پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

محرم در شرق مازندران ؛ از تجمع در امامزادگان تا جوشی‌خوانی+ فیلم

0

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از مازندران، محبت و دوستی با اهل بیت(ع) در بین مسلمانان همیشگی است و این عشق و دوستی در محرم برای مظلومیت سیدالشهدا و یاران باوفایش بیشتر از همیشه است و اعتقاد دارند که امام حسین (ع) سید جوانان اهل بهشت است و باید این ایام را بزرگ داشت.

مردم شرق مازندران در کنار همه آیین‌های محرم در قبل و حین برپایی مراسم عزای حسینی همچون سیاه‌پوش کردن معابر و خیابان‌ها، علم پوشی، علم‌گردانی و برپایی عزای سید و سالار شهیدان، دسته‌روی‌ها و زنجیزنی‌ها و سینه‌زنی‌های خاصی دارند که با شکوه برگزار می شود.

*حضور عزاداران در امامزادگان مازندران

یکی از سنت‌های خاص مردم شرق مازندران همچون بسیاری از مردم‌مازندران، تجمع دسته جات عزاداری در امامزادگان است که در روز تاسوعا و عاشورای حسینی با شور و شعور خاص برگزار می‌شود.

به عنوان نمونه بسیاری از روستاهای بالادست و بخش یانه‌سر بهشهر همچون سمچول، پرکلا، پارچ و.. در روز تاسوعای حسینی به صورت جداگانه از روستاها با دسته جات منظم به سمت امامزاده زین‌العابدین روستای سورک هزارجریب حرکت کرده و بعد با عزاداری تجمیعی برای سالار شهیدان اشک‌ماتم ریخته و نوحه خوانی می‌کنند و اشعار جگرسوزشان در این روز دل همگان را غمگین تر از همیشه می‌کند.

*‍ آیین جوشی‌خوانی در روز عاشورا 

«جوشی‌خوانی» به عنوان یکی از سینه‌زنی‌های مهم در محرم در روستای سمچول بهشهر در بخش یانه‌سر است که از قدیم در این روستا  متداول بوده است. 

در رابطه با این سنت دیرینه و قدیمی همولایتی‌های روستا بر این اعتقادند که  عزاداران حسینی در روز  عاشورا دور هم جمع شده و در حالی‌ که سینه می‌زنند، یک پای خود را جلو و پای دیگر را به عقب و سپس پای راست بلند کرده و به زمین می‌زنند، به‌صورت حلقه‌ای می‌چرخند و اشعار مداحی را که توسط مداح خوانده می‌شود را تکرار می‌کنند و اینچنین در غم از دست دادن سرور و مولای شان عزاداری می‌کنند.

 

 

 

 

 

عاشورا و حادثه پر از غم و اندوه آن، اگر چه برای ما بسیار سخت و جانکاه است اما حقیقتی تاریخی است که‌پیروزی مستضعفان بر مستکبران جهان را به نمایش می‌کشد و هر سال در ماه‌محرم و روز عاشورا دوباره پر توان تر از همیشه در ادامه راه امام‌حسین(ع) و یارانش برای یاری دین خدا به پا می خیزیم و برای ظهور حضرتش و مولایمان امام عصر(عج) زمینه سازی می‌کنیم.

پایان‌پیام/ ۸۶۰۰۲/غ


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.