پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مردم این شهر تابستان را نمی‌شناسند/ آلپ ایران با یخچال‌های 60 میلیون ساله+ فیلم

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، گویی قطعه‌ای از بهشت است هر نقطه‌اش که پا بگذاری محال است بتوانی زیبایی‌اش را فراموش کنی و همین شد که به این حال و روز افتاد؛ جنگل‌های انبوه و سرسبز، رودخانه‌های پرآب، کوه‌های با عظمت به همراه یخچال‌های طبیعی و دائمی، اتصال به بزرگ‌ترین دریاچه جهان و جاده زیبا و جنگلی، کلاردشت را شهری سه فصل کرده که در میان چهار فصل سال، تابستان بی‌معنا است و مردمش تابستان را نمی‌شناسند، آری اینجا کلاردشت است، شهری بدون کولر، خنکای نسیم خنکش تا دوردست‌ها می‌وزد و همین موجب شد مردم این شهر با کولر غریبه باشند.

جنگل‌های انبوه و سرسبز، رودخانه‌های پرآب، کوه‌های با عظمت به همراه یخچال‌های طبیعی و دائمی، اتصال به بزرگ‌ترین دریاچه جهان و جاده زیبا و جنگلی، کلاردشت را شهری سه فصل کرده که در میان چهار فصل سال، تابستان بی‌معنا است 

درست در گرمای کلافه‌کننده که همه را به منازل پناه برده، هوای مطبوع و خنک مردمان این شهر را از وسایل خنک‌کننده بی‌نیاز کرده، پوشش گیاهی و وجود علم‌کوه هوای خنکی برای مردم این شهر به ارمغان آورده و خنکی هوا در فصل گرم تابستان موجب محبوبیت این شهر شده و این روزها که هوا گرم است همه دست به دامان کولر می‌شوند حتی تصور اینکه بدون کولر باشند غیرممکن است اما مردم این شهر با کولر بیگانه هستند و وضعیت هوا به‌صورتی است که هر کجا حتی درون منازل هم باشید هوا لذت‌بخش است.

 

 

* کلاردشت؛ شهری که با کولر غریبه است

اما موضوعی که گرمای مازندران را متفاوت کرده بحث شرجی بودن هواست که موجب شده دمای احساسی افزایش یابد ولی مردمان این شهر از این مسائل بدور هستند و همین

طی دهه گذشته تب تند ویلاسازی موجب شد آسمان‌خراش‌ها یکی یکی در دل طبیعت زیبای این شهر سبز شود و این موضوع تا حدی پیش رفت که کم کم گرما را بر طبیعت کلاردشت چیره می‌کرد

موضوع موجب شده در گذشته‌های دور زمین‌های بسیاری تغییر کاربری شده و به جای رویش درخت و محصولات کشاورزی، آسمان خراش‌هایی در آن سبز شود که طی ۱۰ سال گذشته اقدامات بسیار زیادی در این زمینه صورت گرفت که توانستند جلوی ویلاسازی در مناطق بکر را بگیرند، البته این موضوع خود تاثیراتش را روی آب و هوا تا حدی گذاشته ولی همچنان خنکای نسیمش را می‌توان حس کرد و مردم نیز باید قدر این موهبت را بدانند و با علم آسمان‌خراش گرمای کلافه‌کننده را در کلاردشت به یادگار بگذارند.

طی دهه گذشته تب تند ویلاسازی موجب شد آسمان‌خراش‌ها یکی یکی در دل طبیعت زیبای این شهر سبز شود و این موضوع تا حدی پیش رفت که کم کم گرما را بر طبیعت کلاردشت چیره می‌کرد اما در این سال‌ها دستانی به سمت کلاردشت دراز شد که توانست این بهشت گمشده دیروز که دیگر رمقی برایش نمانده را دریابد؛ پس در این زمینه وظیفه تک‌تک افراد مشخص است و باید قدر داشته‌های‌مان را بدانیم.

 

 

* کلاردشت؛ نخستین شهر دارای کاداستر اراضی ملی

جواد فلاح رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری کلاردشت در این‌باره به خبرنگار فارس می‌گوید: پوشش گیاهی مناسب، ارتفاع با توجه به وجود علم‌کوه و دارا بودن درختان موجب شد که کلاردشت، به‌عنوان شهر بدون کولر لقب بگیرد که همین موضوع موجب ساخت و ساز غیرمجاز شد و با انجام اقدامات لازم جلوی این اقدام گرفته شد.

 

 

وی بیان می‌کند: کلاردشت جز شهرهایی است که بحث کاداستر اراضی ملی و دولتی در آن اتفاق افتاده و اولین شهر در کشور است که منجر به صدور اسناد اراضی ملی شده است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کلاردشت اضافه می‌کند: طبیعتاً با انجام این فرآیند هیچ ساخت‌وسازی در اراضی ملی متصور نیست ولی جدا از عرصه های مستثنیات اشخاص است.

 

 

این مسؤول ادامه می‌دهد: حوزه منابع‌طبیعی شهرستان کلاردشت ۵۵ هزار هکتار و حوزه مستثنیات اشخاص در این شهر ۱۱هزار هکتار اعم از ابنیه‌ها، زمین‌های کشاورزی و باغی است و بیشتر ساخت‌وسازها در مستثنیات مردم صورت گرفته که البته باید ساخت‌وساز براساس ضوابط بخشداری، شهرداری و جهاد کشاورزی باشد.

