پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مقاومت والدین در برابر طرح تجمیع مدارس مازندران

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، طرح تجمیع مدارس به علت کاهش زاد و ولد و جمعیت دانش‌آموزی و نگاه اقتصادی به مدارس از سال ۹۱ به صورت قانونی و رسمی در کشور آغاز شد.

بر اساس این طرح، مدارسی که تعداد دانش‌اموزان آن از حد استاندارد خارج شده باشند باید طبق قانون تجمیع شوند تا هم توازن نیروی انسانی و معلمان برقرار شود و هم هزینه‌های تحصیل کاهش یابد.

استان مازندران نیز به واسطه کاهش جمعیت دانش آموزی و همچنین مهاجرت خانواده‌ها به مناطق شهری و کاهش سطح فرزندآوری با خالی شدن تعداد بسیاری از نیمکت‌های مدارس مواجه شد که تجمیع مدارس را بیش از پیش از اولویت برخوردار کرد.

حد نصاب ظرفیت استاندارد دانش آموزان برای فعالیت مدارس ۴۵ نفر است اما بر اساس گزارش آموزش و پرورش مازندران، در حدود ۴۲۰ مدرسه در سراسر این استان کمتر از این تعداد دانش آموز دارد و بسیاری از آنها حتی با توجه به چند پایه ای اداره شدن نیز به حد نصاب نمی رسند.

افزون بر این آمار، بیش از ۴۰ مدرسه از این تعداد حتی کمتر از ۱۰ نفر دانش آموز دارند و ۱۲ واحد از این مدارس دارای یک دانش آموز هستند، در حالیکه استاندارد فعالیت کلاس‌های درس در مقطع ابتدایی ۲۴ نفر و در مقاطع متوسطه ۲۸ نفر است.

اما متاسفانه طرح تجمیع و ادغام مدارس در استان مازندران با موانع متعددی روبرو است که مانع از این اقدام قانونی می شود و ادامه فعالیت بیش از ۴۰۰ مدرسه واجد شرایط تجمیع نیز گواه این ادعا است.

تجمیع مدارس در حالی در استان مازندران با موانع سفت و سخت روبرو است که هم اکنون مدارس استان با کمبود دهها هزار ساعتی نیروی تدریس و همچنین مدارس متوسطه با کمبود بیش از ۲۳۰ کارگاه آموزشی و دیگر محدودیت‌ها روبرو است.

هزینه های سنگین مدارس کم دانش آموز

معاون آموزش و پرورش مازندران گفت: برای نگهداری و حفظ فعالیت مدارس کم دانش آموز سالانه حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون ریال برای هر مدرسه هزینه می شود که یا توسط آموزش و پرورش و یا توسط والدین پرداخت می شود.

اسفندیار نظری با بیان اینکه در حال حاضر ۴۰ درصد از مدارس استان از جمله مدارس تجمیعی تخریبی هستند ، افزود: به جای هزینه این میزان بودجه برای حفظ مدارسی که با استهلاک زیاد نیز روبرو هستند، می توان هزینه ها را صرف نوسازی و گسترش امکانات مدارس متمرکز کرد.

وی با بیان اینکه اغلب شاهد مجاورت چندین مدرسه کم جمعیت با یکدیگر هستیم، افزود: تجمیع مدارس و امکانات می تواند بار هزینه های سنگین این مدارس را کاهش دهد.

تعصبات والدین سد بزرگ تجمیع مدارس

به گفته مسئولان آموزش و پرورش مازندران بزرگ‌ترین مانع تجمیع مدارس مازندران والدین دانش‌آموزان هستند که با رفتار تعصبی از ادغام مدارس کم دانش‌آموز جلوگیری می کنند.

معاون آموزش متوسطه مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه هنوز این تصور اشتباه در میان مردم ما وجود دارد که حتما باید فرزندانشان در داخل روستاها ولو حتی به قیمت نبود امکانات، تحصیل کنند.

نظری ادامه داد: این تعصب غیرمنطقی نه تنها به وضعیت و برنامه ریزی آموزشی آسیب وارد کرده و هزینه مالی آموزش و پرورش را بالا می برد، بلکه مانع از تحصیل با کیفیت و با امکانات کامل برای دانش آموزان می شود.

