پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مجموعه شهرداری را با پانصد میلیون تومان خسارت تحویل گرفتیم! ( بخش دوم )

مردم عزیز بدانند این مجموعه را با پانصد میلیون تومان خسارت تحویل گرفتیم! و با حدود دویست ‌میلیون تومان هزینه مجدداً راه‌اندازی کردیم. انشاالله با همکاری اعضای شورای شهر و مجاهدت همکارانم در شهرداری با در اختیار گرفتن این مجموعه بار دیگر شاهد رونق تولید در این مجموعه زیربنایی باشیم. اینجا لازم است از اهالی محترم و ساکنین روستایی‌های اطراف سنگ‌شکن تشکر کنم.

0

کاظمی متولد سال ۱۳۵۶ در شهر کیاسر است، او تحصیل‌کرده مهندسی بهداشت ‌محیط حرفه‌ای است و لیسانسش‌ را در سال ۸۰ از دانشگاه شهید بهشتی گرفته و کارشناسی‌ارشد را در رشته مدیریت محیط‌زیست گرایش( HSE) از دانشگاه آزاد واحد تهران شمال اخذ نمود.

کارمند رسمی دانشگاه علوم ‌پزشکی مازندران است و فعالیت اداری‌‌ را از مرکز بهداشت استان مازندران در سال ۷۷ آغاز کرد و دو سال بعدش راهی نکا شد و به عنوان کارشناس مسئول بهداشت حرفه‌ای به فعالیتش ادامه داد.

مهندس کاظمی ۱۶ سال در شهرستان به فعالیت در حوزه بهداشت محیط حرفه‌ای‌ ادامه داد و در سال ۹۶ با عنوان کارشناس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی به دانشگاه علوم‌ پزشکی برگشت.

 

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز به بهانه هفته دولت با دعوت از مهندس کاظمی شهردار کیاسر به دفتر چهاردانگه نیوز گفتگوی مفصلی با شهردار کیاسر انجام داده که بخش اول آن منتشر ( لینک مطلب ) و بخش دوم آن تقدیم حضورتان می گردد.

 

………………………………………………………………………………………………………….

 

برای ارتباط با مردم خصوصا قشر جوان و تاثیرگذار چه کردید؟

ما برای پیشرفت به کمک یکایک‌ اهالی خصوصاً جوانان و بانوان نیاز داریم و صد البته نخبگان منطقه که تعصب خاصی به کیاسر دارند. معتقدم توسعه چهاردانگه منوط به پیشرفت کیاسر است.

ما در بحث ارتباط با مردم در دوره کرونا محدودیت‌های‌ را شاهد هستیم، پرتال شهرداری به‌زودی در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

این کار بیشتر برای ارتباط جوانان و کیاسری‌های‌ غیر مقیم‌ صورت می‌گیرد. این مدت با مدیران گروه‌ها و کانال‌ها ارتباط نزدیکی دارم.

 


شهرکیاسر با جمعیت شناور دائم نیازمند خدمات است. آماری از میزان مراجعین دارید؟ 

در سال‌های اخیر به دلیل رکود حاکم بر صنعت منطقه شاهد تعطیلی واحدهای صنعتی بودیم. بخش عمده‌ای از جمعیت شهرکیاسر در طی یکی دو دهه اخیر اقدام به مهاجرت نمودند. شاید در حال حاضر جمعیت ساکن ما به 3500 نرسد اما در ایام تعطیلات آخر هفته و یا مناسبت‌های ملی و مذهبی این تعداد جمعیت به دو تا سه برابر افزایش می‌یابد. به‌طور خاص در ایام محرم بالغ بر پانزده‌ هزار نفر را در شهر حاضرند. اندک درآمد دولتی با توجه به جمعیت ساکن تخصیص پیدا می‌کند اما کل جمعیتی که وارد منطقه می‌شوند خدمات می‌خواهند.

 

خدمات شما شامل حال روستاهای مجاور هم می‌شود؟

در حال حاضر بیش از پانزده روستا نزدیک به کیاسر از خدمات شهرداری بهره می‌برند. چهاردانگه شامل بیش از یکصد روستاست که 96 تای آن زنده است. انتظاری که اهالی روستاهای هم‌جوار از مدیریت شهری دارند ما را مجاب کرده در مواردی خدماتی فراتر از وظایف‌مان ارائه کنیم. برای مثال در بحث آتش‌نشانی و بحران ما به‌کل چهاردانگه خدمات ارائه می‌کنیم. لذا در بخش اعتبارات توجه بیشتر مسئولین را می‌طلبد. البته تلاش‌های خوبی صورت گرفته برای مثال یک دستگاه خودرویی پیشرفته آتش‌نشانی با تلاش دوستان شورای شهر از سازمان همیاری‌ها تحویل شهرداری کیاسر شد. 

حالا که صحبت از خدمات آتش‌نشانی به میان آمد خدمت شما و مردم شریف عرض می‌کنم ما در سه ماه گذشته 14 مورد اطفای حریق داشتیم که 10 مورد آن خارج از شهر کیاسر اتفاق افتاد. 

یا برای نمونه در زمان وقوع سیل اخیر با هماهنگی بخشدار ستاد بحران در چهاردانگه تشکیل با توجه تجهیزاتی که در منطقه چالو و منزل‌دره داشتیم مسئولیت بازگشایی منطقه را به عهده گرفتیم، از نیمه‌شب تا صبح محور بازگشایی و سپس به کمک کشاورزان منطقه شتافتیم.

