پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مغفول ماندن واژه “اضطرار اقلیمی” در ایران 

0

ایسنا/مازندران عضو شورای هماهنگی شبکه ملی محیط زیست و منابع طبیعی کشور گفت: ما از تغییرات اقلیمی به بحران‌های اقلیمی و در نهایت به اضطرار اقلیمی رسیدیم و باید به آن توجه ویژه داشته باشیم بنابراین موضوعی که مسئله اول جهان بوده اما متاسفانه در ادبیات مسئولان قرار نگرفته و مغفول مانده است.

مسعود مولانا در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه مصرف انرژی فسیلی در جهان نسبت به ۵۰ سال گذشته ۴ برابر افزایش یافته است، اظهار کرد: نظام اقتصادی جهان به گونه‌ای است که در کاهش گازهای گلخانه‌ای ژست عمل می‌گیرند اما به آن عمل نمی‌کنند.
وی تصریح کرد: به عنوان مثال ذوب یخ گرینلند نسبت به دهه ۱۹۹۰، هشت برابر شده است یعنی افزایش سطح آب اقیانوس‌ها به ازای هر یک سانتی متر که افزایش پیدا می‌کند ۶ میلیون نفر در معرض سیل و آبگرفتگی قرار می‌گیرند که آینده ایران هم در زمینه مصرف انرژی‌های فسیلی، از این حیث مستثنی نیست.
عضو شورای هماهنگی شبکه ملی محیط زیست و منابع طبیعی کشور در خصوص تغییرات اقلیمی ایران گفت: امسال  سیل‌های گسترده‌ای که  اکثر استان‌ها را فرا گرفته معلول تغییرات اقلیمی شده است یعنی چرخه آب و هوایی بهم خورده و  این چرخه به گونه‌ای بوده که باران ۹ ماه را در یک ماه شاهد هستیم که علت اصلی آن انتشار گازهای گلخانه‌ای و انرژی‌های فسیلی است.
مولانا با اشاره به اینکه گرمایش هوا در واقع معلول گازهای گلخانه‌ای و انرژی فسیلی شده است، افزود: حدود ۷۰ درصد گازهای گلخانه‌ای به همراهی ۱۰۰ شرکت‌های فراملیتی، کل مردم جهان را در گروگان  خود دارند یعنی سیاستی که که شاخصه‌های اساسی توسعه پایدار بوده نادیده گرفته شد و استراتژی آن تولید خودرو و موتورسیکلت با کیفیت پائین بوده که به طور گسترده آلودگی هوا را افزایش داده است.
 فوت سالانه ۳۵ هزار تن بر اثر آلودگی هوا در ایران 
وی ادامه داد: طبق آمار وزارت بهداشت سالانه در ایران ۳۵ هزار نفر جان خود را بر اثر آلودگی هوا از دست می‌دهند که این آمار بسیار اسفناک بوده است در صورتی که ما در ایران ۳۰۰ روز هوای آفتابی و زمین های بسیار قوی داریم اما متاسفانه نمی‌توانیم از آن‌ها به خوبی استفاده کنیم بنابراین ایران موقعیت خوبی برای انرژی تجدید پذیر و سامانه‌های ترکیبی انرژی خورشیدی و بادی داشته است.
عضو شورای هماهنگی شبکه ملی محیط زیست و منابع طبیعی کشور خاطرنشان کرد: اکثر کوهستان‌های مازندران لوله کشی گاز شده است و این سیاست به شدت غلط بوده درصورتی که در کوهستان‌های مازندران زمین‌های وسیعی برای انرژی‌های ترکیبی وجود دارد و می‌تواند نیازهای بومی آن منطقه را از لحاظ انرژی تجدید پذیر تامین کند اما متاسفانه در این حوزه سرمایه‌گذاری نشده است.
مولانا یادآور شد: اگر دولت در تولید سامانه‌های ترکیبی انرژی خورشیدی و بادی، به مردم یارانه‌ای پرداخت می‌کرد، مردم از انرژی فسیلی مستقل بودند و سال‌های سال نیازی به نفت، گاز و گازوئیل نداشتند اما متاسفانه انرژی تجدید پذیر وابسته به اقتصاد سیاسی بوده و برای پروژه‌هایی که به عنوان توسعه پایدار تلقی می‌شوند بودجه‌ای برای آن در نظر گرفته نشده است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.