پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مدیرانی که از عملکردشان‌ گریزانند!

0

اختصاصی پایگاه خبری چهاردانگه: دکتر عالیه زمانی یک پزشک متخصص‌ است او پسوندی چهاردانگه‌ای دارد و متولد شهر کیاسر است. اردیبهشت۹۹ او وارد ۵۰ سالگی می‌شود و هم‌اینک عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی مازندران است.

پدرش از فرهنگیان باسابقه کیاسر بود که سال‌ها در مقطع ابتدایی در مدرسه شهید قائمی‌ ساری خدمت کرده، او چند سالی هست به رحمت خدا رفته، خانم زمانی سایه مادر را بالای سرش احساس می‌کند. او خودش مادر دو فرزند است.

این متخصص بیهوشی سال ۶۷ وارد دانشگاه علوم‌پزشکی‌تبریز شد و تا دوره تخصص‌ در دیار شهریار شهر علم و ادب ماند، او از مهر ۷۷ به عنوان متخصص بیهوشی و مراقبت‌های بیهوشی در بیمارستان‌های‌ امام خمینی و فاطمه‌الزهرای‌ ساری خدمت می‌کند.

او هم‌اینک در مقطع کارشناسی ارشد در رشته حقوق عمومی دانشگاه آزاد تهران-شمال مشغول به تحصیل است.

دکتر عالیه زمانی چند سالی‌ هست NGO ای با نام همت عالی تاسیس کرده و در قالب کاروان‌ سلامت به روستاها‌ی‌ کم‌ برخوردار سفر می‌کند و خدمات بهداشتی و درمانی سرپایی ارائه می‌کنند. وی در دوره‌ی قبل انتخابات مجلس از ساری کاندیدا شد و در اولین دوره رضایت بیش‌ از ۲۰ هزار ساروی رو جلب کرد. به بهانه حضور او در نمایشگاه مطبوعات گفتگویی با او انجام دادیم که در ادامه می‌‌خوانید:

رسانه‌ها قرار بود پلی باشند بین مردم و مسئولان، مردم کمتر با رسانه‌های استان ارتباط برقرار می‌کنند و مسئولان هم می‌خواهند رسانه‌ها‌ را در اختیار داشته باشند. شما به عنوان یک تحصیلکرده عالی و فعال اجتماعی زن رسانه‌های استان را چطور دیدید؟

در ابتدا باید روشن شود رسانه نقشش چیست؟ کجا باید باشد؟ و این‌که موضوعاتی که دغدغه‌ مردم است را به دغدغه حاکمیت بدل کند. در کنار این مسئله، رسانه باید گفتمانی‌ را شکل دهد که کنارش مردمی که دغدغه دارند و از حاکمیت انتظار رسیدگی دارند خودشان هم فرصت بیان مسائل‌شان را پیدا کنند. حالا اینکه مطرح کردید رسانه‌های‌ در ارتباط با مردم موفق نبودند را باید در این چهارچوب ارزیابی کنیم.
حالا اگر پای صحبت رسانه‌ها هم بنشینیم، متوجه محدودیت‌هایی می‌شویم. آن‌ها هم مشکلات خاص خودشان را دارند. محدودیت‌های که باعث شده رسانه‌ها مستقل عمل نکنند.

شما با یک رسانه محلی گفتگو می‌کنید با توجه به این‌که خودتان اهل چهاردانگه هستید وجود یک پایگاه خبری مثل چهاردانگه‌نیوز‌ را چقدر تاثیرگذار‌ می‌دانید. نام چهاردانگه با زباله پیوند خورده از آنجایی که خودتان تحصیلات پزشکی‌ دارید و از عمق فاجعه زیست‌محیطی‌ و تاثیر آن‌ بر سلامت جامعه خبر دارید، انتظار داریم کمی فعال‌تر عمل کنید.

شاید حرفی که می‌زنم را متهم کنند که دارید جانبدارانه حرف می‌زنید چون خودتان اهل همین منطقه هستید، اما به نظر چهاردانگه‌نیوز‌ توانسته به بخشی از اهدافی که به‌دنبالش بوده دست پیدا کند. صریح‌تر حرف بزنم گاهی اوقات بیشتر از انتظار موثر واقع شده، جایی که خیلی از رسانه‌ها بنابه مصالحی ورود نکردند این شما بودید که در راستای رسالت اطلاع‌رسانی شفاف‌ درست عمل کردید و این جای سپاسگزاری دارد.

نکته مثبت دیگر این مجموعه‌ای رسانه‌ای این است که تلاش دارد بی‌طرفانه عمل کند و خیلی خودش را درگیر مباحث قومی و منطقه نکرده‌است.

در موضوع‌ زباله که فرمودید، ما در سال ۹۵ در همایشی‌ که به منظور بررسی ابعاد زیست‌محیطی‌ انتقال زباله به منطقه برگزار شده بود حرف‌های‌ را مطرح کردیم و در همین پایگاه خبری بازتاب پیدا کرد. من آن‌‌ روز هم خیلی شفاف و واضح در مورد زباله حرف زدم. زباله مال چهاردانگه نیست، موضوع پسماند مساله شمال کشور خصوصا استان مازندران است. کسانی که در این مسیر شرایط این انتقال را فراهم کردند برای مردم و رسانه‌ها‌ غریبه نیستند، همه چیز مشخص است، هم پرونده‌شان‌ مشخص است!

