پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نخستین حریم میراث طبیعی به نام «باداب سورت» خورد

حریم حفاظتی و منظری چشمه های پلکانی باداب سورت مازندران با امضای معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور به تصویب رسید.

0

 

 

به گزارش پايگاه خبري چهاردانگه نيوز، به نقل از خبرگزاری رسمي میراث فرهنگی، گروه میراث فرهنگی – صبح دیروز سی و یکم تیر ماه، حریم حفاظتی و منظری چشمه های پلکانی باداب سورت مازندران با امضای معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور به تصویب رسید.
 
 
باداب سورت که به عنوان دومین میراث طبیعی پس از دماوند و با شماره 2 به ثبت ملی رسیده بود، این بار به عنوان نخستین میراث طبیعی شناخته می شود که دارای حریم مصوب شد.
 
 
فرهاد نظری، مدیر کل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیا میراث معنوی و طبیعی سازمان میراث فرهنگی؛ گردشگری و صنایع دستی کشور، در گفت و گو با chn گفت: « تصویب حریم حفاظتی و منظری این میراث به معنای ضابطه مند شدن تمام امور عمرانی و گردشگری در محدوده مصوب به عنوان حریم این چشمه هاست. بنا براین هر گونه اقدامی در این حریم نیاز مند هماهنگی با سازمان است.»
 
 
از سوی دیگر از آنجایی که این مصوبه به تمام دستگاه های اجرایی ابلاغ خواهد شد، رعایت همه قوانین مربوط به میراث ثبت ملی برای آن ها لازم الاجرا خواهد بود.»
 
 
نداشتن حریم مصوب تا پیش از این نه تنها برای میراث طبیعی بلکه برای بسیاری از بناها و محوطه های تاریخی ایران چالش های زیادی به همراه داشت. چالش هایی که گاه این محوطه ها را به ورطه نابودی کشانده است.
 
 
چشمه های باداب سورت در جنوب شرق شهر ساری، در ارتفاع 1841 متری از سطح دریا و در محدوده روستای اروست قرار دارد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.