پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

معرفی نفرات برتر پنجمین جشنواره شعر نوج در سوادکوه‌شمالی

0

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، عباس زارع،  در آیین اختتامیه پنجمین جشنواره شعر تبری نوج که با حضور مسوولان استانی و شهرستان‌های سوادکوه شمالی و جنوبی و جمعی از شاعران و ادیبان در دانشگاه آزاد اسلامی شهر شیرگاه برگزار شد،  این برنامه را یکی از برنامه‌های فرهنگی دانست که هر سال بهتر از پیش برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه اضافه شدن محور استعدادهای نوین مورد تاکید شورای سیاست‌گذاری بوده است، اظهار کرد: اهمیت دادن به جایگاه  استادان ، باید توجه ویژه به نسل جوان و نوجوان داشت. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اعلام اینکه اعتقاد گفت‌وگوی کودکان به زبان محلی در خانواده پایه‌گذاری نشده است، اضافه کرد: یکی از راهکارهای توجه به زبان بومی را معرفی کودکانی که به زبان و شعر تبری توجه ویژه دارند به عنوان نماد و الگو است که در این زمینه رسانه و آموزش و پرورش وظیفه‌ای سنگینی دارند.

این مسوول با بیان اینکه طبق نظرسنجی‌ها مردم مازندران به آئین، گویش،  فرهنگ و لباس بومی خود علاقه‌مند هستند، گفت: امیدواریم تا برای استفاده از این مهم همه ظرفیت‌های موجود مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

زارع افزود: هنوز به الگوی مناسبی در طراحی لباس مازنی نرسیده‌ایم،  اما کارگروه‌های ترویج فرهنگ بومی و مد و لباس در تلاش هستند تا به بهانه ۲۰۲۲ لباس مشخصی را معرفی کنند. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران  با اشاره به اینکه آیین نوروزخوانی در حال فراموشی بود اما با تلاش‌ها در این زمینه جان دوباره گرفته است، تصریح کرد:  نوروزخوانی در سراسر شهرهای استان در هفته آخر سال با عنوان پیشواز بهار ازجمله برنامه‌ها است که در روز ٢۶ اسفند همزمان با میلاد حضرت مهدی (عج) در سراسر استان به‌صورت یکپارچه نوروزخوانی خواهیم داشت. 

این مسوول با بیان اینکه هرچند به توجه به زبان تبری در کل استان‌ها علاقه داریم اما اولویت اکنون ما استان مازندران است، گفت: به این دلیل که هنوز در استان خود نتوانسته‌ایم زبان و گویش خود را نهادینه کنیم، نیازمند تلاش بیشتر در استان هستیم. 

گفتنی است، در بخش عمومی شاعران نرگس زارع، اقدس خیرالله پور، رضا کولائی و کاظم صداقتی، در بخش استعدادهای ویژه آزاده مهجوریان نماری، محمدزمان شیخ، محمد حبیبی و شمسی شمس الدین و در بخش دفاع مقدس اشکان منصف، روح الله ظفرزاده و خاطره صابری کمرپشتی حائز رتبه‌های برتر شدند.

همچنین مجموعه اشعار برگزیده این دوره نیز به‌صورت یک کتاب انتشار یافته و در این مراسم رونمایی شد و  از چهار پیشکسوت شعر تبری (توران آرام، حجت‌الله نائیج، داود کربلایی محمد و هلاکو خلعتبری) تجلیل به عمل آمد  و در پایان ،  ۵ نهال به‌مناسبت پنجمین دوره برگزاری جشنواره نوج که به معنی رویش است، غرس شد.

 /۸۶۰۳۴/


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.