پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مگس میوه مدیترانه‌ای تهدیدی برای ۳۰۰ نوع محصول

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، مگس میوه مدیترانه‌ای بومی آفریقا است و به بیش از ۳۰۰ نوع محصول کشاورزی از جمله هسته‌دارها، مرکبات، صیفی‌جات و دیگر محصولات باغی خسارت وارد می‌کند. سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اعلام هشدار به کشاورزان مازندرانی بر استفاده از روشهای مبارزه با این آفت خسارت‌زا تاکید کرد.

می‌توان اذعان کرد که پایدارسازی اقتصاد کشاورزی استان مازندران در گرو کنترل جمعیت آفات گیاهی و زراعی و باغی و به ویژه این آفت است که با شروع فصل گرما آغاز شده و در این راستا، مشارکت همگانی مردم و همکاری کشاورزان در مبارزه با آن بسیار حائز اهمیت است.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به تراکم بالای مگس میوه مدیترانه‌ای در سال جاری، از کشاورزان خواست تا با مشارکت همگانی و با استفاده از روش‌های مبارزه تلفیقی، برای کنترل این آفت خطرناک اقدام نمایند تا از خسارات ناشی از این آفت به باغات و مزارع خود جلوگیری کنند.

هادی باقری با اشاره به روش‌های مختلف مبارزه تلفیقی با مگس میوه مدیترانه‌ای، افزود: استفاده از تله‌های فرمونی و مکفیل، نصب کارت‌های زرد، شکار و انهدام مگس‌های بالغ، جمع‌آوری و امحاء میوه‌های آلوده و همچنین کنترل شیمیایی در موارد ضروری، ازجمله روش‌های مؤثر در مبارزه با این آفت هستند.

وی در ادامه به لزوم آموزش و اطلاع‌رسانی به کشاورزان در خصوص نحوه شناسایی و مبارزه با مگس میوه مدیترانه‌ای تأکید کرد و با تاکید بر رعایت دقیق دستورالعمل‌های جهاد کشاورزی و استفاده به‌موقع از روش‌های مبارزه تلفیقی، گفت: کارشناسان جهاد کشاورزی در حال برگزاری کلاس‌های آموزشی و ارائه مشاوره‌های لازم به کشاورزان در این زمینه هستند.

مگس مدیترانه ای(مگس مدیترانه ای مرکبات) با نام علمی (Ceratitis capitata(Wiedemann یکی از مخرب‌ترین حشرات آفاتی جهان است؛ لاروهای مگس مدیترانه‌ای، از بسیاری از میوه‌های برگریز، نیمه گرمسیری، گرمسیری و برخی سبزیجات تغذیه و رشد می‌کنند. لاروها از مغز میوه‌های میزبان تغذیه می‌کنند، گاهی اوقات در داخل آن تونل می‌کنند و در نهایت کل میوه را به یک توده آبدار و غیرقابل خوردن تبدیل می‌کنند.

 

لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.