پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مرال نماد تنوع زیستی مازندران است

رئیس اداره نظارت بر حیات‌وحش اداره‌کل محیط‌زیست مازندران گفت: مرال نماد تنوع زیستی مازندران است.

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، کوروس ربیعی در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه مرال یا گوزن قرمز بزرگ‌ترین پستاندار علف‌خوار در جنگل‌های هیرکانی شمال است، اظهار کرد: مرال در اصطلاح مازندران گاو کوهی مازندران نیز نامیده می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه مرال نماد تنوع زیستی مازندران است، اضافه کرد: از ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهرماه فصل مستی مرال است که این حیوان در این مدت تشکیل گله می‌دهند و فصل جفت‌گیری آنان است.

 

رئیس اداره نظارت بر حیات‌وحش اداره‌کل محیط‌زیست مازندران افزود: به دلیل اینکه در این دوره مرال‌های نر بانگ سر می‌دهند اصطلاحاً به آن گاوبانگی گفته می‌شود.

 

ربیعی تصریح کرد: در زمان گاوبانگی در مناطق جنگلی و زیست‌گاه‌های مرال چادرهای فصلی برپا شده و محیط‌بانان محیط‌زیست برای جلوگیری از شکار آنان و کنترل و پایش جمعیت مرال‌هابه‌صورت شبانه‌روزی در این مناطق حضور دارند.

 

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی شکارچیان و افراد فرصت‌طلب از این موضوع سوءاستفاده کرده و قصد شکار این حیوان را دارند به همین دلیل شاهد حضور شبانه‌روزی ماموران محیط‌زیست در این مناطق هستیم.

 

930323_hamedtizruyan-18

مرال نر در پناهگاه حیات وحش دودانگه چهاردانگه – عکاس: حامد تیزرویان

 

رئیس اداره نظارت بر حیات‌وحش اداره‌کل محیط‌زیست مازندران یادآور شد: در این دوره یک ماهه برنامه‌های فشرده‌ای جهت جلوگیری از تخلفات و شکار، سرشماری گله مرال و پایش تهدیدات و کنترل جمعیت در دستور کار داریم.

 

ربیعی با اشاره به اینکه ۳۰ سایت سرشماری مرال از رامسر تا گلوگاه در مازندران داریم، گفت: مهم‌ترین زیستگاه در محدوده امن گلستانک منطقه حفاظت شده البرز مرکزی شمالی، پناهگاه حیات‌وحش دودانگه و چهاردانگه جنوب ساری و جنگل‌های هزارجریب بهشهر است.

 

وی افزود: البته زیستگاه‌های مرال در شهرهای بابل، آمل، نکا، سوادکوه و تنکابن نیز وجود دارد.

 

رئیس اداره نظارت بر حیات‌وحش اداره‌کل محیط‌زیست مازندران با اعلام اینکه خوشبختانه مازندران از جمعیت و پراکنش مطلوب مرال در کشور برخوردار است گفت: مرکز تکثیر در اسارت مرال از سال ۸۶ در پناهگاه حیات‌وحش سمسکنده ساری احداث شده و پنج راس مرال از پارک قرق گلستان منتقل کردیم که در حال حاضر ۲۱ راس مرال در این سایت داریم.

 

ربیعی در پایان هدف از راه‌اندازی این سایت را پشتوانه‌سازی جمعیت و همچنین انجام فعالیت‌های علمی، تحقیقاتی و پژوهشی دانست.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.