پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

محدودیت صید و فروش پرندگان در فریدونکنار

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، جمشید محبت خانی در حاشیه نشست با مسئولان مازندرانی درباره وضعیت ساماندهی شکار پرندگان فریدونکنار در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در نشست با مدیران مازندرانی و شهرستان فریدونکنار تصمیم بر این شد که همصدایی میان مسئولان استان ایجاد شود، تصریح کرد: مسئولان پس از این جلسه به تصمیم واحدی در زمینه ساماندهی شکار و بازار پرندگان در فریدونکنار رسیده اند و عزم آنها برای ساماندهی این وضعیت یک دست خواهد شد.دادستانی و فرمانداری فریدونکنار در این زمینه اقدامات خوبی را انجام خواهند داد تا این مشکل برطرف شود.

وی با بیان اینکه در وهله نخست درباره بازار پرندگان فریدونکنار تصمیم بر این شد که این بازار منتقل شود، اظهار کرد: این بازار به دلیل عرضه زنده پرندگان احتمال شیوع بیماری آنفلوآنزا را افزایش می دهد از این رو در تصمیم نخست بازار پرندگان فریدونکنار باید جابه جا و به نقطه دیگری منتقل شود.وظیفه ساماندهی بازار فریدونکنار بر عهده شهرداری است و شهرداری باید در این زمینه تمهیدات لازم را به کار گیرد.

محبت خانی با اشاره به اینکه در گام بعدی ساماندهی صیادان در این حوزه نیز تصمیم گرفته شد از طریق ظرفیت های محلی، رفتار اجتماعی و فرهنگی مناسب و نیز با پادرمیانی بزرگان شهرستان دام های غیرمجاز جمع آوری شود، عنوان کرد: تنها دوماچال شیوه تایید شده برای شکار پرندگان است و باید دام های هوایی که به صورت گسترده در منطقه وجود دارد برچیده شود.

وی ادامه داد: در گام نخست به هیچ عنوان بنای مقابله با مردم و افراد محلی وجود ندارد، این افراد باید از طریق آگاه سازی نسبت به این شیوه صیادی و از میان بردن پرندگان هوشیار شوند اما تصمیم گرفته شد تا با افرادی که در برابر این تصمیم مقاومت می کنند برخورد شود.

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه با تاکید رییس سازمان بنای مقابله با مردم را نداریم اما با افرادی که از طریق فروش و صید پرندگان تجارت می کنند و سود هنگفتی به دست می آورند برخورد می شود، بیان کرد: این افراد شناسایی شده اند و لیستی قریب به 140 نفر از افرادی که سردسته صید و شکار در فریدونکنار هستند تهیه شده که در صورت عدم تمکین از دستورالعمل های ابلاغی، نسبت به برخورد با آنها اقدام می شود.

محبت خانی در پاسخ به سوال ایسنا با تاکید بر اینکه می دانیم که بخشی از مردم فریدونکنار از این طریق ارتزاق می کنند و درآمد دارند، اظهار کرد: همه تلاش مسئولان برای حفظ درآمد و شغل این افراد است اما برخی از این شرایط استفاده کرده و درآمدهای بسیاری از طریق صید به دست می آورند. در جابه جایی و محدود کردن صید تصمیم بر این شد که صید دوماچال به عنوان شیوه ارتزاق مردم حفظ شود و نیز در بازار پرندگان فریدونکنار در مکان دیگر نیز این افراد می توانند اقدام به فروش کنند.

وی با تاکید بر اینکه سازمان محیط زیست مسئولیتی برای ایجاد اشتغال به فریدونکناری‌ها ندارد اما مسلما مسئولان مازندرانی و شهرستان فریدونکنار از سال های آینده برای کاهش بیکاری منطقه و نیز افزایش درآمدهای کشاورزان راه هایی را در نظر خواهند گرفت؛ گفت: این بخش از کار با مسئولیت استان مازندران و مسئولان شهرستانی خواهد بود که برای بیکاری و ارتزاق افراد منطقه راهکاری را در نظر بگیرند.

محبت خانی در پاسخ به این سوال که کشاورزان مالک زمین هایشان هستند و ادعا می کنند که می توانند در زمین های خود اقدام به شکار کنند، عنوان کرد: این امر پذیرفته نیست به این دلیل که قرار نیست در ملک شخصی هر تخلفی صورت گیرد و قانون نیز در این زمینه ورود پیدا نکند. در زمین های شخصی برخی افراد تخلفاتی مانند صید بی رویه و نیز از میان رفتن گونه های مهم پرندگان صورت می گیرد که آبروی ایران و شهرستان فریدونکنار را در مجامع دنیا از بین برده است از این رو باید در این امر زمینه مقابله صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه در سال های اخیر حضور پرندگان مهاجر در مازندران و استان های شمالی به دلیل خشک شدن تالاب های کشور در جنوب و مناطق دیگر افزایش یافته بود و این امر به افزایش شکار منجر شده بود، بیان کرد:  این حساسیت در شهرستان فریدونکنار به دلیل شکار بیش از اندازه ایجاد شد از این رو باید اقدامات مناسبی صورت گیرد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه وجود پرندگان مهاجر به شیوع بیماری آنفلوآنزای پرندگان مهاجر در کشور منجر شده و تولیدات طیور کشور را تهدید می کند، عنوان کرد: میلیون ها قطعه طیور در مرغداری های کشور از طریق این پرندگان از بین رفته است و این زنده گیری و فروش زنده پرندگان صنعت طیور کشور و نیز جامعه انسانی را تهدید می کند.

آمار نسل کشی پرندگان در فریدونکنار

محبت خانی در پاسخ به سوالی از ایسنا درباره اینکه آیا آماری از ورود پرندگان و نیز میزان شکار در منطقه فریدونکنار وجود دارد یا آمارهایی که ارائه می شود چقدر صحت کشتار میلیونی پرندگان را تایید می کند، اظهار کرد: آمارهای متفاوتی در این زمینه وجود دارد، میزان پرندگانی که در سال در فریدونکنار شکار می شوند وجود ندارد، آمارهای متفاوتی از 500هزار تا دو میلیون قطعه پرنده شکار شده در منطقه وجود دارد که هنوز تایید نشده است.

کم کاری گذشته را می پذیرم

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور با تاکید بر اینکه در زمینه ساماندهی شکار در فریدونکنار به دنبال مقصر نیستیم بلکه به دنبال راهی برای کاهش کشتار هستیم، عنوان کرد: می دانیم در طی 20 سال گذشته کم کاری هایی در منطقه صورت گرفته است که نتیجه آن وضعیت فعلی شکار پرندگان در منطقه فریدونکنار است اما باید چاره ای انتخاب و در این زمینه به راهکاری برسیم تا بدون تنش به مساله شکار بی رویه خاتمه دهیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.