پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مرگ با طعم تلخ فریبنده

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، این روزها اخباری در زمینه مسمومیت با مصرف الکل در رسانه منتشر می‌شود که از شمار مراجعه کننده‌های مسموم شده ناشی از این مواد به مراکز درمانی تعدادی را به کام مرگ کشانده است. مرگی که با طعم تلخ و فریبنده‌ای جان مصرف کننده‌ها را می‌گیرد.

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، مصرف الکل سالانه ۳ میلیون نفر را در دنیا به کام مرگ می‌کشاند.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در تیرماه  ۱۴۰۳ اعلام کرد که الکل سالانه نزدیک به ۳ میلیون نفر را می‌کشد و در حالی که میزان مرگ و میر در سال‌های اخیر اندکی کاهش یافته است اما همچنان به‌طور غیرقابل قبولی این آمار زیاد است.

در آخرین گزارش آژانس بهداشت سازمان ملل متحد در مورد الکل و سلامت آمده است که الکل از طریق رانندگی در حالت مستی، خشونت و سوء استفاده‌ها و بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات، سالانه باعث مرگ و میر تقریباً ۱ نفر از هر ۲۰ نفر در جهان می‌شود.

طبق این گزارش ۲.۶ میلیون مرگ به دلیل مصرف الکل در سال ۲۰۱۹ میلادی ثبت شده و تقریباً سه چهارم این مرگ‌ها در مردان بوده است.

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس» سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد بیشترین نسبت مرگ و میر ناشی از مصرف الکل در سال ۲۰۱۹ (۱۳ درصد) در بین افراد ۲۰ تا ۳۹ ساله بوده است.

نوشیدن مشروبات الکلی با تعدادی از بیماری‌ها از جمله سیروز کبدی و برخی سرطان‌ها مرتبط است.

آسیب به ارگان

مصرف شدید الکل می‌تواند کبد را تحت فشار قرار دهد؛ زیرا کبد عضوی است که الکل را فیلتر می‌کند. اگر کبد مجبور به فیلتر کردن الکل باشد، می‌تواند متابولیت‌هایی تولید کند که برای سلامتی مضر است و می‌تواند باعث بیماری‌هایی مانند کبد چرب، هپاتیت و سیروز شود. این توضیحی از متابولیسم الکل در بدن و تاثیر آن بر کبد است. همچنین ثابت شده است که الکل به کل دستگاه گوارش آسیب می‌رساند. بر اساس بررسی در سال ۲۰۱۴ در مجله جهانی گوارش، اتانول علاوه بر کبد و لوزالمعده، می‌تواند به مری، روده و معده آسیب مستقیمی وارد کند. الکل همچنین فشار خون را افزایش می‌دهد و اگر به طور مکرر و به مقدار زیاد مصرف شود، می‌تواند به قلب آسیب برساند.

ایجاد سرطان

تحقیقات الکل را با تعدادی از سرطان‌ها از جمله سرطان سینه، کبد و روده بزرگ مرتبط دانسته است. یک بررسی در سال ۲۰۱۷ در تحقیقات فارماکولوژیک نشان می‌دهد که الکل ممکن است رشد تومورهای سرطانی را تحریک کرده و پیشرفت و تهاجمی تومورها را تقویت کند. علاوه‌بر این، طبق مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۲، نوشیدن بیش از مقادیر متوسط ​​الکل با افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، به‌ویژه کسانی که سابقه خانوادگی این بیماری را دارند، مرتبط است.

ایجاد پوکی استخوان

بر اساس مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۸، نوشیدن زیاد الکل با افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان، به ویژه در زنان جوان مرتبط است در حالی که پوکی استخوان که با تراکم معدنی استخوان پایین مشخص می‌شود، معمولا در افراد مسن آشکارتر است، نوشیدن الکل بیش از حد در اوایل بزرگسالی می‌تواند بزرگسالان جوان را از رسیدن به اوج توده استخوانی خود باز دارد.

اختلال در قضاوت

CDC  می‌گوید؛ یکی دیگر از مضرات مصرف الکل و تاثیر الکل بر مغز این است که می‌تواند قضاوت را مخدوش کند و راه را برای تصمیمات مخرب هموار کند. الکل بیش از حد می‌تواند باعث مسمومیت شود که یک حالت اورژانسی بوده و می‌تواند کشنده باشد.

دهیدراته کردن

نوشیدن الکل در واقع باعث کم آبی بدن می‌شود و از آنجایی که الکل تولید ادرار را افزایش می‌دهد، بدن شروع به دفع مایعات بیشتری نسبت به نوشیدنی می‌کند که از مضرات مصرف الکل است. هرچه الکل بیشتر مصرف شود، خطر کم آبی بدن بیشتر می‌شود. الکل نه‌تنها باعث دفع مکرر ادرار می‌شود، بلکه مایعات اضافی به دلیل اسهال، استفراغ و افزایش تعریق مرتبط با الکل زیاد از دست می‌رود.

