پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نانوایی های سنتی ، متهم اصلی پرفشاری خون در مازندران

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، دکتر سید عباس موسوی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در ساری افزود: نانوایی‌ها ی سنتی به دلیل استفاده زیاد نمک برای پخت بهتر در شرایط فعلی دروازه بیماری فشار خون در سطح کشور و استان محسوب می‌شود و باید مصرف نمک آنها تحت کنترل قرار گیرد.
وی گفت: در مازندران با پیگیری دانشگاه علوم پزشکی مصرف نمک در نانوایی‌ها از ۱.۸ دهم در ۳۰۰ گرم خمیر به یک گرم کاهش یافت و امیدواریم تا با همکاری سایر دستگاه‌ها به خصوص مصرف میزان نمک در نانوایی‌ها باز هم کمتر شود.

دکتر موسوی تاکید کرد: اگر بتوانیم میزان استفاده نمک در نانوایی‌ها را تا ۵۰ درصد فعلی کاهش دهیم، حدود ۵۰ درصد از ابتلاء به بیماری فشار خون بالا در کشور و حتی استان مازندران می‌توان کاهش می‌یابد.

بر اساس آمارهای رسمی حدود چهار هزار و ۴۰۰ نانوایی در استان مازندران فعالیت می‌کنند که از این تعداد تنها نیم درصد از دستگاه حرارت غیر مستقیم برای پخت نان استفاده می‌کنند و ۲ درصد نیز در مجموع در رتبه بندی انجام شده در سال ۹۷ موفق به دریافت عنوان درجه یک شدند.

علاوه بر گرایش مردم مازندران به مصرف نان با شیوه پخت سنتی، گردشگر پذیری استان در کنار بالا بودن قیمت نان در واحدهای صنعتی پز سبب شده است تا تنور نانوایی‌های سنتی در استان همواره داغ باشد.

ابتلای ۳۰ درصد به پرفشاری خون

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین گفت که بر اساس بررسی حدود ۳۰ درصد از جمعیت بالای ۳۰ سال این خطه شمال کشور از بیماری خاموش فشار خون رنج می‌برند.

وی افزود: بر اساس آمار حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از جمعیت سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفری این استان در سنین بالای ۳۰ سال دارند که در طرح بسیج ملی کنترل فشار خون، فشار آنها در قالب غربالگری و خود اظهاری در حال سنجش است.

او ادامه داد با اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در مازندران که از ۱۷ خرداد ماه شروع شد و همچنان نیز ادامه دارد، فشار خون حدود یک میلیون و ۷۶ هزار نفر از جمعیت تحت پوشش این طرح مورد سنجش قرار گرفت و مشخص شد که ۲۰۰ هزار نفر از این جمعیت دارای فشار خون بالا بودند.
موسوی توضیح داد: براساس این سنجش فشار خون این افراد بالای ۱۴ و ۹ قرار دارد و در زمره فشارخون های بالا و در معرض خطر سایر بیماری‌های مرتبط محسوب می‌شود.

وی با اعلام اینکه فشار خون عادی ۱۲ روی ۸ قرار دارد، افزود: بر اساس طرح کنترل تاکنون از یک میلیون و ۷۶ هزار نفر از افراد مشارکت کننده در طرح؛ ۵۳۰ هزار نفر دارای فشار خون مناسب بودند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار داشت: در این طرح افزون بر ۲۱ هزار بیمار جدید دارای فشار خون بالا شناسایی شدند که این افراد به همراه سایر افرادی که فشار خون بالا دارند، بیماریشان تحت کنترل قرار می‌گیرد.
طرح ملی کنترل فشار خون در مازندران همزمان با سراسر کشور تا ۱۵ تیر ماه ادامه دارد.
پیگیری کنترل بیماری فشارخون
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: براساس این برنامه بیماران دارای فشار خون بالا پس شناسایی از طریق پیامک از بیماری خود مطلع می‌شوند و همزمان می‌توانند کنترل بیماری خود را از طریق پزشکان خانواده شهری و روستایی و مراکز بهداشتی و درمانی و خانه‌های بهداشتی روستایی تحت درمان قرار دهند.
وی افزود: این پزشکان نسخه مورد نیاز را برای کنترل بیماری فشار خون بالا برای این افراد می‌پیچند که به نظر می‌رسد در مازندران به دلیل اجرای طرح پزشک خانواده کنترل بیماری می‌تواند سریع‌تر انجام شود.
رتبه ششم مازندران در فشارخون

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: بر اساس بررسی نمونه گیری که در سال ۹۵ انجام شد، مازندران در بیماری فشار خون رتبه ششم کشور را داراست و سنجش دقیق آن پس از اتمام طرح بسیج ملی کنترل فشار خون احصاء و برنامه ریزی برای کنترل آن انجام می‌شود. موسوی افزایش مصرف نمک و چربی و کم تحرکی را عامل اصلی پرفشاری خون مردم مازندران بیان کرد و افزود: مردم می‌توانند با کاهش ۶ گرمی نمک در روز از ۲۴ درصد بیماری سکته مغزی جلوگیری کرد.
هشدار مصرف نمک دریایی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین نسبت به مصرف نمک دریایی به دلیل برخی ذهنیت‌های بی تأثیری آن در فشار خون هشدار داد و گفت: نمک دریایی به دلیل داشتن املاح می‌تواند ضرر بیشتری از نمک مصرفی و تصفیه شده دارد.
موسوی افزود: برخی به دلیل داشتن منافع پشت پرده در فروش نمک دریایی مصرف آن را با آب و تاب زیاد و تاکید بر اینکه ضرر زیادی ندارد، تبلیغ می‌کنند.

۶۹۸۲/‏۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.