پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نجات تالاب آغوزبن از چنگال سنبل‌های شیطانی

0

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، آب‌بندان ۴۰ هکتاری آغوزبن بابل که طی ماه‌های گذشته پوشیده از سنبل‌های آبی بود، سنبل‌هایی که باوجود زیبایی خیره‌کننده نابودی تالاب‌ را نشانه گرفته بودند.

آب بندان آغوزبن به مساحت حدود ۴۰ هکتار از تالاب‌های مهم ذخیره آب کشاورزی و در عین حال تالاب مهمی برای حضور پرندگان مهاجر و نیز محیطی برای زیست و جوجه آوری پرندگان آبزی و وابسته به تالاب است ولی پای سنبل شیطانی به این آب‌بندان باز شد.

این گیاه با سرعت تکثیر بالا مهمان ناخوانده آب‌بندان آغوزبن شده بود که اثرات زیان‌بار این گیاه از جمله بیماری سرطان دغدغه مردم روستا شد، همین موضوع مسؤولان را به تکاپو انداخت تا به جای دست روی دست گذاشتن فکری به حال دردسرهای سنبل شیطانی کنند

برخی اعتقاد دارند کشت دوم برنج و مشکلات تنش آبی حاصل از این امر آب‌بندان را تحت تاثیر قرار داد و موجب ریشه دواندن این گیاه شیطانی و پردردسر در دل تالاب شد.

از شهریور ماه امسال جمع‌آوری سنبل شیطانی در این آب‌بندان شروع شد و مردم در کنار مسؤولان عزم خود را جزم کردند تا بتوانند برای همیشه جلوی این گیاه زیبا اما پردردسر را بگیرند.

براساس خبرهای رسیده عملیات حذف و جمع آوری قسمت بیشتر  تالاب آب‌بندان آغوزبن بابل از این گیاه شیطانی انجام شد.

حسین حیدرپور رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان بابل در همین خصوص، اظهار کرد: از سطح ۴۰ هکتاری آب‌بندان، ۲۵هکتار درگیر سنبل شیطانی شد.

وی افزود: با توجه به اهمیت موضوع عملیات جمع‌آوری و پاک‌سازی سنبل شیطانی در دستور کار قرار به‌طوری‌که تاکنون بیش از ۸۰درصد عرصه از سنبل پاک شد.

وی افزود: باقی‌مانده سنبل‌ها در داخل نیزار بوده که امکان برداشت در نیزار وجود نداشته و قرار شد همزمان با بحث لایروبی بحث جمع‌آوری را در همین چند درصد خواهیم داشت.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بابل با هشدار اینکه مردم و مسافران فریب زیبایی فریبنده سنبل شیطانی را نخورند، اضافه کرد: این گیاه همانند سنبل روی سفره های عید است چون مردم‌ نمی‌شناسند اقدام به برداشت آن نکنند؛ چراکه این گیاه  در هر منبع آبی بیفتد به مرگ آب و منطقه ختم می‌شود و نباید نادانسته اقدام به برداشت و کاشت آن در مکان‌های دیگر کرد.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/م


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.