پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

محور ساری – کیاسر، جاده بی صاحب!

درباره علت حوادث جاده ای چند روز گذشته در جاده ساری به کیاسر که به مرگ چند تن از هموطنان در آستانه سال نو منجر شده، به اندازه کافی یادداشت و اظهار نظر صورت گرفته و یقیناً مسئولان نیز در جریان امر قرار گرفته اند و من نیز بر خود تکلیف دانستم دیدگاهم را با شما خوانندگان گرامی و مسئولان بخش چهادرانگه و شهرستان ساری در میان بگذارم تا شاید همه ی این یادداشت ها و نظرات، تلنگری باشد بر آنهایی که این مصیبت ها را علت اند.

10

 

نمی دانم کجا خواندم که «جاودان باد سایه دوستانی که شادی را علت اند نه شریک، و غم را شریک اند نه علت». من هم اگر نمی توانم شادی نوروزی را برای هموطنانم علت باشم اما به سهم اندکم، خود را شریک غم آنهایی می دانم که مصیبت فقدان عزیزانشان، شادی عید را از آنها ربوده است.

 

درباره علت حوادث جاده ای چند روز گذشته در جاده ساری به کیاسر که به مرگ چند تن از هموطنان در آستانه سال نو منجر شده، به اندازه کافی یادداشت و اظهار نظر صورت گرفته و یقیناً مسئولان نیز در جریان امر قرار گرفته اند و من نیز بر خود تکلیف دانستم دیدگاهم را با شما خوانندگان گرامی و مسئولان بخش چهادرانگه و شهرستان ساری در میان بگذارم تا شاید همه ی این یادداشت ها و نظرات، تلنگری باشد بر آنهایی که این مصیبت ها را علت اند.

 

در بروز هر حادثه ای، عوامل مختلفی اعم از عامل انسانی و یا عامل محیطی سهیم و دخیل اند. پرداختن به میزان سهم هر عامل در هر حادثه ای باید به صورت مجزا و تحت یک پروسه ی علمی دقیق و کارشناسی شده، صورت پذیرد که این یادداشت را نه مجال این بحث و نه داعیه ی آن است.

 

از آنجایی که مصیبت های چند روز گدشته، آن هم در روزهای عید که همه ی خانواده ها در شادی و شعف به سر می برند، بر قلب ها و ذهن های وجدان های بیدار سنگینی می کند، گریزی و گزیری از اظهار نظرهای بعضاً احساسی و غیرعلمی هم نیست. شاید اگر هر یک از ما بجای این دوستان بودیم تنها مقصر این حوادث را جاده ی غیراستاندارد می دانستیم و لاغیر.

 

بنده نیز بر این عقیده ام که راه مواصلاتی کیاسر – ساری از حداقل استانداردها بی بهره است اما آیا تا به حال از خود پرسیده ایم «این جاده که به جاده مرگ معروف شده است متولی و صاحبی هم دارد؟» آیا ادارات و سازمان های مرتبط با حمل و نقل بین شهری، این مسیر را به عنوان یک جاده ی مواصلاتی بین استانی به رسمیت می شناسند؟ یا این که فقط و فقط به مثابه ی یک راه فرعی به آن می نگرند که در مواقع اضطراری جهت ورود و خروج به استان مازندران، – مثل خیلی از راه های فرعی و میان بری که همه جای کشور وجود دارد – به داد مسافران می رسد؟ در صورت وجود چنین دیدگاهی – که دور از ذهن هم به نظر نمی رسد – مقصر دانستن جاده، راه به جایی نمی برد.

 

معمولاً اگر از بچه ای خطایی سر بزند، به والدین اش مراجعه می کنیم و به آن ها تذکر می دهیم تا مواظب رفتار و تربیت فرزندشان باشند؛ اما اگر کسی مسئولیت سرپرستی این بچه را نپذیرفت و یا به اصطلاح بچه ای بی صاحب بود، آن وقت چه باید کرد؟ آیا جز این است که باید راه حل های دیگری را تجربه کنیم؟

 

جاده ی ساری – کیاسر با سابقه ی پارینه سنگی اش! مانند بچه ی بی صاحبی است که بلای جان مردم شده و کسی مسئولیت خطاهایش را به گردن نمی گیرد. در این صورت باید به خودمان بقبولانیم که جاده ساری – کیاسر با شرایط موجود، «همینی که هست! » و هر بار که بخواهد قربانی میگیرد، یک جاده ی فرعی و میان بر که متاسفانه تنها راه ارتباطی مردم چهاردانگه به دو استان مازندران و سمنان است.

