پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مرگ هزاران قطعه ماهی در همین نزدیکی/ ماجرایی که تکرار شد

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، سریال مرگ دسته‌جمعی حیات وحش قصه غم‌انگیزی است که این‌بار بنام مرگ دسته‌جمعی ماهی‌ها در سوادکوه ورق خورد.

ویدئویی از مرگ دسته‌جمعی ماهی‌ها و تغییر رنگ آب رودخانه در سوادکوه طی روزهای گذشته درحالی دست به دست می‌چرخید که حاوی واقعیتی تلخ در همین نزدیکی‌ها است.

در پیگیری‌های صورت گرفته از مسؤولان اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران همچنین شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران مشخص شده که این موضوع واقعیت داشته و هزاران ماهی به‌دلیل ورود پساب و پسماند صنعتی تلف شدند و از بین رفتند.

اما نکته جالب و مهم این است این ماجرا در سال ۹۶ تکرار شد که براساس پیگیری‌های به عمل آمده با این واحد متخلف برخورد شده اما تکرار این ماجرا نشان‌دهنده این است باید برخورد جدی‌تری با این موضوع شود تا شاهد تکرار چنین فجایعی در محیط زیست خود نباشیم، محیط زیستی که هر روز براثر تخریب‌ها و تهدیدها شکننده شد و مطمئناً آثار زیان‌بار مخرب‌تری به همراه خواهد داشت.

تخلف محرز و واحد متخلف معرفی شد

موسوی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: در پی گزارش‌ها مشخص شده  واحد صنعتی سیم آب‌دیده شمال پساب وارد مستقیم رودخانه کرده و رودخانه آلوده شده است.

وی افزود: بلافاصله پس از این گزارش و البته انجام بازدید، تخلف محرز شده و واحد متخلف هم به محیط زیست و هم دادگستری معرفی شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران بیان کرد: البته این واحد متخلف اعلام کرده من اشتباه کردم و روند کار اصلاح شده است.

مرگ هزاران ماهی در رودخانه تلار/ ورود پسماند و پساب صنعتی؛ علت مرگ

محمودعلی رکی معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد:  باتوجه به گزارش اداره محیط زیست شهرستان سوادکوه مبنی بر بروز آلایندگی شدید ناشی از ورود پساب و پسماند واحد سیم‌آب دیده شمال در شهرک صنعتی بشل، این موضوع در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه ورود پساب و پسماند در شهرک صنعتی بشل موجب مرگ بیش از ۲۴ هزار قطعه ماهی شد، افزود: براثر شدت آلایندگی و آثار زیان‌بار آن حتی رودخانه تغییر رنگ داده و ماهی‌های زیادی در اطراف آب تلف شدند.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه اقدامات لازم برای بررسی دقیق در دستور کار قرار دارد، اضافه کرد: پرونده برای پیگیری قضایی در مراجع قضایی تشکیل شده که درخواست برخورد قانونی با این واحد شده است.

تکرار ماجرا در سال ۹۶

رکنی یادآور شد: البته این واحد صنعتی یک بار دیگر نیز مرتکب اشتباه شده که پرونده سهل‌انگاری آن به سال ۹۶ برمی‌گردد که باید گفت برخورد جدی با خاطیان اکوسیستم در دستور کار قرار دارد که ازطریق مراجع قضایی در دستور کار قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: آلودگی تا شعاع سه کیلومتری موجب تغییر رنگ رودخانه شده که آثار و تبعات؛ البته معنایش فقط آلودگی در این نقطه نبوده بلکه در این محدوده از غلظت بیشتری برخوردار بوده و آثار زیان‌بار آن به تمام رودخانه رسیده است.

به گزارش فارس، براساس بررسی‌های کارشناسان حفاظت محیط زیست، دست‌کم مسیر حدود سه کیلومتری از رود اوتیجون که به رود بزرگ تلار می‌ریزد آلوده شده و آبزیان موجود در آن تلف شدند که باتوجه به اینکه این ماجرا تکراری بوده لازم است برخورد جدی در این زمینه صورت گیرد تا حتی کسی در خیالش هم نتواند به آسیب به محیط زیست فکر کند و برای همیشه به این مسائل پایان داده شود.

 

 /۸۶۰۳۴/ج


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.