پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ملاقات دو بهار؛ دو میهمانی در یک فصل

0

خبرگزاری فارس مازندران_ زری طاهری‌پرکوهی| حدود سی سال پیش بود که لحظه تحویل سال ۱۳۷۰ شمسی ساعت ۶ و ۳۲ دقیقه و ۴ ثانیه بود و البته چهارم رمضان هم بود که سفره سحری به سفره هفت‌سین نوروزی پیوند خورد و دید و بازدیدها بدون پذیرایی بود تا زمان افطار.

نوروز ۱۴۰۲ نیز با ماه مبارک رمضان تلاقی پیدا کرد، مردم مسلمان کشورمان خوشحال از اینکه در ماهی روزه می‌گیرند که هوا گرم نیست و از طرفی هم عید دیدنی‌های درست و حسابی در طول روز هم محدود به دو روز اول سال بود.

بزرگان و ریش سپیدان پیوند بهار طبیعت و بهار قرآن را بسیار مبارک می‌دانند، بارش باران بهاری از آغازین لحظات تحویل سال نو در مازندران نیز مژده برکت داد، از این رو ۱۴۰۲ متفاوت‌تر از سال‌های گذشته آغاز شده است.

یک دکترای علوم قرآن و حدیث برای تلاقی نوروز و ماه رمضان چند مصداق بیان می کند و آن را تلنگری می‌دانند که انسان را بیشتر به یاد قیامت و ابدیت می‌اندازد.

*تلاقی دو بهار تلنگری برای به یاد آوردن قیامت

حجت الاسلام حسین تقی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، ضمن تبریک فرارسیدن سال نو و ماه مبارک رمضان میگوید: بهار نشانه‌ای از زنده شدن مردگان در قیامت است، قرآن اصرار دارد بر اینکه وقتی که شکوفه‌ها را، درختان در حال جوانه زدن و ابرها را در حال حرکت می‌بینید اینکه یک زمین خشک بی آب و علف مرده یخبندان، در فصل بهار از این حالت خارج میشود با دیدن آن به یاد قیامت بی‌افتید.

وی با اشاره به آیه ۹ سوره مبارکه فاطر، بیان میکند: دیدن این نوشدن‌ها تداعی قیامت است، در قیامت قبل از زنده شدن مردگان ۴۰روز باران ویژه‌ای می‌بارد که سبب زنده شدن همه کسانی خواهد شد که در فضای سرد و یخبندان آرامستان آرمیده بودند، و در قیامت برانگیخته و مبعوث خواهند شد.

به اعتقاد حجت‌الاسلام تقی‌پور، ماه مبارک رمضان هم همین است، در روایت داریم که شما با دیدن ماه رمضان به یاد قیامت بی افتید، تشنگی‌ها، سختی‌ها و نخوردن، نیاشامیدن‌ها در برابر انجام کارهای روزمره؛ کار در زمین کشاورزی، حوزه و دانشگاه، در اداره، محل کار و غیره تشنگی و سختی بر شما غلبه می‌کند با دیدن آن به یاد قیامت بی‌افتد.

تقی پور ادامه می‌دهد: پس بهار و ماه رمضان اصرار دارند که شما را به یاد روز قیامت بی‌اندازند، چرا که ما ابد درپیش داریم، باید به یاد ابد باشیم تا نوروزی درس آموز و عبرت‌انگیز داشته باشیم، فکر اینکه روزی بعد از مرگ زنده خواهیم شد و به حیات دائمی ابد می‌پردازیم نباید ما را آرام بگذارد، اینکه فقط به خوردن، خوابیدن و پوشیدن این سویی بپردازیم خوب نیست، این دنیا باید مقدمه ای برای رسیدن به آن دنیا باشد.

این دکترای علوم قرآن و حدیث با بیان اینکه دومین تلاقی بهار و عید و نوروز این است که در بهار دید و بازدیدها و دلجویی‌ها وجود دارد، میگوید: در بهار هر کسی تلاش میکند به همسایگان، هم‌نوعان و بستگان خود کمکی کند، دست او را تا اندازه وسع خودش بگیرد و در ماه مبارک رمضان هم به ما دستور داده شد که دعای هر روزتان این باشد که هر غریبی را به وطنش برگردان و هر اسیری که مظلومانه در بد دشمن یا دوستان است را آزاد کن.

