بین ۴۲ تا ۴۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: قیمت ۰۴ به دلیل تولید محدود بیش از ۵۴ هزار تومان است.

وی با اظهار اینکه قیمت گذاری شن و ماسه باید توسط انجمن معدن برآورد شود، تصریح کرد: ما بحث نظارت بر قیمت‌ها را داریم و اوایل سال جاری نرخ شن و ماسه تا ۷۰ هزار تومان رسیده بود.

وی ادامه داد: شرایط پوشش معدنی در مازندران متفاوت است و منابع طبیعی و محیط زیست اجازه ایجاد معدن را کمتر می‌دهد و محدودیت معادن سبب افزایش نرخ به ویژه در غرب استان شده است.

شرایط پوشش معدنی در مازندران متفاوت است و منابع طبیعی و محیط زیست اجازه ایجاد معدن را کمتر می‌دهد و محدودیت معادن سبب افزایش نرخ به ویژه در غرب استان شده است

عبدی با بیان اینکه نرخ شن و ماسه در غرب مازندران ۱۰ درصد بیشتر از شرق استان است، تاکید کرد: نرخ شن و ماسه تصویب شده است و اگر کسی شکایتی داشته باشد رسیدگی می‌کنیم و تاکنون حدود ۴۰ فقره پرونده تخلف براساس شکایت مردمی نیز تشکیل شده است.

معاون امور معدنی سازمان صمت، معدن و تجارت مازندارن با اظهار اینکه در محور هراز و سوادکوه بیشترین معادن شن و ماسه وجود دارد و اکثر این معادن نرخ را رعایت می‌کنند، یادآور شد: اگر معدنی این مسئله را رعایت نکند با آن برخورد می‌کنیم.

وی در پاسخ به اینکه چرا شن و ماسه دست مصرف کننده با نرخ بیش از قیمت مصوب می‌رسد، گفت: هزینه‌های حمل و نقل جاده‌ای از جمله مسائل است و وقتی شن و ماسه تنی بیش از ۴۰ هزار تومان در معدن فروخته می‌شود راننده‌های کامیون به عنوان مشتریان وقتی از معدن خارج می‌شوند، هزینه حمل و نقل را روی قیمت ماسه می کشند و محصول بین ۵۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان افزایش قیمت دارد.

عبدی یادآور شد: کرایه حمل از جمله مسائل فراروی است و این مسئله در شورای معادن مطرح شده و قرار است راهداری و حمل و نقل جاده‌ای این مسئله را بررسی کنند.

معاون معدنی سازمان صمت مازندران با اشاره به صدور مجوز برای ۲۵۷ معدن در استان گفت: از این تعداد ۱۰۴ معدن در ابتدای سال فعال بودند و امسال ۱۲ معدن فعال شده است و معادن دسته بندی شدند.

وی با اظهار اینکه یکی از مهمترین عوامل رکود معادن معارضان محلی، بحث‌های منابع طبیعی و محیط زیست و جاده‌های دسترسی هستند، افزود: طبق دستور استاندار ظرفت ۱۵ روز باید وضعیت معادن غیرفعال تعیین تکلیف شود.

ایجاد مجتمع‌های معدنی در ابهام

معاون امور معدنی سازمان صمت مازندران درباره نتیجه طرح ایجاد مجتمع‌های معدنی گفت: برای ایجاد مجتمع معدنی در شرق مازندران و ساری و مجتمع معدنی غرب مازندران پیگیری لازم صورت گرفته است و فکر می‌کنم این موضوع به دلیل مسائلی نظیر منابع طبیعی محقق نشود زیرا مجتمع‌های معدنی به سطح زیادی نیاز دارند و حداقل به ۴۰ تا ۶۰ هکتار عرصه نیاز داریم.

وی بحث زیرساخت‌ها را از دیگر موانع ایجاد صنایع معدنی یاد کرد و گفت: فاصله با روستا، مسئله آب، پوشش گیاهی و غیره از جمله مسائل فراروی است.

عبدی درباره سرانه مصرف شن و ماسه در استان گفت: سالانه ۱۶ میلیون تن شن و ماسه برای ساخت و سازها و پروژه‌های دولتی نیاز داریم و با آنکه مجوز صادره بیش از این میزان بوده اما عملاً میزان تولید کمتر است و کسری شن و ماسه را از استان‌های دیگر نظیر گیلان و گلستان تأمین می‌کنیم.

وی با بیان اینکه برای جبران کسری مجوزهای کوتاه مدت برداشت شن و ماسه را افزایش دادیم، گفت: با همکاری بخش‌های مختلف این طرح را دنبال می‌کنیم.

مثلث کامیون، معدن و معدندار به یک کلاف سردرگم تبدیل شده که هر یک حرف‌ها و دغدغه‌های خاص خود را دارند و در این پازل چندمجهولی، مصرف کننده و مردم چندان مورد توجه نیستند و تمامی این فشارها بر دوش آنان است.

کد خبر 5063179
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.