پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

معرفی دریاچه پله(الندان) چهاردانگه + تصاویر

منطقه‌ی گردشگری دریاچه الندان (پله) یکی از کم نظیر ترین مناطق گردشگری در ایران است. دریاچه وسیع در دل جنگل هیرکانی و  درختان سر به فلک کشیده اطراف آن به آبندان پله جلوه‌ی ویژه‌ای داده است.

0

پایگاه خبری چهاردانگه: با توجه به شرایط خاص کشور به لحاظ شیوع بیماری کرونا، در تعطیلات عید نور روز امسال، هر روز یکی از جاذبه های دیدنی چهاردانگه را معرفی می کنیم تا از این طریق تعطیلات نوروزی را در کنار شما مردم ایران عزیز باشیم، پس با ما همراه باشید.

بخش چهاردانگه با وسعت ۱۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از بخش های مهم شهرستان ساری است که یک ایران کوچک می باشد، چون در چهاردانگه هر سه نوع آب هوایی که در ایران داریم در این بخش تاریخی وجود دارد. چهاردانگه سرشار از اماکن بکر طبیعی و تاریخی است. در این قسمت به معرفی دریاچه پله(الندان) می پردازیم.

منطقه‌ی گردشگری دریاچه الندان (پله) یکی از کم نظیر ترین مناطق گردشگری در ایران است. دریاچه وسیع در دل جنگل هیرکانی و  درختان سر به فلک کشیده اطراف آن به آبندان پله جلوه‌ی ویژه‌ای داده است.

 

آب بندان الندان (پله)  که در نزدیکی روستاهای ازنی و الندان واقع شده است در دل جنگل‌های سر به فلک کشیده و وسیع پله قرار گرفته است. درختان پهن برگ با ارتفاع بسیار زیاد و آب بندان وسیع در دل آن منظره‌ای بی بدیلی را خلق کرده است. وسعت این دریاچه ۱۷ هکتار می‌باشد که در موقع بارندگی به بیش از ۳۰ هکتار  می‌رسد.

 

راه دسترسی

الف) یکی از راه های دسترسی به این دریاچه از طریق روستای ازنی می باشد. در کیلومتر 55 جاده ساری – کیاسر در ایستگاه مازا، وارد جاده روستای ازنی می شوید، جاده تا روستای ازنی آسفالت می باشد و از آنجا تا آب بندان تقریبا فاصله یک کیلومتر فاصله دارد

 

ب) راه دیگری دسترسی به این آبندان از طریق  سه راه الندان می باشد. در کیلومتر 65 جاده ساری – کیاسر وارده جاده الندان می شوید و به این دریاچه زیبا می رسید.

 

اطراف آبندان در اوایل بهار محل رویش گل بنفشه، الزی (پیازچه وحشی) و انواع سبزی های معطر و دارویی می باشد. در نزدیکی آبندان الندان (پله) درختچه های ازگیل و ولیک وجود دارد که پذیرای مهمان خود در فصل پاییز می باشد.

 

جالب است بدانید آب این آب بندان فقط از طریق نزولات آسمانی تامین می شود و هیچ رود خانه ای به سمت آن جریان ندارد. نحوه قرار گیری و نوع خاک آن باعث شده است در اثر اندک بارانی تمام آب های باران و برف به سمت آن جریان پیدا کند و عدم نفوذ پذیری خاک آن باعث شده است ماندگاری آب را در این آب بندان زیاد باشد.

 

دریاچه در فصل زمستان محل سکونت اردک های وحشی می‌باشد. در سال‌های اخیر با رها سازی بچه ماهی در این دریاچه، کاربری‌های آن افزایش پیدا کرده است.

 

در آن سوی آب بندان الندان (پله) رودخانه ای جریان دارد که آب گواری آن برای نوشیدن بسیار مناسب است، چون از سرچشمه ی این رودخانه تا محل اتصال آن به زمین های کشاورزی هیچگونه سکونت گاه انسانی وجود ندارد تا آب آن را آلوده نماید.

* نقل قول پیران

 ریش سفیدان محل از پدرانشان نقل می کنند، آنچه  امروز آبندان الندان (پله) را تشکیل می دهد، قبلا شهری آباد  به نام شهر لم لم (lam lam )بوده که از بین رفته است.این موضوع در هیچ کتابی نیامده است. اما شیردل که حدود 60 سال پیش در روستای ازنی معلم بود، رشته دانشگاهی ایشان تاریخ بود، به این موضوع صحه گذاشته و وجود شهر در این نقطه را تایید می کند و احداث آقابابا کله را برای خروج آب از این نقطه می داند تا به شهر آسیبی نرساند.

 

 در گذشته های نه چندان دور محل فعلی آبندان پله محل رویش گیاهی به نام گاله ( galeh ) بوده که مردم روستاهای اطراف در گذشته برای پوشش بام های خود از آن استفاده می کردند.

*امکانات 

آب بندان الندان (پله) دارای امکاناتی از قبیل: دستشویی، قایق موتوری و پدالو می باشد که می تواند در ایام تعطیلات برای مسافرین محترم خاطره انگیز باشد.

*ثبت ملی 

اثر طبیعی دریاچه الندان بخش چهاردانگه ساری با قدمت کواترنری به شماره ۲۶۳ مورخ ۲۳ آبان ماه 1394 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.