پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

محیط زیست در اولویت ثانویه قرار داد

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، عضو هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل گفت:معمولا مسافرین و افرادی که از سمت آمل به مازندران وارد می‌شوند استان را در هاله‌ای از دود مشاهده می‌کنند و مشکلات ریوی، سوختن حلق و غیره نیز گزارش می‌شود در حالی که می‌توان به راحتی جلوی آن را گرفت اما متاسفانه کاری انجام نمی‌شود.

عزیر عابسی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: مازندران، چند سالی به دلیل انجام کشت دوم، آماده کردن مزارع و رها شدن از کاه‌های باقی مانده از برداشت محصول به واسطه آتش زدن کاه و کلش عملا یک الی دو هفته اول تابستان و پاییز غرق در دود می‌شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه یکی از اقدامات می‌تواند مجهز کردن دستگاه‌های کمباین به کاه خردکن باشد، خاطرنشان کرد: دستگاه کمباین توسط سه کارخانه در کشور تولید می‌شود که دو تا از آن‌ها به جهاد کشاورزی تعلق دارد؛ بنابر این با مجهز کردن دستگاه‌های کمباین به کاه خردکن دیگر کاه‌ها به دیسک نمی‌چسبد و ایجاد مشکل در شخم نمی‌کند، عمدتا کمباین‌ها مجهز نیستند.

این استاد دانشگاه افزود: یکی دیگر از راه‌ها، جمع آوری کاه و کلش برای تولید کاغذهای کاهی است که راه درازمدت و ایده آل است، اما در این راستا ستاد سرمایه گذاری شکل نگرفته است.

عابسی یادآور شد: کشت دوم شالی در استان‌های شمالی طرفدار دارد و به راحتی نمی‌توان کشاورزان را از درآمد حاصل از آن علی‌رغم نقدهایی که متخصصان به دلیل مصرف زیاد آب و استفاده از کودها و سم‌ها به کشت دوم دارند، منصرف کرد.
استادیار گروه آموزشی محیط زیست دانشکده مهندسی عمران دانشگاه نوشیروانی بابل در خصوص آلودگی محیط زیست گفت: شهرهای کوچک در حال تبدیل شدن به شهرهای بزرگ هستند و شاید طی ۲۰ الی ۳۰ سال آینده شهرهایی چون ساری، آمل، بابل و غیره به کلان شهر تبدیل شوند. اکنون این شهرها در حال حاضر بیش از ۲۵۰ هزار نفر جمعیت دارند و پیش‌بینی می‌شود به ۵۰۰ هزار تا ۱ میلیون نفر در بازه ۲۰ الی ۳۰ ساله برسد.
عابسی اضافه کرد: اکنون این شهرها دچار ترافیک و آلودگی هوا هستند اگر چه مازندران به دلیل اینکه عمده صنایع مانند تهران، اراک و اصفهان را به آن میزان ندارد اما به دلیل حجم بالای مسافر ترافیک و آلودگی ناشی از خودروها را دارد و البته هرچند برای این آلودگی خیلی نگرانی وجود ندارد چرا که روند دنیا به سمت جایگزین شدن خودروهای برقی پیش می‌رود و سهم ترافیک در آلودگی شهرها طی ۲۰ الی ۳۰ سال آینده به سمت کمتر شدن می‌رود.
عابسی با اشاره به برخی غبارهای خارج از استان که از سمت آفریقا یا ترکمنستان می‌آیند و در ترازهای بالا دست جوی هستند، گفت: وجود این غبارها چند باری در مازندران هم گزارش شده و بخشی هم به دلیل برداشت مصالح توسط معدن کاران در مناطق کوهستانی مانند دره هزار، بلده و تلار است که مشکلات زمینه‌ای زیادی دارند.

عضوهیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل تصریح کرد: متاسفانه لغزش‌ها و ریزش‌هایی که در کوهستان‌ها به دلیل برداشت صورت می‌گیرد باعث وجود غبارهای زیادی در دره‌ها می‌شود و حتی به شهرهای پایین دست هم سرایت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در واقع همه نیازمند رعایت ضوابط محیط زیست هستند، گفت: پیشنهاد می‌شود تا معدن کاران با آب‌پاشی، برداشت درست و کارنکردن در روزهای پرباد، از ایجاد غباری که در معادن ایجاد می‌شود، جلوگیری کنند.

محیط زیست در اولویت ثانویه قرار داد

عابسی با اظهاراینکه در کشوری  که متن قانون می‌گوید از رودخانه نباید برداشت شود و شرکت‌هایی هستند که رودخانه‌ها را حفاری می‌کنند، کسی به ایجاد غبار اهمیت نمی‌دهد، خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی اصلی‌ترین قربانی، محیط زیست است که همیشه در اولویت ثانویه قرار دارد.

 

لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.