پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مشکلات حوزه جمعیت یک آسیب فرهنگی است

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان اینکه مشکلات حوزه ازدواج و جمعیت پیش از اینکه یک معضل اجتماعی باشد یک آسیب فرهنگی است گفت: مشوق‌های لازم برای ازدواج جوانان و افزایش جمعیت باید در عمل انجام شود بنابراین پیگیری این بخش مربوط به ورزش و جوانان است.

آیت الله محمدباقر محمدی لائینی امروز در همایش «وصال شیرین» و آئین تجلیل از زوج‌های موفق، خادمان و فعالان حوزه ازدواج، اظهار کرد: البته مشکلات معیشتی هم تاحدودی موثر است اما می‌بینیم که در استان‌های کم‌برخوردارتر از مازندران اوضاع مسئله ازدواج و جمعیت بهتر است، بحث مسئله اقتصاد جزء است.

وی تاکید کرد: کارشناسان و مسئولان برای پیری جمعیت در آینده نه چندان دور کشور زنگ‌های هشدار و خطر را به صدا درآوردند پس باید این مسئله را جدی بگیریم، برخوردها در این زمینه می‌تواند هم ایجابی و هم سلبی باشد.

نماینده ولی فقیه در مازندران با اشاره به علل کاهش جمعیت گفت: بحث سقط جنین، آمار بالای سزارین، مصرف بی‌رویه سموم کشاورزی، عدم نظارت بر واردات در اقلام دارویی و کشاورزی، (مثلا در دنیا با یک سری اقدامات جمعیت سرخ‌پوست‌ها را کاهش دادند)، افزایش فوتی ناشی از تصادفات و … وجود دارد که برای جلوگیری از آنها نیاز به انجام اقدامات سلبی است و در بخش ایجابی نیز درنظر گرفتن مشوق‌های لازم در عمل، نه حرف لازم است.

جمعیت نگران کننده مازندران

عضو مجلس خبرگان رهبری خواستار درنظر گرفتن امتیازاتی برای متاهلین و کسانی که چند فرزند دارند در حوزه اشتغال و موارد دیگر شد و گفت: متولیان امر خود باید به افزایش جمعیت عامل باشند و کمک کنند، رتبه مازندران در بحث جمعیت از آخر حدود سومی یا چهارمی و نگران‌کننده است.

این مسئول با بیان اینکه خانواده‌هایی که ازدواج را آسان می‌گیرند کار درستی انجام می‌دهند، عنوان کرد: اول باید گزینه خوب انتخاب کنند، بعد باید آسان گرفت، باید مسئله آلودگی به مسائل اجتماعی، زاد و ولد و موارد دیگر را جدی گرفت.

وی با تاکید براینکه باید امور فرهنگی در دانشگاه‌ها، پارک‌ها و فضای جامعه ساماندهی شود، از این آزادی‌های نامشروع و افتضاح خلاص شویم، تصریح کرد: فضای جامعه باید پاک باشد تا نیازها به‌صورت مشروع و حلال برطرف شود.

موضوعات حوزه جوانان اولویت مهم دولت سیزدهم است

مدیرکل ورزش و جوانان مازندران، موضوعات حوزه جوانان را اولویت مهم دولت سیزدهم دانست.

علی رجبی وندچالی با بیان اینکه وزارت ورزش در دولت سیزدهم در بخش‌های مختلف اعتبارات خوبی را در نظر گرفت، اظهار کرد: باید در حوزه جوانان فعال‌تر باشیم.

وی جوانی جمعیت را یکی از سیاست‌های مهم دولت خواند و گفت: رفع مشکل ازدواج جوانان، مسکن، اشتغال و کارگاه‌های آموزش مهارت های زندگی اقدامات مهمی است که می‌تواند جمعیت کشور را به سمت جوانی ببرد.

مدیرکل ورزش و جوانان مازندران در بخش دیگری از صحبت‌هایش مشارکت جوانان در برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی را مورد تاکید قرار داد و بیان داشت: معتقدیم بسیاری از کارها را می‌توان با تکیه بر توان جوانان انجام داد.

مشکلات حوزه جمعیت یک آسیب فرهنگی است

رجبی از راه اندازی ۴۰ مرکز مشاوره در سالجاری خبر داد و یادآور شد: در مقایسه سال گذشته متاسفانه در ازدواج ۱۱ درصد کاهش داشتیم که دلایل مختلفی در این رابطه مطرح است.

وی با تاکید بر اینکه باید ۳۰ درصد اعتبارات سمن‌های مردم‌نهاد به سمت ازدواج هدایت شود که تاکنون محقق نشده است، اعلام کرد: امسال بنا داریم تا جشن ازدواج ۱۰۰۰زوج را برگزار کنیم.

رجبی خاطرنشان کرد: در حوزه ازدواج تمامی دستگاه‌های مرتبط و متولی باید یک کار یکپارچه انجام داده از کارهای جزیره‌ای پرهیز کرد.

گام‌های اساسی در حوزه ازدواج جوانان برداشته شد

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان مازندران با اشاره به اینکه دستگاه متولی در حوزه تسهیل و تبلیغ ازدواج آسان و آسمانی هستیم، گفت: همان طور که هدف رئیس‌جمهور شهید خدمت جهادی بوده، هدف ما تداوم این مسیر است.

مشکلات حوزه جمعیت یک آسیب فرهنگی است

محمدرضا ییلاقی، مشاوره و کارگاه رایگان را از برنامه‌های اداره‌کل ورزش و جوانان دانست و افزود: سال گذشته سالِ پُر توفیقی برای ما بود چراکه در بخش مراکز مشاوره ازدواج و هدایت هدفمند افراد برای مشاوره روانشناسی و آموزش خانواده‌ها در حوزه ازدواج گام‌های مهمی برداشته شد.

وی یادآور شد: امسال در تقارن با سالروز ازدواج امیرالمؤمنین و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها این مراسم در حال برگزاری است و از زوجین موفق تجلیل خواهد شد.

قابل ذکر است، در پایان این مراسم از فعالان و خانواده‌های فعال و برتر حوزه ازدواج تجلیل شد.

 

لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.