پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نامه سرگشاده جمعی از دانشگاهیان درباره مشکل زباله مازندران |چرا قراردادهای زباله‌سوز شفاف نمی‌شود!

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، شورای تبیین مواضع و قرارگاه مطالبه‌گری «شهید احمدی‌روشن» بسیج دانشجویی استان مازندران  در نامه‌ای سرگشاده به استاندار مازندران، مجمع نمایندگان استان و مسؤولان قضایی استان  در پی دپوی زباله‌های خانگی و ممنوعه بیمارستان در منطقه پشتکوه خواستار حل معضل زباله شدند که به شرح زیر است؛

ابتدای این نامه با سخن امام علی (ع) مبنی بر اینکه «تقوا پیشه کنید در حق بندگان و شهرها، که شما مسئول هستید؛ حتی از سرزمین‌ها و چهارپایان. انسان هرگز اجازه ندارد خود را رها و لجام گسیخته و آزاد در بهره‌برداری از طبیعت بداند و حق ندارد با آلوده کردن و ویران ساختن طبیعت، به آسایش برسد» آغاز شده است.

در متن این نامه آمده است؛ کمتر از یک سال پیش بود که اعتراضات مردم روستاهای «کردمیر» و «تلمادره» و… در حوالی کیاسر مازندران درپی دپوی زباله‌های خانگی و ممنوعه بیمارستانی در منطقه «گوی‌چاله» که نزدیک محل سکونت بومیان و چند متری جاده ساری به سمنان بود، در سایه تعلل بی‌جا و چندین ساله برخی مسؤولان امر به سوژه‌ای داغ و مهم در رسانه‌های معاند خارجی مبدل شد. 

ماجرای دپوی زباله در آن منطقه تقریبا از سال ۸۳ شروع شد که شهرداری ساری با قراردادی که با یک شرکت پیمانکار بسته بود، زباله‌های خانگی و حتی ممنوعه که طبق قانون رها کردن آن در طبیعت ممنوع است را به مناطق دور از مرکز استان برده و آنجا تخلیه کرده و می سوزاند.

ابتدا قراردادی با مردم منطقه چهاردانگه و روستاهای مدنظر امضا کردند که دپوی زباله در این منطقه بیش از سه ماه طول نخواهد کشید و پس از تهیه دستگاه زباله‌سوز، در این مناطق زباله‌ای دپو و سوازنده نخواهد شد! اما از آن قرارداد سه ماهه، نزدیک به ۱۵ سال می‌گذرد ولی هنوز مشکلات این منطقه حل نشده است! 

در ادامه این نامه آمده است؛ تجمع روستاییان چهاردانگه ساری برای جلوگیری از انتقال و دپوی زباله در این منطقه، به دلایل مفصلی به خشونت کشیده و طبق اطلاعات رسیده، با ورود نیرو‌های انتظامی و یگان ویژه تعدادی از معترضان هم در این تحصن مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. 

پیش از این، اهالی منطقه «تلمادره» طی نامه‌های مختلف به یوسف‌نژاد نماینده سابق مجلس دهم، وزارت کشور  خواستار رسیدگی به مشکلات منطقه‌ خود شدند. 

حتی در مصاحبه یکی از اعضای شورای یکی از روستاها، دامادی نماینده مردم ساری نیز در جریان این اعتراضات، پس از درخواست پیامکی روستاییان، حاضر به نطق در مجلس حول محور این موضوع شد. 

علاوه بر ساری در انجیلسی بابل، چالوس، آمل، سوادکوه و بسیاری از مناطق استان مازندران و حتی سایر استان‌های شمالی همانند سراوان گیلان و… نیز این انباشت‌ها صورت می‌گیرد. 

در ادامه این نامه بر این موضوع تاکید شده است؛ شیرابه‌های زباله‌های شهری و حتی بیمارستانی در طبیعت و جنگل‌های این مناطق، نه تنها آلوده کننده خاک جنگل و آب‌های زیرزمینی است بلکه سلامت و کیفیت زندگی مردم بومی را نیز تحت‌الشعاع قرار داده به طور مثال بیماری‌های پوستی و در موارد متعدد باعث تلف شدن دام‌ها و حیوانات و حتی انسان شده است. 

اگر این رویه ادامه یابد تا چندی بعد اثری از طبیعت و جنگل‌های هیرکانی نخواهد ماند! همین امر تبعات کشوری و جهانی خواهد داشت و این ننگ در تاریخ خواهد ماند! 
ناگفته نماند در بابل برخی از اعضای شورای شهر که خود از بخش بابلکنار هستند ذره‌ای توجه به بحث زباله انجیلسی ندارند. 

جامعه دانشگاهی همچون دانشگاه مازندران و دانشگاه نوشیروانی بابل پیشنهاداتی برای تسریع در حل این مشکل مطرح کرده و طی نامه‌نگاری‌های صورت گرفته درخواست شفاف‌سازی قراردادهای گذشته در این زمینه را داشته است ولی تا به امروز پاسخی دریافت نکرده است. 

