پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

محدودیت دسترسی به ساحل مازندران

0

عضو هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل گفت: محدود بودن دسترس عموم به سواحل در مازندران یکی از مشکلات بخش گردشگری دریایی در این استان است.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، روزبه شفقت در جمع اعضای کارگروه گردشگری و صنایع دستی اتاق فکر توسعه و تعالی استان در دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه مطالعات در حوزه دریا نه تنها در مازندران بلکه در کشور با مشکل رو به رو است، اظهار کرد: بسیاری از مشکلات ما سبقه در تاریخ دارد.

وی با بیان اینکه از لحاظ مطالعات فنی در دریا ضعیف هستیم، گفت: دریای مازندران به لحاظ وسعت با مجموع وسعت دریای عمان و خلیج فارس برابری می کند و ویژگی های منحصر به فردی دارد. به عنوان مثال در زمستان زمانی که در ساحل دمای 15 تا 20 درجه داریم در روسیه این دریا کاملا یخبندان است.

وی با بیان اینکه در خلیج فارس عمق متوسطه در نهایت به 150 متر می رسد اما در مازندران عمق هزار متری نیز وجود دارد، گفت: در مازندران جریان های گسترده ای داریم که می تواند به لحاظ به کارگیری تجهیزات و استفاده از دریا ما را به چالش بیندازد.

کمبود ناوگان مسافری و تفریحی از مشکلات دریا در مازندران

شفقت با اشاره به اینکه بر اساس بررسی های صورت گرفته، کمبود ناوگان مسافری و تفریحی یکی از مشکلات دریا در مازندران است، افزود: با توجه به شرایط موجود در دریای مازندران باید شناورهای مخصوص این دریا وجود داشته باشد.

رئیس کارگروه تخصصی دریا اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران با بیان اینکه اگر بخواهیم در عمق زیاد با فاصله زمانی خدمات گردشگری مناسب دهیم با چالش های رو به رو می شویم، تصریح کرد: در صنعت دریا بدنه و سازه و پیش رانش یک شناور بسیار مهم است که در مازندران هر دو صنعت وجود دارد اما نتوانستیم به خوبی از آنها استفاده کنیم.

ساحل از شرق مازندران تا ساری وضع مناسبی ندارد

وی با اشاره به اینکه لزوم ایجاد فرهنگ مسافرت دریایی یکی دیگر از مسائلی است که به رونق حوزه گردشگری دریایی کمک می کند، خاطرنشان کرد: در مازندران در گذشته تمدن به سوی کوهپایه ها بوده است اما به سوی دریا وجود نداشت و محدود استفاده می کردیم.

شفقت با بیان اینکه ضعف مدیریتی بر روی گردشگری دریایی وجود دارد، گفت: ساحل از شرق مازندران تا ساری وضع مناسبی ندارد و از یک مکانی کاملا در اختیار ارگان ها قرار می گیرد و گردشگری دریایی بیشتر از نیمه مازندران به سوی غرب استان مطرح می شود.
کمبود قوانین حمایتی برای توسعه گردشگری دریا

رئیس کارگروه دریا اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران با اشاره به کمبود قوانین حمایتی برای توسعه گردشگری دریا، اظهار کرد: فاصله زیاد استاندرادهای ناوبری مسافری با استانداردهای جهانی یکی دیگر از مشکلات پیش روی گردشگری دریایی است.

شفقت همچنین محدود بودن دسترس عموم به سواحل را یکی دیگر از مشکلات بخش گردشگری دریایی دانست و گفت: به پژوهش های صورت گرفته دانشگاهی در حوزه دریا باید توجه کرد و همچنین دانشگاه های مازندران فعالیت های مهم دریایی را انجام دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه از دریا می شود به عنوان منبع تمام نشدنی انرژی استفاده کرد، اظهار کرد: با اکوپارک ها می توان فضاهای گردشگری را به گونه ای فعال کرد که بحث انرژی از خود دریا تامین شود و تاثیر منفی بر روی دریا و محیط زیست نگذارد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.