پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مرحوم شجاعی‌ مدافع نظام اسلامی و از نوابغ علمی زمان بود

آیت الله سید حسن شجاعی نماینده چهار دوره مجلس شورای اسلامی ، مفسر قرآن و قاضی دیوان عدالت اداری در روز جمعه 30 آبان دعوت حق را لبیک گفت و بعد از تشییع جنازه باشکوه در ساری و کیاسر در زادگاهش به خاک سپرده شده است. سومین روز در گدشت آن مرحوم امروز سوم آذر در حسینیه عاشقان ساری برگزار گردید.

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه ساری به نقل ازخبرگزاری فارس ، حجت‌الاسلام عزیزالله رزاقی بعد از ظهر امروز در مراسم ترحیم آیت‌الله سید حسن شجاعی کیاسری که در حسینیه عاشقان ساری برگزار شد، اظهار داشت: اسلام و قرآن انسان را به دینداری عالمانه همراه با دین‌شناسی فراخوانده است.

 

وی بیان داشت: فرهنگ و مکتب اسلام مکتب علم و فهم است و در این مکتب خدا به عنوان معلم و متصف به علم معرفی شده و این دروس زندگی را از طریق انبیا به بشر یاد داده است.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مردم در زمان غیبت امام زمان از علمای الهی که مطیع امر پروردگار هستند تقلید می‌کنند، اظهار داشت: علم این افراد از نوع نور و مایه روشنی دل انسان و گوهر گرانقدری است که عشق این علم، انسان را به بهشت می‌برد.

 

وی در ادامه با اشاره به جایگاه شهادت، افزود: خون شهید دارای ارزش است اما “مداد العلما افضل من دماء الشهدا” است، همچنین اگر عالمی خداترس و خدامحور باشد و مورد احترام قرار بگیرد همانند توقیر پروردگار و احترام به پیامبر است.

 

رزاقی با اشاره به حضور  حجت‎الاسلام سید حسن شجاعی‌کیاسری در دیوان عدالت اداری که نبض مدیریت کشور است، گفت: این جایگاه جایگاهی بسیار ارزشی، ویژه، جلیل و مربوط به پیامبر است، حضور در این دستگاه به عنوان یکی از عناصر برجسته در شخصیت ایشان، ستودنی است زیرا برای احقاق حقوق مردم تلاش می‌کرد.

 

استاد حوزه و دانشگاه نمایندگی مردم ساری در مجلس طی چهار دوره را از دیگر امتیازات شادروان شجاعی برشمرد و گفت: نمایندگی مجلس جایگاه تبیین حقوق مردم، عزت کشور و صیانت از قانون است که ایشان به خوبی حرمت این جایگاه را نگه داشت؛ نماینده دارای یک سمت عادی نیست و شاید خودش نیز توجه نداشته باشد که اگر فریاد نزند و به دنبال احقاق حق نباشد به خطا رفته است.

 

قاضی دیوان عدالت اداری به منصب علمی مرحوم شجاعی اشاره و خاطرنشان کرد: نویسندگی و مفسر قرآن بودن بیش از سایر ویژگی آن عالم ربانی در تاریخ ثبت است. وی بیان داشت: مرحوم شجاعی در جمع نویسندگان تفسیر نمونه بود، غور در مفاهیم علمی و یکی از نوابغ علمی زمان ما بود و این اواخر نیز به گفته خانواده‌اش، روزی 5 تا 6 ساعت غرق در قرآن بود و یادداشت‌های فراوانی می‌نوشت و دوست داشت تا یک تفسیر دوباره برای قرآن بنویسد.

 

رزاقی حجت‎الاسلام شجاعی مطالب را فصیح و بلیغ بیان می‌کرد، افزود: آن عالم بزرگوار همواره به صحبت و قول خود پایبند بود و در کنار آن نبوغی که داشت اگر مخالفانشان حرف حسابی داشتند سخنان منصفانه مخالف را می‌پذیرفت، تملق و چاپلوسی نمی‌کرد، هر چه از او برای رفع مشکلات و عزت اسلام بر می‌آمد کوتاهی نمی‌کرد و همواره مدافع نظام مقدس اسلامی بود.

 

قاضی دیوان عدالت اداری با بیان اینکه روحانی محافظ خط دین و محافظ عقاید جامعه است و نباید بگذاریم که جوانان از خط روحانیت فاصله بگیرند، خاطرنشان کرد: علما از قرن سوم که آغاز غیبت کبری بود تاکنون خدمات زیادی را در عصر غیبت داشتند که به ترتیب شیخ صدوقی، مفید، طوسی، ادریس، علامه حلی، شهید اول، شهید ثانی، وحید بهبهانی، شیخ بهایی شیخ انصاری، آیت‌الله بروجردی، امام راحل و اکنون رهبری معظم این راه را ادامه می‌دهند.

 

وی در پایان گفت: رهبر معظم انقلاب، با صلابت و مقاوم در مقابل همه دشمنان ایستاده و مردم ما به کوری چشم دشمنان، همواره پشتیبان رهبری هستند و ولی فقیه نیز با بودن چنین مردمی، نگرانی ندارد.

فرزند ارشد آیت‌الله سیدحسن شجاعی کیاسری نیز در این مراسم، گفت: شرمنده محبت همه شما اعم از علمای اعلام، مسئولان و عامه مردم هستیم که با حضور خود در مراسم تشییع و ترحیم، ما را مورد تفقد خود قرار دادید.

 

سید مسعود شجاعی‌کیاسری بیان داشت: آن مرد بزرگ، خود را در مسیر اسلام وقف کرد و دغدغه‌های فرهنگی فراوانی داشت. وی با بیان اینکه شادروان شجاعی طرحی کاملا فرهنگی برای ساری داشت، افزود: او می‌خواست جدا از کار سیاست بتواند با راه‌اندازی یک مرکز فرهنگی، جوان‌های مستعد ساری را پیدا کرده و یک نسل جدیدی از حوزه و دانشگاه را با ویژگی‌های بینش، دانش، منش و روش فکری و توانش، در اجتماع وارد کند.

 

فرزند ارشد نماینده اسبق ساری در ادامه گفت: او معتقد بود که درد جامعه ما فاصله زیاد بین اندیشه‌های خوب و اقدامات ما است و باید این فاصله ها را کم کنیم، همچنین آن بزرگوار معتقد بود که باید ریشه‌های فرهنگی را با متون اسلامی بیشتر گره بزنیم و مردم به جای شنیدن منویات اسلام، آنها را درک کنند. وی اظهار داشت: مرحوم شجاعی بیشترین محنت‌هایی که متوجه جامعه اسلامی می‌شود را درونی می‌دانست و معتقد بود مشکلات ما بیشتر از اینکه از دشمنِ بیرونی باشد، اثر وضعی درونی ما است.

 

فرزند ارشد آیت‌الله شجاعی در پایان، اظهار داشت: او بر این عقیده بود که اگر مردم بتوانند در خوبی‌ها از هم سبقت بگیرند و اگر کسی پیدا نشد که خوبی‌ها را رواج بدهند خودشان برای ترویج آن تلاش کنند؛ آن وقت جامعه‌ای پاک خواهیم داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.