پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

منطقه آزاد پایگاهی برای قاچاق کالا است

0


به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان بابلسر،سمینار تخصصی نقد و بررسی طرح ایجاد منطقه آزاد در مازندران با حضور عباس‌تبار رئیس بسیج اساتید مازندران، سادات‌کرمی رئیس بسیج دانشجویی مازندران و جمعی از اساتید دانشگاه‌های مازندران در سالن اجتماعات دانشگاه مازندران برگزار شد.

* امتناع نمایندگان مجلس از حضور در نشست بررسی منطقه آزاد

رحمت عباس‌تبار مسؤول بسیج اساتید دانشگاهیان مازندران در سمینار تخصصی نقد و بررسی طرح ایجاد منطقه آزاد گفت: از ۱۲ نماینده مجلس شورای اسلامی برای حضور در این سمینار دعوت به عمل آوردیم که هر کدام با دلایلی در نشست حضور پیدا نکردند و حتی نماینده‌ای از خود جهت شنیدن نظرات جامعه علمی به این جلسه نفرستادند که دست‌کم انتظار داشتیم حرف تخصصی جامعه دانشگاهی را بشنوند.

وی ادامه داد: یکی از اشکالات اساسی در ساختار علمی و اجرایی کشور، عدم ارتباطات جامعه دانشگاهی با مراکز اجرایی است، چگونه بدون نظرخواهی و شنیدن نظرات جامعه دانشگاهی می‌توان تصمیم گرفت و تمام ابعاد را سیاسی نگاه کرد.

 

ایجاد پایگاه قاچاق کالا

دکتر بشارت‌ده یکی از اساتید دانشگاه مازندران در این سمینار ضمن مخالفت با اجرای طرح منطقه آزاد در مازندران در خصوص افزایش چشمگیر قاچاق کالا در مناطق آزاد کشور گفت: تقریبا در هر نقطه از ایران که منطقه آزاد تجاری اجرا شده است، ایجاد پایگاه قاچاق کالا با زیان فراوان تولیدات داخلی را به همراه داشت.

وی تصریح کرد: با نگاه سیاسی دولت به دلیل توسعه استان پیشنهاد افزایش ۱۰۰درصدی مناطق آزاد را وارد مجلس شورای اسلامی کردند که در ایران اکنون هفت منطقه آزاد تجاری با شرایط نامطلوب اقتصادی داریم که بیکاری، عدم اجرای عدالت،وجود نابرابری،فساد و رانت را به همراه دارد.

وی با اشاره بیشتر بودن میانگین مناطق آزاد تجاری ایران نسبت به جهان گفت: میانگین وسعت مناطق آزاد ایران ۹۳هزار هکتار است و در جهان ۷هزار و ۵۰۰ هکتار است که نسبت به میانگین جهانی بسیار بیشتر است.

بشارت‌ده ادامه داد: ایران در بهترین شرایط ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کرد که ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار از آن سهم مناطق آزاد است و در سال ۹۵ که بهترین شرایط اقتصادی دولت بود، ۶۰۰ هزار شغل ایجاد شده است که ۲۰ هزار آن در مناطق آزاد صورت گرفته است.

این استاد دانشگاه به درگاه وارداتی شدن مناطق آزاد ایران اشاره کرد و افزود: در تمامی مناطق آزاد کشور میزان واردات از میزان صادرات بیشتر بوده است و چهار شاکله اصلی مناطق آزاد شامل میزان جذب سرمایه‌گذار خارجی، صنعتی شدن،گسترش میزان صادرات و نسبت صادرات به واردات است که با وجود اینکه در مناطق آزاد ایران با عدم در نظر گرفتن این موارد برآیندی برای کشور به همراه نداشته به دنبال افزایش منطقه آزاد است.

او با اشاره به نقاط ضعف این طرح گفت: در این طرح نقشه راه، الزام توسعه فرهنگی، محورهای اقتصادی،تاریخی و استاندارهای زیست محیطی و اجتماعی، هزینه و درآمد اجرای این طرح دیده نمی‌شود و ما با اجرای چنین طرحی مخالف هستیم.

مجید فانی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان نور نیز در این سمینار اظهار کرد: منطقه آزاد تجاری به دروازه واردات تبدیل خواهد شد و معضلاتی را به همراه دارد که معیشت مردم به خطر خواهد افتاد و مراکز فعال اقتصادی که اکنون در حال فعالیت هستند قطعا تعطیل خواهد شد.

وی خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: از شما خواهش می‌کنم از روی احساس تصمیم نگیرید و منافع ملی را فدای منافع منطقه‌ای نکنید و از نظرات صاحب‌نظران حوزه اقتصاد مازندران استفاده کنید.

 /




لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.