ما معتقدم برای حل این مشکل باید یکسری کارهای منسجم، هماهنگ و قانونمند در چند مرحله و با قدرت انجام دهند. ببینید ما از موضوعی به نام سلامت بشر داریم حرف می‌زنیم، حیات نسل‌های بعدی هم اینگونه به مخاطره می‌افتد. پس باید یکبار برای همیشه مساله پسماند به درستی حل شود.

سرکار خانم دکتر زمانی، ما در ابتدای صحبت‌های از مدیران رسانه گریز حرف زدیم اجازه بدهید شما را هم مدیر خطاب کنیم، چرا مدیران از پاسخگویی فرار می‌کنند؟ رسانه تا کجا می‌تواند به شما نزدیک شود؟

من در ابتدا اصلاح کنم من مدیر نیستم ولی معتقدم همه‌ ما حتما مسئول هستیم، یعنی باید به مسئولیت اجتماعی‌مان در قبال همدیگر عمل کنیم. شاید من یا شما در جایی مسئولیت سازمانی داریم اما در نظر داشنه باشید ما در کف جامعه هم نسبت به هم مسئولیت اجتماعی داریم. اینجا نقش رسانه به عنوان زبان گویای مردم بسیار اثرگذار است. آن‌ها می‌توانند نگرش سیستم حاکمیتی را نسبت به طبقات ‌مختلف جامعه جلب کنند.

از آن طرف رسانه می‌تواند کمک‌کار حاکمیت باشد و به مسئول اجازه می‌دهد تا تنگناها را با توده مردم در میان بگذارد و با مشارکت مردم بر مشکلات فائق‌ آیند. رسانه در این راه باید مستقل باشد، شفاف و صادق باشد و معامله نکند. تاکید می‌کنم اگر رسانه در جایگاه مستقل قرار بگیرد و منصفانه رفتار کند مطمئنا بزرگترین حامی است، هم برای مدیران، هم برای مردم.

حالا با این توضیحات چرا مدیران از رسانه‌ها گریزان‌ هستند؟

ببینید مدیران از رسانه‌ها گریزان نیستند، آن‌ها از عملکرد خودشان گریزانند. مدیر اگر حرفی برای گفتن داشته باشد چه ابائی از بیان آن باید داشته باشد. شما رسانه‌ها آینه عملکرد مدیر هستید. پس مدیرانی که از رسانه عکس یادگاری‌اش را می‌خواهند عملکردشان را باور ندارند.

چون او مطمئن است به بخشی از وظایفش در حوزه مدیریتی‌ درست عمل نکرده از شمای‌ رسانه می‌گریزد اما از طرفی تلاش دارد تا یک نمایشی‌ از ارتباط با رسانه‌ها را به افکار عمومی‌ منتقل کند تا از فشار خارج شود.

پس با این توضیحات شما می‌توانیم این‌طور جمع‌بندی کنیم که برخی رسانه‌ها خودشان را به مدیران نزدیک می‌کنند تا از آن‌ها منتفع شوند و تریبون آن‌ها می‌شوند.

بله متاسفانه همینطور است. تعدادی از رسانه‌ها اینکار‌ را می‌کنند.

به نظر می‌رسد این مشکلات سیستم اداری ما حل نشدنی‌است، بارها این حرف‌ها گفته شد اما مساله سرجاش باقی است.

سه تا موضوع هست اول اینکه ما باید قانون داشته باشیم، نکته بعدی اینکه من هرچه قدر هم جایگاه بالای مدیریتی داشته باشیم با محدودیت اختیارات مواجهیم و از همه مهم‌تر اینکه باید یک سیستم نظارتی بر من نظارت داشته باشد.

ما این سه مورد را در حلقه مدیریت‌ خودمان داریم؟ اختیارات نامتناهی، قوانین برای دور زدن، نظارت صفر!

حالا شما انتظار دارید مدیر بیاید این‌جا بیاید پاسخگو باشد، نتیجه‌اش‌ می‌شود گریز از پاسخگویی.

نکته آخر صحبتم با اهالی رسانه است اینکه اقبال کمی از رسانه‌های‌ استان صورت گرفته می‌تواند زنگ خطری باشد برای گردانندگان آن. مردم بخش عمده‌ای از نیازشان را در شبکه‌های مجازی جستجو می‌کنند، حال‌ آنکه رسانه باید با تولید محتوی اثرگذار افکار عمومی را نسبت به وقایع مختلف آگاه کند. به نظر می‌رسد رسانه باید خودشان را همگام با مردم به‌ روز نگه دارند.

البته‌ رسانه نقشش تحلیل وقایع هست خبر رسانی شاید دیگر مثل سابق از کارکردهای اصلی رسانه‌ها نباشد این موضوع تحلیل مساله‌ای است که باید جدیدتر به آن توجه شود.

 

گفتگو از سید روح الله شجاعی کیاسری

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.