پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

معرفی روستای سرسبز نوکنده

2

موقیعت جغرافیایی:

روستای سرسبز و زیبای نوکنده در ۷۰ کیلومتری جنوب شهرستان ساری بخش چهاردانگه قرار دارد این روستا بالغ بر ۴۰۰ نفر جمعیت و ۱۰۰ خانوار می باشد  و اگر بخواهیم مهاجران روستا ( از روستا به شهر ساری (بیشتر ) و سایر شهرها ی کشور ) را نیز به این جمع اضافه کنیم بیش از ۱۰۰۰ نفر جمعیت دارد. از شمال به روستای پرویج آباد و ولاغوز ، از جنوب به روستای نرگس زمین و اروت از غرب به رودخانه ی تجن و از شرق به روستای کنتا مرتبط می شود.

وجه تسمیه نوکنده

قدمت تاریخی نوکنده را به 2000 سال قبل می دانند که به کهنه ده معروف بوده است.

کهنه ده روستایی بوده است در پایین دست نوکنده کنونی، به دلیل زلزله ای که چند صد سال پیش رخ داده است این ده به کل خراب شده و مردم کهنه ده تصمیم به ساخت روستای جدیدی گرفتند و نام  آن را نوکنده گذاشتند.

قلعه بسیار قدیمی در پایین دست نوکنده(انار تپه) وجود دارد که احتمال می رود به دوره ی ساسانیان برگردد  آثاری از این قلعه به جای نمانده است اما تنها شواهدی که موجود می باشد تپه ای است که نسبتا ارتفاع بلندی دارد و در جلوی آن یک حیاط باز و بسیار بزرگ که این خود نشان دهنده یک دژ نظامی می باشد چرا که دور تا دور آن خندق  وجود دارد و هنوز به خوبی قابل مشاهده است.متاسفانه در چند دهه اخیر این قلعه توسط افراد سود جو کنده کاری های بسیاری را متحمل شده است و آثار تاریخی آن به یغما رفته است.

منبع درآمد :

درآمد اصلی اهالی روستا کشاورزی (کشت گندم ، جو ،لوبیا روغنی ،کلزا ،شالی و…) دامپروری (پرورش گاو ، گوسفند ،بز و … )می باشد .
اماکن دیدنی و امامزاده گان:

۱- امامزاده ابراهیم و اسماعیل ، که در4کیلومتری غرب روستا واقع شده است .
۲- امامزاده سید جمال الدین ، که در آخر محل بطرف روستای نرگس زمین قرار دارد .

 

جاهای دیدنی :

۱- رودخانه ی بسیار زیبا و دیدنی ، پرآب ، آرامش بخش که سرچشمه ی آن رشته کوههای واقع در استان سمنان می باشد که سد سلیمان تنگه (شهید رجایی ) بیشتر آب خود را از طریق آن تامین می کند .

۲- قلعه سر : که یکی از امکان به جا مانده دوره ی قبل از انقلاب بود . با دیوار سنگی و خاک و کانال هایی که اطراف آن حفر شده است .

۳- انار تپه : پر از درخت انر وحشی و زرشک وحشی می باشد

۴- وآ اُ سر : که آبمعدنی آن برای درمان امراض و دردهای رماتیسمی بسیار مفید واقع شده است.

۵- امیر کاله : منطقه ی جنگلی به چشمه های فراوان آب و درختان زیبا .

۶- توسکا چال : منطقه ی که در غرب روستای نوکنده با وسعت بسیار زیاد و درختان سر به فلک کشیده توسکا ،کُندِس ، ولیگ و تِلکا می باشد.

 

امکانات روستا :

۱-تا سال ۸۶ دارای مدارس ابتدایی ، راهنمایی و مقطع دبیرستان بود که بیش از 400 دانش آموز(از روستای نوکنده ،نرگس زمین ،ولاغوز ،پاجا ، اروت ،ازنی ،لسفرم،الندان ،کنتا ،آبکسر ،پلسک ) در این سه مقطع مشغول به تحصیل بودند که در اثر مهاجرت اهالی به شهرهای دیگر مقطع دبیرستان این روستا جمع شد .

۲-نانوایی : در اول روستا واقع است.

۳-آب شرب لوله کشی شده.

۴-تلفن

۵- برق

۶- خانه بهداشت روستای نوکنده(روستای نرگس زمین و اروت را هم را شامل می شود)

 

معرفی شهدای والا مقام روستای نوکنده:

روستای نوکنده دارای پایگاه بسیجی با نام شهدای نوکنده می باشد که سرپرستی سه روستای نوکنده ، نرگس زمین و اروت را با هم دارد این روستا همانند سایر روستای منطقه چهاردانگه گل های پاکی را تقدیم انقلاب و مردم نمودند که اسامی آنها در ذیل آمده است:

همچنین شهدای عزیزی که مردم روستا ارادت خاصی به آنها دارند و آن عزیزان را از روستای خود می دانند.

تهیه مطلب: محمد جوادیان

 

2 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    اقای جوادیان سلام دستت دردنکند احسن خیلی خوب روستای نوکنده را معرفی کردی کاش کمبود امکانات مثل جاده اسفالته -اب لوله کشی را مطرح می کردی عالی بود احسن

  2. ناشناس می گوید

    برادرجوادیان روستای نرگس زمین از دیار قدیمی وکهن که اخیرا به عنوان پایتخت چهاردانگه نیز معرفی شده است رابیشتر معرفی بفرماییید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.