پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

معرفی روستای خارخون از توابع دهستان گرماب + فیلم

روستای خارخون از توابع دهستان گرماب بخش چهاردانگه می باشد.

1

 

روستای خارخون، محتوای جمله این روستا عبارت است از خار یعنی خوب، خون یعنی خونش خوب و خوانندگی بسیار.

 

خانه های روستای زیبای خارخون با معماری سنتی مازندران یادآور روزهای خوش گذشته است. خانه هایی که هر کدام قصه ها و شاید افسانه ای در دل خود دارند. این روستا بیش از ۳۰۰ سال قدمت تاریخی دارد. مفهوم این روستا این است: خوانندهای خوبی در این روستا بودند که دارای صدای خوبی بودند که خیلی خوب آواز می خواندند، به همین علت اسم روستا خارخون نام گذاری شد.

 

محدوده جغرافیایی روستای خارخون از شمال به یال میان سامان ورنام و قادیکلا از جنوب به روستای باباکلا که فاصله آن با روستا حدوداً ۶ کیلومتر، از شرق به روستای سیکا که فاصله آن با روستا حدوداً ۸ کیلومتر می باشد. قسمت شمال شرقی هم متصل است به روستای تیزجاری، شغل اصلی مردم روستای خارخون کشاورزی و دامداری است، البته برخی از مردم به باغداری مشغولند. کاشت درخت هلو ، سیب و گردو در روستای خارخون رواج دارد. چشمه ای بنام گرداو در روستای خارخون از دل زمین و از میان قلوه سنگ ها می غرد و آبش را بی منت به مردم روستا هدیه می کند و باعث رونق کشاورزی و آبادانی روستای خارخون شده است. در قسمت جنوب شرقی روستای خارخون قلعه ای بنام کافر قلعه به زبان روستائیان وجود دارد، ولی واقعیت همان کابوس قلعه است آثار زیست و پادشاه نشین قلعه مشخص است.

 

زمان ویدئو : ۴:۲۲

حجم ویدئو : ۹٫۲۳  مگابایت

دانلود ویدئو

 منبع : وب سایت اینترنتی نگاه

1 نظر
  1. اصغری می گوید

    این پست تکراری‌ست. قبلا یک بار گذاشته بودیدش.
    …………………………………………….
    پايگاه خبري چهاردانگه ساري: اين پست و اين فيلم براي اولين بار در پايگاه خبري چهاردانگه ساري انتشار مي يابد، اگر شما احساس مي كنيد كه تكراري است، لطفاً لينك مطلب را اعلام بفرمائيد، تا آن را اصلاح كنيم. با تشكر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.