پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

معدن شاهوار فاقد مجوز محیط زیست است

0

حمید ظهرابی در حاشیه اجلاس سالانه سازمان نظام مهندسی معدن در گفتگو با خبرنگار مهر درباره معدن شاهوار با اظهار اینکه این معدن مجوز محیط زیست ندارد گفت: بدون مجوز محیط زیست برای این معدن پروانه بهره برداری صادر شده است و علیه معدن شکایت کرده بودیم و پیش بینی می شد روزی این معدن به دلیل شرایط خاص محیط زیستی مورد اعتراض مردم قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه فعالیت های معدنی در حوزه محیط زیست به دلیل اصلاح قوانین و مقررات محدودیت هایی مواجه است گفت: در حال حاضر استعلام از این سازمان در زمینه معادن فقط در مناطق چهارگانه تحت مدیریت انجام می شود.

وی افزود: این درحالی فعالیت های معدنکاری و معدنکاوی اثرات بسیار گسترده ای دارد و مسائل مربوط به تخریب و آلودگی محیط زیست نیاز به آن دارد که در قوانین و مقررات اصلاح و بازنگری صورت گیرد.

ظهرابی یادآور شد: مسائل محیط زیست را در فعالیت های معدنکاری به عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه پایدار و پایدار شدن توسعه بخش های معدن اعمال کنیم.

ظهرابی تصریح کرد: در حوزه معدن باید ملاحظات زیست محیطی را جدی تر مورد توجه قرار دهیم زیرا هم اصلاح قوانین و مقررات لازم است و هم آوردن تکنولوژی های جدید در این حوزه ضرروت دارد و آموزش و تقویت نیروی انسانی نیز بسیار موثر خواهد بود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با عنوان اینکه باید در انتقال تکنولوژی و الگوسازی فعالیت های معدن کاری با رعایت ملاحظات زیست محیطی مورد توجه قرار گیرد و دانش تکنولوژی را وارد کنیم گفت: مازندران ظرفیت های طبیعی بسیار بالایی دارد و ظرفیت های هر استان متناسب با منابع آن باید مورد توجه قرار گیرد و در بخش معدن نیز ظرفیت های زیادی دارد و در حفظ محیط زیست و تدوام آن تلاش کنیم.

ظهرابی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی و با اصلاح قانون معادن، مجوز محیط زیست فقط در مناطق چهارگانه منحصر شده و کمتر از ۱۰ درصد معادن مجوز زیست محیطی می گیرند گفت: این درحالی که در آینده شاهد افزایش معارضات محیطی زیست و معدن خواهیم بود.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در حال حاضر آماری نداریم که چنددرصد معادن ملاحظات زیست محیطی را رعایت می کنند و این کار نیازمند بررسی دقیق است ولی آنهایی که در حاضر حاضر مجوز می گیرند کمتر از ۱۰ درصد برای اخذ مجوز به این سازمان مراجعه می کنند.

وی در پاسخ به اینکه چه کنیم که با سرنوشت معدن یورت مواجه نشویم رعایت قانون را اصلی مهم دانست و گفت: قانون در بخش معدن باید اصلاح شود و پس از آن قوانین و مقرراتی درنظر گیریم و سازمان مهندسی معدن باید در پایش به محیط زیست کمک کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.