باید پرسید چرا قراردادهای زباله‌سوز ساری و سایر قراردادهای کلان شهرداری‌ها شفاف نمی‌شود! آیا زمزمه های فساد در بودجه های اختصاص داده شده به زباله سوز ساری واقعیت دارد؟ چه کسی یا کسانی از این عدم شفافیت نفع می برد؟ 

آقای عباس رجبی شهردار ساری در جلسه‌ای با معاونان شهرداری در ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ در صحبتی صحیح اذعان کرد؛ که شفافیت اداری و نظم سازمانی، سرلوحه فعالیت‌های مدیران شهرداری ساری قرار گیرد. لذا با استناد به قانون دسترسی آزاد به اطلاعات از ایشان و همه شهرداران استان درخواست می‌شود در راستای شفافیت قراردادهای کلان شهرداری  قراردادهای پیمانکاران با شهرداری به ویژه قراردادهای مربوط به مدیریت پسماند شهری و زباله‌سوز با پیمانکاران از سال ۱۳۸۳ تاکنون، همراه با جزئیات قرارداد و روند مناقصه را در اختیار بسیج دانشجویی و عموم مردم قرار دهند. 

نکند روزی برسد که به دلیل سهل‌انگاری‌های صورت گرفته در مورد موضوع انباشت زباله، استان و کشور دچار صدماتی جبران‌ناپذیر شود! و خدایی ناکرده در این امر مافیا و فساد ایجاد شود! که البته زمزمه‌هایی نیز قویاً در این مورد به گوش می‌رسد! شایسته نیست استانی با این مقدار پتانسیل طبیعی و مردمی به دلیل برخی کوتاهی‌ها و یا فسادطلبی برخی، به مشکلات عدیده دچار شود. 

در پایان این نامه آمده است؛ شورای تبیین مواضع و قرارگاه مطالبه‌گری احمدی روشن بسیج دانشجویی استان مازندران درخواست دارد: 
۱. دستگاه قضایی با مسائلی که موجب شده تا این مشکل سالها گریبانگیر استان باشد و وعده‌های مسؤولان جامع عمل به خود نگیرد، سریع و قاطع برخورد کند! لازم است تمام قراردادهای منعقد شده در این زمینه با پیمانکاران و چگونگی عقد قرارداد، محل خرج بودجه اختصاص یافته برای این موضوع و نحوه عملکرد پیمانکاران مورد بررسی دقیق قرار گیرد! و گزارش آن نیز هر دوره به اطلاع عموم مردم برسد. 
۲.برای حل مشکل انباشت زباله، توسط دولت و سازمان‌های استانی و کشوری اقدامات عاجل، جدی و عملی صورت گیرد! 
۳. قراردادهای شهرداری از جمله قراردادهای مربوط به زباله در شهرداری‌هایی که با مشکل زباله مواجه هستند برای عموم شفاف شود. 
۴. تقاضا می‌شود هر چه سریع‌تر دادستانی و استانداری مازندران از مردم مناطق درگیر با معضل انباشت زباله، عذرخواهی و درصدد جبران خسارت و پرداخت غرامت برآیند. 
۵. مسئولین استانی و کشوری باید برای حل این مشکل از پتانسیل دانشگاه‌ها و مراجع علمی استفاده کنند و با جهت‌دهی به پژوهش‌های علمی در پی یافتن راه‌حل‌های نوین و علمی باشند. 

بسیج دانشجویی دانشگاه مازندران
مجمع عدالتخواه دانشگاه مازندران
بسیج دانشجویی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بابل
بسیج دانشجویی دانشگاه نوشیروانی بابل
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد ساری
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی بابل
انجمن اسلامی دانشگاه مازندران
قرارگاه عملیات جهادی فتح دانشگاه های فنی استان مازندران
قرارگاه جهادی شهید بلباسی بسیج دانشجویی ساری
بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور ساری
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی رامسر
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی
بسیج دانشجویی دانشگاه شمال آمل
بسیج دانشجویی دانشگاه راه دانش بابل
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم و فنون بابل
بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور بابل
گروهی جهادی شهید یدالله سینا دانشگاه آزاد اسلامی واحد نکا
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامسر
بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور مرکز رامسر
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی واحد بین الملل رامسر
بسیج دانشجویی دانشگاه فناوری نوین امل
بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور امل
بسیج دانشجویی دانشگاه علامه حسن زاده املی
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم قرآنی امل
بسیج دانشجویی دانشکده ملاصدرا رامسر
بسیج دانشجویی دانشکده رحمان رامسر
بسیج دانشجویی دانشگاه پرستاری و مامایی رامسر
بسیج دانشجویی دانشکده کسری رامسر
بسیج دانشجویی دانشکده فرهنگیان آمل
بسیج دانشجویی دانشکده سما امل
بسیج دانشجویی دانشگاه آمل آمل
بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگ و هنر
بسیج دانشجویی دانشکده پرستاری امل
بسیج دانشجویی دانشگاه سمنگان
بسیج دانشجویی دانشگاه شهید رجایی بابل
بسیج دانشجویی دانشگاه آریان بابل
بسیج دانشجویی دانشکده پیام نور رینه
بسیج دانشجویی دانشگاه فذا آمل
بسیج دانشجویی دانشکده توحید آمل
بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور هادی شهر
بسیج دانشجویی دانشگاه پارسا بابلسر
بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور بهنمیر

 /۳۱۴۱/ج


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.