وی اضافه می‌کند: در ماه مبارک رمضان دعا می‌کنیم هر آن چیزی که اموری مسلمین را به فساد کشانده را اصلاح کن، نکته دیگر اینکه بهار روز غم‌خواری برای نیازمندان است، در ماه مبارک رمضان نیز همینطور است، همانطوری که در بهار به فکر سامان دادن به اوضاع روحی و جسمی هستیم، در رمضان هم افطاری دادن شبیه این است که یک برده از نسل پیامبران آزاد کنید.

حجت الاسلام تقی‌پور با بیان اینکه مقام معظم رهبری نیز دستور دادند که به فکر پهن کردن سفره افطاری ساده باشید تا به آرمان‌های بلند اسلامی دست پیدا کنید، میگوید: تلاقی بهار و رمضان فرصتی بزرگ برای آماده‌سازی فردی برای روز قیامت است.

*بهار قرآن ضیافت الله و بهار طبیعت ضیافت انسان‌ها است

همچنین یک دکترای فلفسه در گفتگو با خبرنگار فارس درباره تلاقی بهار طبیعت و قرآن نکات جالبی را مطرح میکند.

استاد محمد ابراهیم‌نتاج می‌گوید: به‌نظر می‌رسد که بهار طبیعت فصل تغییر و تحول است، در بهار قرآن هم تحول در انسانیت و رشد در معنویت وجود دارد، نکته مهم در حکمت متعالیه از ملاصدرا این است که هر تحولی ریشه در عوالم بالاتر دارد؛ یعنی اتفاقاتی از این قبیل تصادفی نیست؛ پس تقارن بهار طبیعت و بهار قرآن هم باید ریشه در عوالم بالاتر داشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: اما اینکه این تقارن چگونه اتفاق می‌افتد حکمتی نهفته و پنهان است؛ بنابراین باید به دنبال معرفتی باشیم که به این حکمت برسیم، باید اهل ایمان باشیم و با معارف قرآنی و حکمت متعالیه آشنا شویم.

ابراهیم‌نتاج با اشاره به یکی از این حکمت‌ها بیان می‌کند: بهار طبیعت رشد فیزیکی و ظاهری قابل مشاهده است، ماه رمضان که گل سرسبد همه ماه‌های قمری است، نیازمند یک بدن سالم است، جسم انسان باید به همراه طبیعت رشد کرده و سالم باشد، در اسلام محیط زیست را مهم میدانند چون نقش موثری در بدن انسان دارد، اگر می‌خواهید در بهار قرآن روح رشدیافته داشته باشید به بدنی رشد یافته نیاز دارید.

این عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور اضافه می‌کند: همانطوری که روح احتیاج به بدن دارد عبادت هم نیاز به روحیه مناسب دارد، اگر روحیه مناسبی نداشته باشید نمی‌توانید روحی مشتاق به عبادت داشته باشید.

وی با بیان اینکه انسان یک شبه به عبادت مشتاق نمی‌شود، می‌گوید: در این بحث کلیدی دو طرفه وجود دارد، کسب معرفت و تمرین عبادت به مرور زمان پله پله انسان را مشتاق می‌کند، در این مسیر می‌توان از منابعی همچون؛ قرآن، احادیث و روایات و از سوی دیگر حکمت متعالیه که پیشرفته ترین و به روزترین ابزار فلفسه انسانی بوده و بزرگانی چون آیت الله حسن زاده آملی و طباطبایی طرفدار آن بودند استفاده کرد.

ابراهیم‌نتاج خاطرنشان می‌کند: اسلام هم تقارن بهار طبیعت حتما نیاز به بهار قرآن دارد، همانطوری که روح نیاز به قرآن دارد، بهار قرآن در بهار طبیعت خودش را شکوفا می‌کند؛ در دین زیبای اسلام زیاد به بهداشت جسم و سلامتی بدن اشاره شده است در صورت اهمیت بدان میتوانید یک روزه‌دار خوب در ماه رمضان باشید.

این دکترای فلفسه می‌گوید: همانطوری که انسان در عند طبیعت خودش را می‌آراید لباس نو می‌پوشد خانه را زیبا میکند، ماه رمضان هم ماه ضیافت الله و ماه مهمانی خداست، در این ماه انسان به ضیافت الهی می‌رود در مهمانی خدا نیز باید آراسته باشیم، در بهار قرآن درون خودتان را آراسته می‌کنیم روح و خیالمان را آراسته می‌کنیم، در این صورت است که پذیرفته می‌شویم و خداوند به ما نظر می‌کند.

به اعتقاد وی بهار طبیعت ابتدای سال شمسی و بهار قرآن ابتدای ماه معنوی است، ان‌شاءالله که سالی همراه با سلامت جسم و روح داشته باشند.

پایان پیام/۸۶۰۴۸/غ


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.