* محدوده و حریم بزرگ کلاردشت برایش دردسر شد

فلاح تصریح می‌کند: موضوع مهم بحث محدوده و حریم بزرگ این شهر نسبت به جمعیت آن بوده که معضل کلاردشت است و موجب شده بافت قدیمی روستایی تغییر پیدا کرده و به سمت بافت شهری پیش رود.

البته باید گفت بحث تغییرات اقلیم و گرمایش زمین گسترده جهانی است ولی این موضوع را می‌توان در بارش‌ها به عینه حس کرد حتی باعث شده برخی گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض خطر قرار گیرند و مطمئنا این شهر نیز از این تغییرات دور نمانده است.

 

 

* اقدامات منابع طبیعی برای جلوگیری از تغییر غیرمجاز کاربری

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری کلاردشت به اجرای عملیات احداث بنچ مارک بین اراضی ملی و مستثنیات با نصب پایه‌های بتنی با فواصل زیاد و البته به ارتفاع کوچک اشاره می‌کند و می‌گوید: اعتبار آن توسط صندق توسعه ملی تخصیص یافته و سال گذشته ۸۵۰ پایه بتنی به طول ۱۹ کیلومتر نصب شده و امسال نیز همین تعداد به طول ۱۹ کیلومتر در دستور کار قرار داده و مزیت آن هم این بوده که هم مردم بومی و غیربومی مرز منابع ملی و مستثنیات را می‌دانند.

فلاح اضافه می‌کند: همچنین برای حفظ خاک و جلوگیری از فرسایش آن از اعتبارات مقام معظم رهبری ۸ میلیارد اعتبار پیش‌بینی شده و ۴۱ بند در یک حوزه آبخیز انجام شد که موجب جلوگیری از فرسایش، کاهش شیب رودخانه و جلوگیری از سیلاب می‌شود که البته اجرای آن در دره‌های مجل و رودبارک در دستور کار قرار دارد.

 

 

وی یادآور می‌شود: مطالعات رودبارک تا سال ۱۴۰۰ انجام می‌شود تا نسبت به اجرای عملیات آبخیزداری اقدام شود. 

* ضرورت کنترل ساخت‌وساز در کلاردشت

فرهاد کریمایی عضو شورای اسلامی شهر کلاردشت نیز در گفت‌وگو با فارس، اظهار می‌کند: میزان محدوده قانونی این شهر ۲ هزار و ۴۱ هکتار و میزان حریم شهر ۱۱۵ کیلومتر مربع  است.

وی درباره امکان ساخت‌وساز در کلاردشت بیان می‌کند: در دوران شورای پنجم و مجموعه مدیریت به این جمع‌بندی رسیدیم که ساخت‌وساز در کلاردشت باید کنترل شود و نگاه مسؤولان شهرداری به سمت درآمد پایدار باشد و درآمد پایدار به شریان این شهر تزریق شود که از سال ۹۶ نگاه درآمدی به سمت کمیسیون ماده صد با کنترل ساخت و سازها کاهش یافته و نگاه به سمت درآمد پایدار است.

 

 

عضو شورای شهر کلاردشت می‌گوید: کلاردشت در دهه ۶۰ به سمت ساخت و ساز و خریدوفروش رفت که طی این دوران رشد نامتوازن داشته است ولی الان خیلی خوب با گذشت یک دهه کنترل شد.

* کلاردشت؛ شهری در محاصره سردابرود

کریمایی اضافه می‌کند: جدا از جنگل و پوشش گیاهی مناسب، نعمت وجود رودخانه علم سرداب‌رود که طول خود شهر کلاردشت را دربرگرفته در خنک بودن کلاردشت اثرگذار بوده است.

 

 

* منحصر به فردترین مقصد گردشگری ییلاقی در شمال

حسین متاجی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کلاردشت نیز می‌گوید: کلاردشت منحصر به فردترین مقصد گردشگری ییلاقی در شمال ایران است.

* آلپ ایران 

وی اضافه می‌کند: این شهر منطقه کوهستانی آلپ ایران و خاورمیانه با دارا بودن یخچال‌های طبیعی ۶۰ میلیون ساله است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کلاردشت بیان می‌کند: آب هوای سرد و نسبتاً مرطوب و عوامل جغرافیایی به‌ویژه ارتفاع و پوشش جنگل‌های منطقه، دمای سرد ناشی از ارتفاع و جریان هوایی که از ارتفاعات علم کوه وتخت سلیمان از طریق دره خروشان سردابرود وزش می‌یابد به لحاظ ویژگی‌های ژئومورفولوژیکی بی‌نظیر است.

متاجی خاطرنشان می‌کند: باید با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها براساس معیارهای جغرافیایی، اجتماعی و اقتصادی از ظرفیت‌های غنی توسعه گردشگری بهره‌گیری کنیم تا این شهر با استفاده از توان‌های بالفعل، بالقوه و محیطی به‌عنوان مقصد گردشگری ایران معرفی شود.

 

 

به گزارش فارس، در شرایطی که در این فصل از سال  برخی از شهرها دمای تا ۵۰ درجه را تجربه می‌کنند مردمان کلاردشت از کولر غریبه‌اند که امیدواریم این موهبت برای نسل‌های آینده به یادگار بماند نه اینکه با ساخت و سازهای فراوان و غیرمجاز نابود شود.

 

 

 /۸۶۰۳۴/ج/و


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.