پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

منابع طبیعی برای کنترل سیلاب در مازندران پژوهشگران را فراخواند

0

مازندران، استانی که در آن ۱۲۰ رشته رودخانه به طول پنج هزار کیلومتر عبور می کند و عبور ۵۰۰ کیلومتر از مسیر این رودخانه از محدوده مناطق مسکونی، این ظرفیت آبی و همچنین اقتصادی را به پتانسیلی خطرآفرین مبدل کرده است.

به طوریکه اخیرا مدیر کل مدیریت بحران استانداری مازندران در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : به طور معمول گذر رودخانه ها از مسیرهای مسکونی مشکل زا نیست اما در مازندران به دلیل تعرض و تجاوز به حریم و بستر رودخانه ها بروز خطرات در هنگام حوادثی نظیر بارندگی ها تشدید می یابد و از این بابت رودخانه ها در این استان به عنوان کانون پرخطر به شمار می روند که به هنگام بارش باران خسارت هایی از این ناحیه وارد می شود.

مردم مازندران هنوز صحنه سال ۱۳۹۴ و فروریختن ساختمان در جوار رودخانه در شهر زیراب را فراموش نکردند و یا سیلاب های بهاری امسال که خسارت های میلیاردی به بخش های مختلف مازندران وارد کرد.

البته در این سالها تلاش برای رفع این نقاط پرخطر با استفاده از ظرفیت نهادها برای لایروبی رودخانه ها انجام شد و بنا به اعلام مدیریت بحران استانداری مازندران تاکنون ۵۰ کیلومتر از مسیر عبور رودخانه ها از مناطق مسکونی استان آزادسازی و بیش از یکصد کیلومتر از مسیرهای پرخطر رودخانه ها نیز لایروبی شد.

اکنون و در گام دیگر برای مقابله با سیلاب ها در مازندران، اداره کل منابع طبیعی مازندران – ساری وارد عمل شد و امروز سه شنبه با انتشار اطلاعیه ای از پژوهشگران برای انجام کارهای تحقیقاتی با موضوعات پهنه بندی سیلاب ها دعوت کرد.

رئیس اداره فناوری اطلاعات و تحول اداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری  گفت: در راستای استفاد بهینه از اعتبارات پژوهشی و بر اساس بند ح ماده ۱۲ آیین نامه اجرایی شورای برنامه ریزی و توسعه استان، موضوع پهنه بندی نقاط سیل خیز و امکان سنجی مدیریت سیلاب در استان مازندران به عنوان نیاز پژوهشی مرتبط مصوب شد.

علی نوری نژاد افزود :  این موضوع  در کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مازندران به تصویب رسید.

در ماده ۱۲ آیین نامه اجرایی شورای برنامه ریزی و توسعه استان وظایف کارگروه های آموزشی، پژوهشی، فناوری و نوآوری اعلام که در بند “ح ” این ماده بررسی و ارائه پیشنهاد اولیت های پژوهشی استان و جهت دادن و هدایت اعتبارات مطرح شد.

وی ادامه داد : تمامی دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و فناوری، دستگاه های اجرایی، شرکت های دانش بنیان و پژوهشگران حقیقی مازندران در صورت تمایل و همکاری و مشارکت، نسبت به ارائه پروپوزال به سامانه www.BpMz.ir مراجعه بکنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.