پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نخستین پرده نقالی شهدای مدافع حرم در مازندران رونمایی شد

0


به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان آمل، نخستین پرده نقالی شهدای مدافع حرم شهرستان آمل بامداد امروز پنج‌شنبه در حاشیه مراسم احیا و قرآن به سر شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان همزمان با ایام شهادت شهدای مدافع حرم خان‌طومان سوریه در گلزار شهدای و صحن مطهر آستان مقدس امامزاده ابراهیم(ع) رونمایی شده و به اجرا درآمد.

جواد آقاپور نقال برجسته شمال کشور و مجری نخستین پرده نقالی شهدای مدافع حرم شهرستان آمل، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان آمل، اظهار کرد: این پرده به نام “پرده عشاق” نامگذاری شده است و برای نخستین بار در سطح استان مازندران به اجرا درآمد.

وی افزود: پرده نقالی و روایتگری در وصف شهدای حرم شهرستان آمل برای نخستین بار در استان بوده است، معمولا در بحث روایتگری و نقالی پرده‌های شاهنامه، داستان‌های اسلامی، داستان‌های حماسی و ملی، پرده درویش شامل روایت‌هایی از حادثه کربلا به اجرا درآمده است ولی پرده‌ای ویژه شهدای هشت سال دفاع مقدس، شهدای مدافع وطن و شهدای مدافع حرم نداشتیم.

نقال برجسته شمال کشورتصریح کرد: امید دارم فرهنگ زیبای گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس و مدافعان حرم بیشتر از گذشته در بین نسل جوان و نوجوان در قالب هنر و فرهنگ نهادینه شود تا بتوانیم در وصف شهدا کارهای متعدد، متنوع و جذاب داشته باشیم.

آقاپور متذکر شد: با نهادینه‌سازی فرهنگ شهید و شهادت در جامعه و به ویژه نسل جوان می‌توان درس آزادگی، ایستادگی، اخلاص و از خودگذشتگی را برای حال و آیندگان در بین اقشار مختلف مردم جاری و ساری کرد.

نقال مازندرانی یادآور شد: پرده عشاق در دل و درون‌مایه خود بیش از ۳۰ داستان نهفته دارد که در وصف مدافعان حرم، مدافعان امنیت، مدافعان سلامت و مادران شهدای گرانقدر است.

آقاپور در گلایه از کم لطفی مسؤولان شهری، گفت: نکته مهم آن است که بسیار از مسؤولان فرهنگی و متولیان شهری که می‌توانستند در اجرای هرچه بهتر این کار بزرگ فرهنگی، دینی و مذهبی کمک حال باشند حمایتی نداشتند و دست یاری که به سمت آنها دراز شد را پس زدند.

گزارش از قربانعلی مسافر

 /۸۶۰۱۲/ج




لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.