پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ناترینگ! شوخی با گفتار مسئولان/ 3

ناترینگ: این زباله های کثیف ساری واقعاً دارد وقت و انرژی همه مسئولان استانی و ملی را میگیرد! فردا نگویید که چرا مسئولان استان بفکر مردم نیستند! خب مشکل زباله را اول باید حل کنند! صبور باشید. اگه در ده سال گذشته حل نشد در ده سال دیگه حتماً حل …

2

 

ناترینگ این شماره به آغاز دهمین سال آورده شدن زباله های ساری به چهاردانگه که چندی پیش بوده، تهیه گردیده بود ولی بنا بر دلایلی ناخواسته موفق به انتشار آن نشده بودیم. از خوانندگان گرامی چهاردانگه نیوز برای تاخیر بوجود آمده پوزش میخواهیم.

 

آقای محمد حاج رسولی‌ها مدیرعامل آب شرکت منابع آب ایران: اطلاعات و طرح‌های مطالعاتی سد چهاردانگه در حال حاضر در اختیار نیست. (لینک)

ناترینگ: آهای ملت! این اطلاعات و طرح‌های مطالعاتی سد چهاردانگه در حال حاضر در اختیار کیه؟

نتیجه ناترینگ: وقتی اطلاعات و طرح‌های مطالعاتی سد چهاردانگه در حال حاضر در اختیار مدیرعامل آب شرکت منابع آب ایران نباشد، پس روی این طرح اصلاً نباید حساب کرد.

 ………………………………………………………

آقای حمیدرضا چیت‌چیان وزیر نیرو: مشکلات زیست‌محیطی سد چهاردانگه باید رفع شود. دریافت مجوز محیط‌‌ زیست از اختیار ما خارج است که در این زمینه لازم است نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای دریافت مجوز محیط‌‌ زیست به کمک وزارت نیرو بشتابند. ( لینک )

ناترینگ: وزیر جان! حالا شما سد را بسازید بعداً مجوزش را به کمک نمایندگان مجلس شورای اسلامی از محیط‌‌ زیست می گیرید.!

نتیجه ناترینگ: قبلا نامش « سازمان حفاظت محیط زیست » بود و امروزه چون طرحهایی مثل زباله های ساری به چهاردانگه نیاز به کارشناسی و مجوز نداره، به « سازمان دور زدن نمایندگان از قانون محیط زیست » تعییر یافت!

 ………………………………………………………

آقای علی تیموری مدیر کل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست: (اووو وه! چه عنوان اداری درازی دارند!!) صدور پروانه شکار در سال جاری ممنوع می باشد و برای بهره گیری از ظرفیت های حاصل از حفاظت و تکثیر جمعیت گونه های قابل شکار در سالهای آینده در شکل های مختلف در حال برنامه ریزی هستیم. یکی از این برنامه ها پیش بینی مناطقی تحت عنوان قرق های اختصاصی با موافقت شورای عالی محیط زیست توسط بخش خصوصی است که تا ضمن مشارکت در امر حفاظت از زیستگاه ها و حیات وحش و افزایش جمعیت آنها در برابر مقررات، فرصت بهره برداری از افزایش جمعیت گونه های قابل شکار فراهم گردد. (  لینک )

ناترینگ: این دیگه شاهکار مدیریتی هست. بخش خصوصی و قرق های اختصاصی! به زودی به همت و دلسوزی بخش خصوصی نسل جمعیت گونه های قابل شکار نه تنها منقرض نمیشه بلکه می توانیم به خارج هم صادرشان کنیم!

نتیجه ناترینگ: نسل جمعیت گونه های قابل شکار و در حال انقراض را به همین راحتی می توان حفظ کرد. چه جناس زیبایی بین نسل این دو تا گونه یعنی شکار و شکارچی و انقراض هست! قدیمی ها می گفتند: هیچ گربه ای برای رضای خدا موش پرورش نمی دهد!

