پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مستندی با طعم گلاب

0
اقتصاد مازندران وابسته به کشاورزی است. اما در سال‌های اخیر مقوله گردشگری هم جا پای کشاورزی گذاشته و به کمک اقتصاد استان آمده است. در بخش‌هایی کشاورزی را اقتصادی‌تر از قبل نشان می‌دهد. سوی دیگر این ماجرا اما سوداگرانی هستند که به بهانه توسعه گردشگری اراضی ملی و کشاورزی را به‌سرعت تبدیل می‌کنند به ساختمان‌های بتنی و اسمش را می‌گذارند ویلا.
آنچه در ادامه می‌خوانید نمونه‌ی موفق یک فعالیت کشاورزی است که علاوه بر تولید یک محصول ممتاز و صادرات آن می‌تواند پای گردشگران خارجی را نیز به کشور بازکرده و به عبارتی اقتصاد کشاورزی را با صنعت گردشگری پیوند بزند، اتفاق تازه‌ای که در بخش دودانگه ساری رخ داده است.
چند سالی از برپایی جشنواره گل محمدی در دودانگه ساری می‌گذرد و کم‌کم اهالی منطقه به این یقین رسیده‌اند که کشت این محصول نه‌تنها صرفه اقتصادی دارد بلکه باعث رونق سایر بخش‌ها نیز می‌شود.

اراضی شیب‌دار در مازندران اغلب مناسب کشاورزی باصرفه اقتصادی بالا نیستند و اینجاست که باید کشت جایگزین را پیشنهاد داد.

نسخه‌ای که حسین‌زادکان پیچید

مجید حسین‌زادگان استاندار فعلی مازندران در دوره تصدی فرمانداری مرکز استان پیگیر جدی موضوع کشت گل‌محمدی در اراضی شیب‌دار می‌شود. او با همراهی عباسی بخشدار وقت دودانگه زمینه برپایی جشنواره گل‌محمدی را فراهم می‌آورند. در کمتر از 5 سال اراضی کشت این محصول زینتی از20هکتار به 300 هکتار افزایش می‌یابد. آن‌ها کشت 500 هکتاری را در افق این طرح پیش‌بینی کردند، رقمی که در حال حاضر می‌شود به وقوع آن امیدوار بود.
ستادی تحت عنوان «ستاد راهبردی برگزاری جشنواره گل‌محمدی و گیاهان دارویی دودانگه» شکل گرفت و با مشارکت مردم همه‌ساله شاهد برپایی باشکوه جشنواره گل محمدی در این بخش نسبتاً محروم هستیم.
اما برپایی این جشنواره باعث شده علاوه بر رونق ‌بخش کشاورزی شاهد حضور گردشگرانی از سراسر کشور باشیم. مسافرینی که در ایام برپایی این گردهمایی به دنبال مکانی برای اقامت می‌گردند و حداقل دو شب جای خواب و استراحت می‌خواهند.
یک زنجیره کامل اقتصادی در حال شکل‌گیری است و همان‌طور در ابتدا اشاره شد الگوی موفق کشاورزی به‌صرفه و زمینه بروز و شکوفایی سایر استعدادهای خدادادی سرزمین همیشه‌ بهار مازندران.
گردشگرانی که در دومین ماه از سال به مازندران سفر می‌کنند شاهد صحنه‌های جذاب دیگری نیز هستند اراضی وسیع شالیزاری و کشت برنج همچنین رودخانه‌های زلال و پرآبی که انسان را برای دم زدن بیشتر وسوسه می‌کند. همه این‌ها باعث شده نگاه به دودانگه از نگاه صرفاً کشاورزی به منطقه ای با قابلیت‌های تفریحی توریستی تغییر کند.
البته هنوز در زیرساخت‌ها مشکلات جدی وجود دارد نظیر راه دسترسی (عموماً روستایی و با عرض کم و شیب تند هستند) و یا سرویس‌های بهداشتی نامناسب! برای توسعه گردشگری باید زمینه اقامت مسافر به‌خوبی فراهم شود. البته با تغییر نگاه مردم و مسئولین این اتفاقات در حال رخ دادن است.
مستندی با طعم گلاب
اخیراً مستندی 30 دقیقه حاصل تلاش یک زوج هنرمند نکایی-ساروی آماده پخش‌شده که در آن محصول نهایی باغات گل‌محمدی در قالب گلاب دودانگه سر از کشور همسایه گرجستان درآورده،
تهیه‌کننده این اثر با همراهی استاد سید احمد طاهرپور عکاس و فیلمساز بنام ساروی که ظاهراً در آن کشور اقامت دارند به معرفی محصول گلاب دودانگه در بین شهروندان تفلیسی می‌پردازد.
این محصول آن‌قدر خاص و جذاب است که گرجی‌ها دنبال واژه‌ای می‌گردند تا احساسات واقعی‌شان را بروز دهند.
ایده شکل‌گیری این مستند اولین باز در سال 94 شکل گرفت جایی که معصومه قاسمی به همراه همسرش در روستای بیشه‌کلای بندرج از توابع بخش دودانگه در حال تصویربرداری از باغات گل‌‌محمدی بودند. آن‌ها این سال‌ها با هزینه شخصی تصاویر زیادی را ثبت و ضبط کرده و برخی از آن‌ها را در فضای مجازی منتشر می‌کنند.
با شکل‌گیری ستاد راهبردی برگزاری جشنواره گل‌محمدی و گیاهان دارویی دودانگه، مسئولین محلی ضمن آگاهی از توانایی این زوج هنرمند، آن‌ها به کمیته فرهنگی دعوت می‌کنند و کار تهیه گزارش و تصویر از جشنواره را به آن‌ها می‌سپارند.

 

برندی جهانی درراه است
تهیه‌کننده این اثر که اهل دودانگه ساری است به فکر می‌افتد محصول گلاب زادگاهش را خارج از مرزهای سرزمینش معرفی کند به راش‌ها تصویری‌اش رجوع کرده و به‌طور جدی‌تر کار ساخت مستند را دنبال می‌کند. آن‌ها تصمیم می‌گیرند با هزینه شخصی‌شان به کشور گرجستان سفر کنند. مستند حال حاضر حاصل زحمات این زوج مازندرانی است. آن‌ها بنا دارند با ترجمه این اثر به زبان گرجی بازارهدفشان را نسبت به تولید این محصول خوش عطر بو آگاه سازند.
بزرگ‌ترین گلستان جنگلی ایران فراتر از مرزهای ایران محصولش را عرضه می‌کند و مورد اقبال فراوان قرار می‌گیرد. این یعنی هم محصول گلاب صادر کنی و هم پای گردشگر خارجی را به کشور بازکنی. هر دو سرش برای کشور منفعت دارد.
این فعالیت فرهنگی و رسانه‌ای تا همین‌جا آثار مثبت فراوانی را به دنبال داشته و انتظارمی رود با پخش سراسری در کشور گرجستان موردتوجه شهروندان گرجی نیز قرار بگیرد.
در پایان ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد ، مسئولین و متولیان عرصه اقتصادی باید با نگاه جدید به مقوله کشاورزی و گردشگری بنگرند و با فراهم ساختن زیرساخت‌های لازم زمینه توسعه و شکوفایی اقتصادی کشور را فراهم کنند.
نویسنده: سید روح الله شجاعی کیاسر
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.