پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

معلمی که با پای شکسته، پای درس ماند/ دانش‌آموزانی که دست معلم برای نوشتن شدند

0

به گزارش خبرگزاری فارس از تنکابن، فرق است میان دوست داشتن و عاشق شدن؛ خواهی این تعلق خاطر به فرد باشد یا خدمت کردن به مخلوقات و انجام دادن وظیفه‌ای که به آدمی واگذار شده باشد.

مصداق بارز و روشن این موضوع حکایت آموزگار تنکابنی است که با وجود مصدومیتی که دارد، میدان خدمت و علم آموزی به دانش‌آموزان را خالی نگذاشت و با پای شکسته در کلاس درس حاضر شده و از اختلال در مسیر فراگیری علم و دانش دانش‌آموزان جلوگیری کرد.

روایت این ازخود گذشتگی مربوط به «سحر گیلانی‌نژاد» آموزگار پایه ششم دبستان شهید عینی خرم‌آباد شهرستان است که با پای شکسته در کلاس درس حاضر و تدریس را به مرخصی پزشکی ترجیح داد.

 

این آموزگار پایه ششم دبستان شهید عینی با ۱۴ سال سابقه تدریس که در اثر حادثه‌ای دچار شکستگی و پارگی رباط از ناحیه پا شد، وقتی گواهی سه هفته استراحت در منزل را از طرف پزشک معالج مشاهده کرد، در مدرسه حاضر شد و با وضعیت موجود، تدریس خود را شروع کرد.

حاضر

ساعت ۷ صبح چهاردهم فروردین بود که به علت حضوری شدن مدارس زودتر از همیشه و با اشتیاقی بیشتر از روزهای گذشته برای حضور در کلاس درس به راه افتادم اما به علت سقوط از پله منزل دچار حادثه و علارغم درد شدید سر کلاس حاضر شدم.

 

بعد از ۲ ساعت به حدی پام ورم کرده بود که نمی توانستم کفشم را دربیارم بعد از اطلاع‌رسانی به خانواده عازم بیمارستان شده و طی گذشت چند ساعت از معاینه و عکسبرداری متوجه ۷۰ درصد پارکی ربات پا و شکستگی شدم.

عاشق

بعد از گچ گرفتن و بدون در نظر گرفتن مرخصی برای استراحت بعد از ۲ روز از گذشت حادثه با عصا، برای آموزش به دانش آموزانم هر روز در مدرسه حاضر می‌شوم و واقعا حس عجیبی داشتم چون به یقین رسیدم که چقدر عاشق دانش‌آموزانم هستم؛ من نسبت به تحصیل دانش‌آموزانم خیلی حساس هستم.

تعلیم و تربیت

من ۲۳ دانش‌آموز تحت آموزش‌ خود دارم و از زمان شیوع ویروس کرونا تعلیم و تربیت دانش‌آموزانم را با جدیت دنبال می‌کردم و با خودم عهد کردم که در دورانی که به دلیل شیوع ویروس کرونا آموزش به صورت مجازی انجام می‌شود، تمام ساعات روز و تا جایی که در توان دارم در کنار آن ها و خانواده‌هایشان باشم.

بدرقه

 معمولا دانش‌آموزان به تدریس و توضیحات معلم خودشان اُنس پیدا می‌کنند، از آنجایی که در نبود من مدیریت یا بقیه به صورت نیمه‌وقت به تدریس کلاس ششم می‌پرداختند من سعی کردم خودم سال تحصیلی را به اتمام برسانم.

من کار خاصی انجام نداده‌ام و دانش‌آموزان هر روز بعد از اتمام کلاس برای بدرقه جلوی در می‌ایستند و با دست زدن میزان رضایت خودشان از کلاس را اعلام می‌کنند که این کار امید را در دلم زنده می‌کند.

امروز که به لطف خدا همه دانش‌آموزان در کلاس درس حاضر شدند مشکلات من نباید آنها را عقب بیندازد.

 

 مقام معلم بدون تردید جایگاهی ارزشمند و مقدس است و به‌طور حتم هیچ قلم و بیانی نمی‌تواند عظمت این جایگاه شریف را ترسیم کند.

این مهربانان به‌عنوان سازندگان نسل‌های فردا نمونه‌هایی از انسان‌های فاخر در جامعه بشری و ایران اسلامی هستند که به‌ویژه در دوران کرونا جلوه‌هایی از ایثار و عشق به آینده سازان ایران اسلامی را به نمایش گذاشتند.