 

پس باید جهت کاهش حوادث و صدمات ناشی از آن، به راه حل های دیگری بیندیشیم. راه حل هایی که رانندگان این جاده باید بدان توجه جدی کنند: سرعت کم و مطمئن، حوصله ی زیاد، اعصاب پولادین، باک پر از بنزین، به همراه داشتن زنجیر چرخ و لاستیک زاپاس، به همراه داشتن یک تا دو وعده غذایی و نوشیدنی، به همراه داشتن لباس گرم و پتو، به همراه داشتن کپسول آتش نشانی و جعبه کامل کمک های اولیه و …

 

شاید برخی از این راه حل ها به زعم برخی افراد شوخی به نظر برسد، اما با شرایط موجود در این مسیر، همه ی این راه حل ها کاملاً جدی است.

 

یادش به خیر! آن زمان که جاده ای پردست انداز ما را از چهاردانگه به ساری می رساند و از آن جایی که انتظاری از جاده نداشتیم، بنابراین با کم کردن سرعت و زیاد کردن حوصله مان، به سلامت به مقصدمان می رسیدیم. امروز هم گول آسفالت بودن این جاده را نخوریم! این جاده، همان جاده ی بی صاحب است. پس از سرعتمان بکاهیم و بر حوصله و دقت مان بیفزاییم تا قصور جاده را بی اثر کرده، به سلامت به منزل برسیم.

 

نویسنده: ابوالفضل قنبرنژاد. مسئول مخابرات کیاسر

 

10 نظرات
  1. جعفر می گوید

    با سلام و تشکر از مطلبتون اما چرا همینی که هست !!؟

  2. اهنگري می گوید

    مطلب جالبي بود ، اميد است مسئولين و در واقع صاحبان جاده انديشه اي كنند.

  3. بچه محل می گوید

    سلام.منم با فرمایشات آقای قنبر نژاد موافقم.کسانی تو این جاده در طول عمرشان رفت و آمد کردند و هنوزم در حال ترددند و خدا رو شکر هیچ حادثه ای به سراغشان نیومده. گول ظاهر جاده رو نخوریم . جاده همون جاده قدیمیه.باید صبر ایوب داشت و …
    آفرین بر شما .

  4. پشرتی می گوید

    دوستان و مدیران سایت بخشدار نیوز
    چرا سراغ بخشدار نمی رید؟
    ……………………………………..
    چهاردانگه نیوز: بنا داریم به زودی مصاحبه ای با بخشدار محترم چهاردانگه انجام دهیم. شما میتوانید سوالات خود در باره موضوعات مختلف را با ما در میان بگذارید تا با ایشان مطرح کنیم.

    1. همشهری می گوید

      انتقاد کنید نه مصاحبه………………………..

  5. کیاسری متعصب می گوید

    تشکر از نویسنده توانا برادر قنبر نژاد…
    خیلی با حوصله نگارش کردین، استفاده کردیم
    سپاس دار شما

  6. کیاسری متعصب می گوید

    تشکر از نویسنده توانا برادر قنبر نژاد…
    خیلی با حوصله نگارش کردین استفاده کردیم
    سپاس دار شما

  7. رضا می گوید

    آقای قنبرنژاد آنچه را لازم بود گفتند ولی ای کاش نمایندگان شهرستان ساری برای بهبود راههای مواصلاتی شهرستان کمی تلاش و غیرت به خرج میدادند.

  8. azad می گوید

    با بنده خدایی گزارش یکی از مسابقات بی رمق اسب دوانی را در تلویزیون می دیدیم،. رو به من گفت: این مسابقه های اسب دوانی در کشور ما، شبیه همان مسابقات قدیم خرسواری است،….
    آری این جاده بی در و پیکر و بدور از استاندارد ساری – کیاسر نیز همان جاده شوسه قدیم خود ما است.

  9. محمدرضا می گوید

    متن فوق العاده ای بود بخصوص پاراگراف آخر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.