 ………………………………………………………

آقای ابوالحسن موسویان رئیس اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های ساری: بیشترین متخلفان از حیث تعداد در محور ساری – نکا و از حیث جریمه در محور ساری – کیاسر تخلف داشتند.  ( لینک )

ناترینگ: احتمالاً چهاردانگه ایها که بیشترشان در نکا و بهشهر ساکن هستند تخلفات محور ساری – نکا را نیز بوجود می آورند!

نتیجه ناترینگ: وقتی جناب فرماندار ساری افاضه میفرمایند که “نگویید چهاردانگه منطقه محروم است بلکه کمتر توسعه یافته هست” برای اینه که مردم محروم چهاردانگه (ببخشید یادم رفته بود دیگه نگم محروم) حتما پولدار هستند که دوست دارند تخلف کنند و جریمه بشن.

 ………………………………………………………

آقای مهندس حسن کلانتری معاون خدمات شهری شهرداری ساری: با اقدام جهادی عبوری برای همیشه با معضل زباله خداحافظی خواهیم کرد. در حال حاضر روزانه ۲۷۰ تن زباله به چهاردانگه حمل می شود که در ایام عید به ۷۰۰ تن می رسد. هم اکنون محل دفن زباله ماهانه دوبار سم زدایی می شود و با همت و تلاش شهردار مرکز استان، ۱۰ کیلومتر از روستای ارا تا پشت کوه برق رسانی شد. ( لینک )

ناترینگ: به این میگن اقدام جهادی عبوری. کاش این اقدام آقای عبوری در این دو سه سالی که شهردار شده دیده میشد و تا چهار پنج سال دیگه هم به طول نکشه.

نتیجه ناترینگ: وقتی معاون بخواد از رئیس تمجید بکنه این جوری به بیراهه میره. خدا را شکر شهرداری ساری علاوه بر انجام تمام و کمال امورات شهری، مسئولیت برق رسانی به مناطق محروم را هم از اداره برق گرفته! متاسفانه عبوری هیچ طرحی برای جلوگیری از آوردن زباله در دست نداره. ولی ما دلخوشیم به حرف جناب مهندس حسن کلانتری معاون خدمات شهری شهرداری ساری!

 ………………………………………………………

آقای مهدی عبوری شهردار ساری: از احداث اولین مرکز تصفیه خانه شیرابه زباله با فرایند نانوفیلکراسیون ترکیبی در کشور از سوی شهرداری ساری در یک ماه آینده خبر داد. این تکنولوژی برای اولین بار در سطح کشور به سرانجام می رسد و با بهره برداری از این تصفیه خانه روزانه ۷۰هزار لیتر شیرابه تبدیل به آب زراعی می شود. وی مالکیت این پروژه عظیم را منحصر به شهرداری ساری و شورای اسلامی شهر و همکاری شهروندان اعلام و تاکید کرد معاون خدمات شهری و سازمان مدیریت پسماند و مواد زائد باید نسبت به تجاری سازی آن اقدام نمایند.  این پروژه همزمان در ساری و نوشهر و تهران کلید خورد و در آستانه میلاد با سعادت پیامبر اکرم (ص) به بهره برداری میرسد.  (لینک)

ناترینگ: دو سه ماه از میلاد با سعادت پیامبر اکرم (ص) گذشته و نمیدونم آیا این طرح به بهره برداری رسید یا نه؟ یکی به من بگه!

نتیجه ناترینگ: آقای عبوری! به جانم قسم که ما هم مالکیت این پروژه عظیم را منحصر به شهرداری ساری و شورای اسلامی شهر و شهروندان ساروی میدانیم که ده سال است از لطف سارویها در تولید زباله و آوردنش به چهاردانگه برخورداریم!