وی با بیان اینکه بیشتر مدارس کم جمعیت در روستاهای حومه شهرها قرار دارند، افزود: والدین و خانواده دانش‌آموزان اصرار بی موردی برای حضور و تحصیل دانش‌آموز در داخل منطقه زندگی دارند.

نظری اظهار کرد: باید در مساله تجمیع مدارس، برخورداری بیشتر از امکانات و ارتقای سطح کیفی تحصیل دانش آموزان محور همه تصمیم گیری ها هم از سوی آموزش و پرورش و هم از سوی والدین قرار بگیرد.

او گفت: متاسفانه برخی والدین به دلیل تعصب های قومی و محلی اصرار بر تحصیل دانش آموزان در روستا و محل زندگی خود دارند که سدی در مقابل اجرای تجمیع مدارس شده است و در این مسیر برخی بزرگان محلی نیز این جو را متشنج تر می کنند.

معاون آموزش و پرورش ادعای احتمال افزایش هزینه از سوی والدین را نیز رد کرد و گفت: در صورتی که در مناطق بالادست تجمیع صورت گیرد، دانش آموز به مدارس شبانه روزی منتقل شده که حضور آنها به صورت هفتگی است و هزینه آن نیز رایگان می باشد و چنانچه در مدارس روستایی نیز باشد سرویس های رایگان برای دانش آموزان تعبیه خواهد شد و هیچ هزینه‌ای برای والدین و دانش آموز ندارد.

 مدارس کم دانش اموز امکانات کمتر دارند

معاون آموزش  پرورش مازندران گفت: بر اساس قوانین آموزش و پرورش، مدارس بر مبنای تعداد دانش آموزان سهمیه اعتباراتی، تجهیزات و امکانات آموزشی دریافت می کنند که به این ترتیب به مدارس با جمعیت پایین تر امکانات کمتری ارایه می شود.

نظری افزود: از سوی دیگر با توجه به محدودیت در منابع مالی دولت و آموزش و پرورش، انتظار تجهیز کامل و یا استاندارد همه مدارس امری دور از واقعیت است و در این میان دانش آموز است که از این موضوع رنج می برد و از امکانات بی بهره می شود.

وی گفت: اکثر مدارس کم دانش آموز در حاشیه شهرها و روستاها قرار دارند که در گذشته برای جمعیتی خاص و تعداد مشخصی دانش آموز ساخته شدند، زمانی روستاها پر جمعیت بودند و این مدارس پر دانش آموز، اما امروز رفته رفته با افزایش مهاجرت از روستا به شهرها جمعیت این مدارس کم شده و نگهداری این مدارس نیز هزینه های هنگفت و سرسام آوری را به آموزش و پرورش و خانواده ها تحمیل کرده است.

تجمیع مدارس، راه برون رفت از محرومیت تجهیزاتی

معاون آموزش و پرورش مازندران گفت: تجمیع مدارس یکی از موثرترین و بهترین راهکارهایی است که آموزش و پرورش برای افزایش سطح کیفی تحصیلی، برخورداری دانش آموزان از امکانات گسترده و تخصصی انجام می دهد و حتی در کشور های توسعه یافته نیز مرسوم است.

نظری افزود: تجمیع مدارس کم جمعیت نه تنها در بهره مندی دانش آموزان از اساتید تخصصی و مرتبط موثر است، بلکه با کاهش مدارس کم جمعیت و هزینه بر، کاهش هزینه های آموزش و پرورش و والدین را نیز به همراه دارد.

وی ادامه داد: همچنین هزینه های صرفه جویی شده نیز به گونه ای به مدارس باز می گردد تا منجر به تجهیز بیشتر محیط آموزشی همچون آزمایشگاه و کارگاه های تخصصی شود.

معاون آموزش و پرورش مازندران همچنین تاکید کرد: تجمیع مدارس، دانش آموزان را در فضای رقابت پذیرتر و پویاتر قرار می دهد، فضایی که در مدارس کم دانش آموز، دیده نمی شود.

  حدود ۵۳۶ هزار دانش اموز در سال تحصیلی جاری در مقاطع مختلف در  ۴ هزار و ۴۰۰ مدرسه استان مازندران در حال تحصیل هستند.

/۱۸۹۹/۷۳۳۵

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.