پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

منتظر پرواز پاپلی باشید! / به همراه تصاویر اختصاصی

«مهدی زمانپور کیاسری» که به واسطه تولید مستند چهره شناخته‌ شده‌ای در مستندسازی بومی به شمار می‌آید و با مستند بومی «مشتی اسماعیل» جوایز ملی و بین‌المللی زیادی را در سال‌های اخیر کسب کرد، این روزها در حال گذراندن مرحله صداگذاری مستند «پاپلی» است.

2

 

«مهدی زمانپور کیاسری» که به واسطه تولید مستند چهره شناخته‌ شده‌ای در مستندسازی بومی به شمار می‌آید و با مستند بومی «مشتی اسماعیل» جوایز ملی و بین‌المللی زیادی را در سال‌های اخیر کسب کرد، این روزها در حال گذراندن مرحله صداگذاری مستند «پاپلی» است.

 

این مستند درباره زندگی خانواده‌ای چهاردانگه ای است که در دل جنگلهای چهاردانگه ساکن هستند و هنوز زندگی‌شان به سبک زندگی‌های بومی مازندران می‌گذرد. پدر خانواده به خاطر یک اتفاق سال‌ها پیش قطع نخاع شده و بخش مهمی از فعالیت‌های روزانه منزل و پرستاری از پدر بر عهده مادر و دختر خانواده است. زمان‌پور کیاسری تولید این مستند را از سال گذشته آغاز کرد. گفت‌وگوی همشهری با این مستند ساز مازندرانی را درباره آخرین وضعیت «پاپلی» بخوانید:

 

آقای زمانپور، چه خبر از «پاپلی»؟

تصویربرداری به پایان رسید. تدوین کار هم توسط «مهدی حسینی‌وند» انجام شد. ایشان یکی از برجسته‌ترین تدوینگران سینمای ایران هستند که در کارنامه‌شان تدوین فیلم‌های سینمایی زیاد و سریالی همچون مختارنامه دیده می‌شود. آخرین کارشان هم تدوین فیلم سینمایی «بادیگارد» بود. اکنون در حال صداگذاری فیلم هستیم. این بخش هم توسط یکی از بهترین‌های صداگذاری ایران انجام می‌شود. «حسین مهدوی» صداگذار اهل آمل صداگذاری «پاپلی» را انجام می‌دهد. مهدوی صداگذاری فیلم‌های سینمایی مطرحی همچون «محمد رسول‌الله»(ص)، «شاهزاده روم»، «لانتوری» و «استرداد» را در کارنامه دارد و سال گذشته سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری را از جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.

 

سال گذشته مصاحبه تقریباً مفصلی درباره «پاپلی» از شما منتشر کردیم. با توجه به مستند بودن فیلم، احتمالاً تغییر زیادی که مسیر تولید در مستند رخ نداد؟

طبیعتاً یک سری تغییرات به واسطه مستند بودن اتفاق می‌افتد. مثلا از میانه‌های کار، مادر خانواده پررنگ‌تر شد. یعنی در کنار دختر خانواده که نقشی‌ محوری داشت، مادر خانواده هم حضوری پررنگ دارد. مادر و دختری که از پدر نگهداری می‌کنند و همه کارها را انجام می‌دهند و پدری که در عین ناتوانی جسمی، از درک بالایی برخوردار است و خیلی خوب خانواده را مدیریت می‌کند و موجب صفا و صمیمیت خانواده میشود.

 

«پاپلی» چه زمانی کامل می‌شود؟

طبق محاسبات ما اگر همه بخش‌ها بخواهد تکمیل شود، نهایتا دو ماه دیگر زمان نیاز است. به احتمال زیاد نباید بیشتر از این طول بکشد

 

منتظرو حضور «پاپلی» در کدام جشنواره باشیم؟

هنوز جشنواره‌ای را انتخاب نکردم. اولویتم در کار این بود که یک زندگی خوب و متفاوت را به خوبی ضبط و ثبت کنم. طوری که از واقعیت دور نباشد و خود خانواده وقتی آن را دیدند حس خوبی داشته باشند. برای همین هنوز به این‌که کدام جشنواره میزبان «پاپلی» باشد فکر نکردم. اما خوشحالم که کار همان‌طوری شد که می‌خواستم.

 

در تولید مستند بازآفرینی هم داشتید؟

تنظیم برای دوربین داشتیم. اما بازی‌سازی نشد. یک زندگی واقعی و عادی دیده می‌شود. حتی راوی و مجری هم ندارد. البته ممکن است در مراحل پایانی تصمیم بگیرم از صدای دختر خانواده در بخشهایی برای روایت استفاده کنم. اما سعی‌ام این است که تا حد امکان این کار انجام نشود.