 ………………………………………………………

باز هم آقای مهدی عبوری شهردار ساری: شهرداری ساری این آمادگی را دارد در کلیه شهرهای استان نسبت به احداث مرکز تصفیه خانه شیرابه زباله با فرایند نانوفیلکراسیون ترکیبی اقدام نماید و آرزومندم این پروژه در سراسر کشور عملیاتی شود. (لینک

ناترینگ: چقدر عالی! از قدیم گفتند: آرزو بر جوانان عیب نیست! شما فعلاً مشکل زباله های ساری که هر روزه به چهاردانگه می برید را حل کنید، «نانو فلان» پیشکش تان!

نتیجه ناترینگ: راستی معنی «نانوفیلکراسیون ترکیبی» چی میشه آقای شهردار! معنی «نان» را که میدونم یعنی همون چیزی که یک عده به مدت ده سال هست دارند از کنار زباله می خورند! معنی بقیه اش را نمیدانم.

 ………………………………………………………

دکتر جهانشاهی مبدع و مخترع فناوری جدید تصفیه شیرابه به آب زراعی: نانوفیلکراسیون ترکیبی برای اولین بار در جهان اتفاق افتاد و طی چندین نشست با شهردار متوجه روحیه جهادی و ریسک پذیری بالا و اعتماد به نفس ایشان شدم و همین موضوع سبب مصمم شدن در اجرای پروژه شد در حالیکه با کارشکنی های محیط زیست مواجه می شدم در حالیکه محیط زیست باید تعامل داشته باشد نه تقابل ولی موانع را یکی پس از دیگری با توصیه های راهبردی شهردارساری پشت سرگذاشتم و اکنون افتخار می کنم این پروژه با موفقیت به اتمام رسیده … و هزینه اجرای آن را بالغ بر دو میلیارد تومان است. دکتر جهانشاهی خاطر نشان ساخت پروژه تصفیه شیرابه با فناوری نانو تنها تکنولوژی هست که می تواند نمک را از آب خارج کند.( لینک )

ناترینگ: وای که من عاشق این ادبیات نون قرض دادن آقای دکتر هستم. جهانیان بیایند از شهرداری ساری و دکتر جهانشاهی یاد بگیرند! محیط زیست هم اینقدر برای آقای دکتر جهانشاهی کارشکنی نکند! مگه دو میلیارد و خرده ای تومان را محیط زیست میخواهد پرداخت کند!

نتیجه ناترینگ: مدت ده سال است روزانه 300 تن و در ایام عید 700 تن زباله ساری به چهاردانگه حمل می شود و ممنونیم از آقای دکتر که بفکر جداسازی نمک شیرابه ها هم هست!!

 ………………………………………………………

باز هم دکتر جهانشاهی: ثبت این پروژه بنام شهرداری ساری برای اولین بار در جهان میباشد که با نام شهرداری ساری در دبیرخانه نانو فناوری معاونت نهاد ریاست جمهوری ثبت شده است و امیدوارم شهرداریهای دیگر الگوبرداری کنند.

ناترینگ: لطفاً شهرداری های دیگر هم الگوبرداری کنند و زباله های شهرشان را مثل شهرداری ساری به فاصله 130 کیلومتری و در دل طبیعت بکر چهاردانگه ببرند و رها کنند! راستی چند تا شهرداری در ایران داریم؟

نتیجه ناترینگ: وقتی شهرداری ساری حمایت کند و سازمان محیط زیست کارشکنی کند! نبوغ هم شکوفا میشود و نام ساری در کنار خیلی خوبیهای دیگرش در جهان ثبت میشود!

 ………………………………………………………

محمدی کیادهی مشاور شهردار در امور شوراها با اشاره به ارزش بالای این پروژه گفت: جرات و ریسک پذیری مهدی عبوری روحیه امید را در همه زنده کرد و حتی سنگ اندازی ها و کارشکنی های محیط زیست نتوانست او را از مسیری که برای آسایش و آرامش شهروندان انتخاب کرده است باز دارد و اقدامات جهادی ایشان حس غرور ملی را در ما و شهروندان برانگیخته است.( لینک )