شاید در ابتدا در تصور بر این بود که در دوران کرونا معلمان از دست دانش‌آموزان رهایی یافته و تمام مسؤولیت برعهده والدین گذاشتند اما همه ما به عینه دیدیم که برای آموزش نکات درسی به دانش آموزان هزاران محتوای آموزشی در بستر شاد تولید کردند و به هر دری زدند تا بحث آموزش معطل نشود.

معلمان در دوره شیوع ویروس کرونا با وجود تعطیلی مدارس، آموزش را به خانه‌ها بردند تا سهم دانش‌آموزان از کرونا به جای اضطراب، شوق یادگیری و ارتباط با همکلاسی باشد و طی این دوران در کنار تداوم آموزش و یادگیری، شریک غم و شادی مردم بودند و  جلوه‌های زیبایی از ایثار و گذشت را در کنار تعلیم و تربیت دربخش ابتکار در روش‌های مختلف تدریس، حضور فعال در بحث کمک‌های مومنانه از توزیع ماسک گرفته تا تبلت برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت و حتی تدریس درهنگام بستری شدن در بیمارستان، در منازل دانش‌آموزان و حتی در خودرو به عینه مشاهده کردیم که کماکان نیز ادامه دارد.

قصه  ازخود گذشتگی «سحر گیلانی نژاد» آموزگار پایه ششم دبستان شهید عینی خرم آباد شهرستان است که با ۱۴ سال سابقه تدریس در اثر حادثه‌ای دچار شکستگی و پارگی رباط از ناحیه پا شد، وقتی گواهی سه هفته استراحت در منزل را از طرف پزشک معالج مشاهده کرد، در مدرسه حاضر شد و با وضعیت موجود، تدریس خود را شروع کرد؛ یک نمونه از عشق معلمان این خطه است.

استعلاجی

در بیمارستان با تشخیص متخصص ارتوپد برای ثابت نگه‌داشتن مچ پا اقدام به گچ گرفتن کردند که باتوجه به آسیب وارده ۲۷ روز مرخصی استعلاجی دادند.

هرچه فکر کردم نتوانستم با خودم کنار بیایم، بعد از این همه دوری از درس و دانش‌آموزان تازه فرصتی شد بتوانیم در کنار دانش‌آموزان آموزش را پیگیری کنیم و  باتوجه به روزهای پایانی آموزش وظیفه خود دانستم که دانش‌آموزان را تنها نگذارم و در مدرسه حاضر شوم.

 با کمک مدیر مدرسه و نیروی خدماتی کلاسم از طبقه اول به طبقه همکف منتقل شد و توانستم به صورت نشسته تدریس را داشته باشم.

 دانش‌آموزان

با توجه به مشکل پا نگران تدریس درس ریاضی بودم که خیلی دغدغه و نگرانی من شده بود  به این نتیجه رسیدم توضیحات از من و نوشتن روی تابلو با دانش‌آموزان باشد و اینکه دانش آموزان به نوبت معلم و دستم برای نوشتن شدند و ما توانستیم با کمک هم ریاضی را هم تدریس کنیم.

عشق کار خودش را می‌کند و باز هم راه را هموار کرد و خدا را شاکرم که در طول این سال‌ها عاشق تدریس و دانش آموزان بودم و هستم.

هدفم از حضور در مدرسه فقط و فقط  روند آموزشی دانش آموزان بوده و بس و باید بگویم لذتی که این روزها با پسرهایم در کلاس درس تجربه می‌کنم قابل وصف نیست.

عبادالله مافی مدیر آموزش و پرورش شهرستان تنکابن نیز در این درباره می‌گوید: اقدام خانم گیلانی‌نژاد را که در راستای رشد و اعتلای علمی و تربیتی دانش آموزان شهرستان، متعهدانه و ایثارگرانه است.

وی، این اقدام را مثالی از هزاران همکار عزیزی دانست که جان و سلامتی خود را برای سرافزاری ایران اسلامی و آموزش فرزندان این مرز و بوم ایثار کرده‌اند و همچون پدر و مادری دلسوز، از طریق آموزش حضوری، کلاس‌های درس را به بهترین شکل برگزار می‌کنند.

 

به گزارش فارس، معلمی تنها یک شغل نیست بلکه معلمی نماد عشق به خوبی‌هاست و باید بگوییم معلمان توانستند به‌خوبی در راه تعلیم دادن و تربیت کردن انسان‌ها نقش‌آفرینی کرده و با وجود مشکلات دست از تلاش برنداشتند.

 

 

 /۸۶۰۳۴/ج


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.