اختلال در سیستم ایمنی بدن

افرادی که مشروبات الکلی مصرف می‌کنند، سیستم ایمنی ضعیفی دارند و در برابر بیماری بسیار سریع آسیب پذیر هستند. ذات الریه و سل دو بیماری به شدت در حال رشد هستند که بسیاری از جمعیت جهان را در برگرفته‌اند. آمار نشان می‌دهد که بیش از ۱۰ درصد از بیماری سل به دلیل نوشیدن الکل است و نوشیدن الکل می‌تواند انواع مختلفی از سرطان‌ها مانند روده بزرگ، دهان و سینه را ایجاد کند.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا؛ دکتر محمدتقی آشوبی رئیس علوم پزشکی گیلان در ۸ مهرماه ۱۴۰۳ از جان  باختن ۴ تن با ۲۲ تا ۴۰ سال سن در پی مسمومیت احتمالی ناشی از اتانول یا متانول در رشت خبر داد و اعلام کرد که ۶ تن از این بیماران با حال عمومی وخیم در بیمارستان های استان بستری هستند.

پس از گذشتن کمتر از ۴ ساعت از اعلام خبرفوق، دکتر علی عباسی مدیرکل پزشکی قانونی مازندران از فوت ۴ نفر در اثر مسمومیت ناشی از مشروبات الکی در شهرهای چالوس و آمل خبر داد.

همچنین فرماندار چالوس اعلام کرد ۲۸ نفر با وضعیت مسمومیت الکلی به بیمارستان طالقانی چالوس مراجعه کردند که ۲ نفر آن‌ها فوت کردند.

 در ۹ مهرماه رئیس علوم پزشکی گیلان از افزایش مراجعان و جان باختگان مصرف مشروبات الکی در رشت خبرداد و اعلام کرد تاکنون ۲۷ بیمار به مراکز درمانی مراجعه و ۶ تن از آنها جان خود را از دست داده اند. اما فوت ۱ بیمار دیگر در ۱۰ مهرماه آمار جان باختن افراد دچار مسمومیت با مشروبات الکی در رشت را به ۷ نفر رساند.

رئیس علوم پزشکی گیلان در ۱۱ مهرماه از مراجعه ۳۲ بیمار با علائم سرگیجه، بی‌قراری و تاری دید به مرکز آموزشی درمانی رازی رشت و فوت ۲ تن دیگر براثر مسمومیت خبرداد.

دادگستری کل استان همدان نیز در ۱۱ مهرماه اعلام کرد ۱۸ شهروند به مراکز درمانی مراجعه و ۴ نفر در این استان فوت کردند.

دکتر علی عباسی مدیرکل پزشکی قانونی مازندران در ۱۱ مهر ماه شمار فوتی ناشی از مسمومیت الکل را در این استان ۱۳ نفر اعلام کرد و گفت : از این تعداد ۶ نفر در آمل و ۷ نفر در کلاردشت فوت شدند.

وی با اعلام اینکه از کل فوت شده‌های ناشی از مسومیت الکل ۲ نفر خانم بودند، یادآور شد: اطلاعات کامل بعد از بررسی اعلام می‌شود.

دانشگاه علوم پزشکی مازندران پیش از این اعلام کرده بود که ۹ مهر ماه ۵۶ نفر با علائم کاهش هوشیاری، ضعف شدید و سرگیجه در ارتباط با مسمومیت الکلی به مراکز درمانی مازندران مراجعه کردند.

اما شب گذشته مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی درباره آخرین وضعیت مسمومین ناشی از الکل در مازندران اعلام کرد که تعداد مسمومین ناشی الکل در استان افزایش یافت. تا ظهر ۱۱ مهر ماه ۱۴۰۳ حدود ۱۶۰ نفر به بیمارستان های مازندران مراجعه کردند.

دکتر رسول ظفرمند افزود: افراد مسموم به الکل به بیمارستان‌های چالوس، نوشهر، آمل و قائمشهر مراجعه کردند که در چالوس۹۱ نفر  شامل ۱۹ زن و ۷۲ مرد با علائم مسمومیت براثر مصرف این ماده که متاسفانه تعداد چهار نفر فوت کردند.

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار کرد: ۴۷ نفر نیز به همین علت به مراکز درمانی شهرستان آمل مراجعه کردند که از این تعداد سه زن و ۴۴ مرد بودند.

دکتر ظفرمند در خصوص روند درمان افراد بستری شده در بیمارستان‌های آمل تصریح کرد: تاکنون متاسفانه چهار نفر فوت شدند، ۲۴نفر ترخیص شدند و ۱۹نفر همچنان بستری هستند.

به گفته مدیر درمان علوم پزشکی مازندران ۶ نفر با علائم مسمومیت الکل تقلبی به بیمارستان رازی قائمشهر مراجعه کردند که یک نفر ترخیص شد و مابقی بستری هستند.

وی از مراجعه ۱۵ نفر شامل یک زن و ۱۴ مرد به بیمارستان شهید بهشتی نوشهر خبر داد که از این تعداد متاسفانه یک نفر فوت شد،۲ نفر بستری هستند، یک نفر نیز از نظر پزشکان بیمارستان مرگ مغزی شده است، یک بیمار به آمل و یک  نفر به بیمارستان رازی قائم شهر اعزام شد و بقیه افراد ترخیص شدند.

 

لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.