پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نخستین برداشت هلوی نوبرانه در میاندورود/ پیش بینی برداشت ۷۰ هزار تن محصولات

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

سیداسماعیل علوی مدیر جهاد کشاورزی میاندورود امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس مازندران با اشاره به سطح ۳ هزار و ۴۰۰ هکتاری باغات سیاه ریشه این شهرستان، گفت: نخستین برداشت هلو “رقم داودی در روستای حلمسر آغاز شد.

وی افزود: در شهرستان میاندورود ۳ هزار و ۴۰۰ هکتار باغ سیاه ریشه چون؛ “هلو” از ارقام داودی، ۶۰ روزه، کرست، آلبرتا و زعفرانی و “شلیل” از ارقام سایکینگ و سیبی وجود دارد.

علوی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال از این سطح ۷۰ هزار تن محصول برداشت شود، ارقام پیش‌رس چون رقم داودی هلو به دلیل نوبرانه بودن قابلیت صادرات ندارد.

این مسؤول خاطرنشان کرد: صادرات محصولات در ارقام‌های میان‌رس و دیررس بهتر اتفاق می‌افتد، در سال جاری قیمت هر کیلو میوه هلو از ۷ تا ۱۰ هزار تومان بسته به میزان کیفیت محصول خواهد بود.

وی عنوان کرد: برداشت هلو وشلیل نیاز به هزینه کارگری زیادی دارد، چون نیاز به چین و برداشت با حساسیت دارد، میزان اشتغال در این بخش به ازای هر هکتار ۸۰ نفر کارگر فصلی است.

علوی یادآور شد: در سال جاری هم سورتینگ‌های فعال در بحث صادرات داریم، سال گذشته صادرات هلو و شلیل را به کشورهای حاشیه دریای خزر و حتی هندوستان داشتیم. 

رئیس جهاد کشاورزی میاندورود تأکید کرد: جای  صنایع تبدیلی میوه در استان مازندران خالی است‌، در این زمینه در صورت ورود سرمایه‌گذار وام و زمین در اختیارشان قرار داده خواهد شد تا در گامی در جهت افزایش اشتغالزایی صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: ورود مجوزهای سردخانه در این مناطق بسیار واجب و ضروری است که البته خوشبختانه امسال چند مورد تقاضای سردخانه داشتیم.

علوی تأکید کرد: از باغداران می‌خواهم با ما همراه باشند به‌ویژه در در شناسایی آفت ” مگس میوه”  که خوشبختانه تاکنون گزارشی نداشتیم ولی درصورت مشاهده ما در بحث سمپاشی و در اختیار گذاشتن تله‌های کانون این آفت همکاری لازم با باغداران را خواهیم داشت.

  این مسؤول در پایان گفت: زمان برداشت هلو و شلیل از دهه دوم اردیبهشت آغاز و تا انتهای شهریور ادامه خواهد داشت‌. 

 /۸۶۰۴۸/ج

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.