ناترینگ: امان از دست این محیط زیست! شما که حریف شهرداری در جلوگیری از حمل زباله شهر ساری به چهاردانگه نیستید! شما که جلوی نابودی وسیع جنگل را نمیتوانید بگیرید! شما که جلوی شکار غیرمجاز و انقراض گونه های جانوری را نمیتوانید بگیرید! شما که جلوی آلودگی رودخانه ها و دریا را نمیتوانید بگیرید! شما که آشوراده و میانکاله این زیست بوم جهانی را به بخش خصوصی واگذار کردید تا طرح توریستی اجرا کند! شما که نمیتوانید! … نمیتوانید! …. نمیتوانید! …. این همه سنگ را از کجا می آورید؟

نتیجه ناترینگ: وقتی آقای عبوری، معاونش در امور شوراها، دکتر جهانشاهی مبدع نانوفیلکراسیون ترکیبی و همه کسانی که از کنار دیوار عمارت شهرداری رد میشوند؛ این جوری از دست کارشکنی محیط زیست فریاد سر داده اند! پس باید بخودمان بلرزیم که طرح هایشان برای محیط زیست مرگبار خواهد بود که اینگونه محیط زیست را مورد حمله قرار داده اند!

 ………………………………………………………

علی نبیان معاون عمرانی استاندار مازندران: برای احداث کارخانه زباله‌سوز در ساری و نوشهر و برای رفع مشکل زباله مازندران مکاتباتی با مسئولان ملی انجام ‌و این موضوع حتی از طریق علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و نیز رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز این موضوع مورد رسیدگی قرار گرفت و محیط‌ زیست استان ورود پیدا کرد و مجوز احداث کارخانه زباله‌سوز در این دو شهر صادر و حتی ۶۵ درصد عملیات اجرایی این طرح نیز انجام شد و برای بی‌خطر کردن شیرابه زباله شهرستان ساری با دانشگاه نوشیروانی بابل قراردادی منعقد شد و این موضوع نیز در حال انجام است و براساس برنامه در دست اجرا و پیگیری مسئولان استانی و شهر، کارخانه زباله‌سوز ساری در سال ۹۵ به بهره‌برداری می‌رسد. (لینک)

ناترینگ: این زباله های کثیف ساری واقعاً دارد وقت و انرژی همه مسئولان استانی و ملی را میگیرد! فردا نگویید که چرا مسئولان استان بفکر مردم نیستند! خب مشکل زباله را اول باید حل کنند! اول قرار بود زباله ها فقط برای 6 ماه به چهاردانگه حمل شوئ! بعد شد یکسال! بعد شد 6 سال و حالا هم ده سال! صبور باشید چهاردانگه ایها. اگه در ده سال گذشته حل نشد در ده سال آینده حتماً حل میشود!

نتیجه ناترینگ: وقتی یک معظل ملی میشود، باید هم از طریق ملی حل شود! امیدواریم!

 

نویسنده: عین اله آزموده

 

2 نظرات
  1. موسوی می گوید

    آزموده عزیز با تمام احترام خدمت شما
    خواهشمندم دیگر چنین مطلبی را ننویسید اصلا طنز نمی بینم این مطلب رو
    مقاله های انتقادی شما بسیار زیبا است ولی ناترینگ از جمله نمرات منفی بنده به شماست.
    ……………………………………………………..
    چهادرانگه نیوز: سلام. ناترینگ هم جدی هست و هم طنز. و طنز موضوعی «نسبی» می باشد که شاید شما بخندید ولی دیگری اصلا لبخند هم نزند!! تلاش ما این است که دیدگاه های مسئولان در باره چهاردانگه را در قالب ناترینگ بازنمایی کنیم و ضمن وارد کردن ناترینگ به آنها، جانب احترام را نیز حفظ کنیم.
    چنانچه در زمینه نوشتن ناترینگ با ما همکاری کنید از شما سپاسگزار خواهیم شد.
    با احترام. آزموده

  2. کیاسری می گوید

    از متن های شما لذت بردیم. امیدوارم مسئولین هم بخوانن تا تلنگری بخورن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.