 

تهیه‌کنندگی کار را هم خودتان به عهده داشتید. هزینه‌ها چطور بود؟

هزینه تولید این مستند خیلی بالا رفت. سعی کردم عوامل حرفه‌ای را برای کار انتخاب کنم. تصویربرداری را «حسن سیدی پریشان» انجام داد. تدوین و صداگذاری را هم خوب‌های سینما به عهده گرفتند. نزدیک به ۴۰ روز تصویربرداری داشتیم. در کنار ان هزینه‌های جاری  و رفت‌وآمد را هم باید در نظر داشت. همه این‌ها کار را پرهزینه کرد. اما از این‌که نتیجه کار خوب شد راضی هستم. اما اسپانسری نداریم. اگر اسپانسری حاضر شود از کار حمایت کند حاضریم مذاکره کنیم. مدیر شبکه ۲ سیما تمایل دارد که مستند را برای پخش در اختیار این شبکه بگذارم که با حمایت حامی این امر صورت خواهد گرفت.

 

فیلم قرار است چند دقیقه‌ای بسته شود؟

به احتمال خیلی زیاد ۷۵ دقیقه برای مستند در نظر گرفتم. حدود ۲۰ ساعت فیلمبرداری شد که انتخاب ۷۵دقیقه خوب و کاربردی از دل این ۲۰ ساعت به زمان زیادی نیاز دارد.

 

در «پاپلی» از موسیقی هم استفاده می‌کنید؟

نه. مانند «مشتی اسماعیل» که موسیقی نداشتیم در این مستند هم به سمت موسیقی نمی‌رویم. بیشتر از صدای طبیعت و خود فضا استفاده می‌کنیم. می‌خواهم تا حد امکان حس واقعی انتقال داده شود و موسیقی اهرمی برای پررنگ کردن سوژه و اتفاقات پیرامونش نشود.

 

سخن پایانی…

امیدوارم نمایش یک زندگی واقعی و خاص که پستی و بلندی و فرازو نشیب داشتن روزگار را بهمراه دارد و بالاتر از همه؛ گذر از این مراحل با تلاش و کوشش و توکل، بتواند تاثیر مثبتی بر مخاطبینش داشته باشد. انشاالله

یک نکته جالب در تولید این مستند وجود داشت. وقتی بخش‌هایی از فیلم را برای تعدادی از دوستان صاحبنظر پخش کردم از من می‌پرسیدند که آیا این افراد قبلا جلوی دوربین رفته‌اند یا نه. برای افرادی که بخشی از کار را دیدند عجیب بود که اینخانواده چقدر خوب با دوربین و عوامل کنار آمدند . به نظرشان اصلا دوربین حس نمی‌شود. انگار واقعا ما را ندیدند و در حال زندگی عادی خودشان هستند. حضور ما واقعا برای‌شان با نبودن ما فرقی نداشت. شاید مخاطبی مستند را ببیند و بگوید که چه کارگردان خوبی بود که از این افراد بازی گرفت. در حالی‌ که خوبی از خودسان بود

 

شاید من یک یا دو بار برای آن‌ها توضیح داده باشم چگونه رفتار کنند. بقیه کار از هنر خود این ۳ نفر بود. هوش بسیار بالای انها بود که توانستند این موضوع را به بهترین شکل درک کنند. شاید طبیعت و سبک زندگی باعث شد که انقدر درک بالا و هوش خوبی داشته باشند. این موضوع خیلی به با کیفیت شدن کار کمک کرد. در مستند ذره‌ای مصنوعی بودن،  کار را خراب می‌کند و اگر همان حس واقعی ثبت و ضبط نشود اثرگذاری نخواهد داشت.

 

papeli-6

روزنامه همشهری – چهارشنبه ۲۶ خرداد ۹۵

 

……………………………………………………………………………………………………

 

تصاویر اختصاصی و جدید از پشت صحنه مستند پاپلی که آقای مهدی زمانپور، کارگردان این اثر برای پایگاه خبری چهاردانگه ارسال کرده است.

 

   

داستان دختر جوان چهاردانگه ای موضوع مستند جدید زمانپور کیاسری ۱۷ آبان ۱۳۹۴

 

 

2 نظرات
  1. سید بشیر عمادی می گوید

    با اهدای سلام محضر هنرمند ارزشمند
    بی صبرانه منتظر دیدنش هستیم و همچنین درخشش این مستند در جشنواره ها و خاطره ها.

  2. مهدی زمانپور کیاسری می گوید

    اقای عمادی عزیز
    ممنونم
    بزرگواری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.