 

جناب آقای شهردار ما از نزدیک شاهد رضایت کشاورزان منطقه بودیم. آن‌ها اذعان داشتند نخستین باری بود که دنبال کسی نرفتیم و این تنها در سایه احساس مسئولیت یک مدیر بومی محقق می‌شود. ازاین‌جهت ما قدردان زحمات شما هستیم. قطعاً مردم هم قدر مدیران زحمتکش را می‌دادند و مشارکت بیشتری خواهند داشت.

ما کاری که کردیم جز احساس وظیفه نبود، وقتی می‌بینی روزیِ یک سالِ کشاورز در منطقه به خطر افتاده، باید به کمک این مردم بشتابیم، کسانی که با رنج فراوان به کار کشاورزی مشغول‌اند، تنها امیدشان بعد از خدا به همین نیروها و تجهیزات ساکن در منطقه است. 

 

اگر تمایل داشته باشید در حوزه اقدامات یکصد روزه شما سوال بپرسیم. هفته دولت را پشت‌سر گذاشتیم فرصت خوبی است تا از عملکرد مدیریت شهری حرف بزنیم. 

ممنونم که اجازه دادید در بحث عملکرد سه‌ماهه با مردم سخن بگویم. ما در ابتدای کار ساماندهی ساختار اداری و نیروی اداری را در دستور کار قرار دادیم. سعی کردیم گره‌های موجود را باز کنیم، با تعریف مسئولیت‌ جدید برای همکاران شهرداری و تلاش کردیم از ظرفیت نیروهای بومی نهایت استفاده را ببریم. در گام بعدی سعی کردیم اسناد و مدارک موجود در شهرداری را ساماندهی کنیم. متأسفانه بایگانی درستی در شهرداری نداشتیم، تلاش شد اطلاعات مربوط به شهر و پرونده‌های مرتبط با حوزه ساخت‌وساز به‌آسانی در اختیار عموم قرار گیرد. هم‌اکنون به دنبال دیجیتالی کردن اسناد هستیم برای این کار نیاز به تجهیزات فنی داریم که تلاش می‌کنیم به کمک دوستان استانداری شرایطی فراهم شود تا ما این اسناد را به فایل تبدیل کنیم. هم‌زمان با ساماندهی ساختار اداری پاسخگویی به ارباب‌رجوع موردتوجه بیشتر قرار گرفت. به همکارمان اعلام کردیم حداکثر ظرف 48 ساعت باید پاسخ مراجعه‌کنندگان را داد. اگر نیاز به هماهنگی بیشتر بود این را هم با مردم در میان بگذارید تا خدای‌نکرده شهروندان سرگردان نشوند. تسهیل، تسریع و تکریم ارباب‌رجوع همان‌طور که در ابتدای عرایضم عنوان کردن شعار راهبردی ما در شروع کارمان بود. مردم نه‌تنها در کیاسر بلکه در نظام جمهوری اسلامی ولی‌نعمت هستند. شکر خدا در این مدت کوتاه با کمترین تنش و مشکل همکاران ما به خدمات‌رسانی مشغول بودند. گام بعدی ایجاد فرایندی برای شفافیت مالی بود که در این مدت کوتاه حضورمان صورت گرفت. زمانی که مسئولیت در شهرداری به ما واگذار شد میزان دقیق بدهی‌ها و بستانکاری شهرداری مشخص نبود؛ اما امروز اعلام می‌کنم قریب به چهل میلیارد ریال بدهی داریم که یک‌سوم این مبلغ بدهی ما به نیروی انسانی است. متأسفانه بیش از نیمی از میزان بدهی چهار میلیارد تومانی مربوط به ده سال گذشته است؛ اما امروز به طور شفاف این میزان بدهی را اعلام می‌کنیم. ما هم‌اکنون بااطلاع از میزان بدهی می‌توانیم بگوییم چقدر توانایی خدمت به شهروندان را داریم. ما طلب نسبت زیادی هم داریم. مثلاً هستند بدهکارانی که از سال 76 تا آلان قریب به 23 سال بدهی‌شان را پرداخت نکرده‌اند. متأسفانه واحد اجرائیات قوی نداشتیم که بتواند از حقوق شهرداری در راستای وظیفه ذاتی این مجموعه دفاع کند. متأسفانه به دلیل همین ساختار معیوب اداری عده‌ای از ساکنین در بحث خدمات شهری مشارکتی ندارند.

 

آقای شهردار ممکن است برای مردم سؤال پیش بیاید مدیران قبلی چه‌کاری انجام دادند، چرا شورا به‌عنوان ناظر بر میزان ورودی و خروجی مالی در شهرداری نظارتی نداشته؟ 

متأسفانه مدیریت ما در حوزه شهری یکپارچه نیست، سیستم به صورتی سنتی اداره می‌شد. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد ما برای ساماندهی اسناد نیاز به اساسی به چند دستگاه کامپیوتر داریم. ما برای تهیه ملزومات اداری با مشکل مواجهیم. جناب شهردار تهیه کامپیوتر نباید جزو مسائل لاینحل شهرداری باشد. بله متأسفانه در گذشته به این مسائل ساده کم‌توجهی شد. بنده با توجه به سابقه طولانی در حوزه کار اداری در این زمینه با دغدغه بیشتری ورود کردم. ما اینجا باید حساب دو دوتا چهارتا را بدانیم، شهرداری یک بنگاه اقتصادی خودگردان است، ما باید ابتدا راه‌های دسترسی به درآمد را احصا و سپس به دنبال جذب آن باشیم. تا بتوانیم به شهروندان خدمت ارائه کنیم.

 

 

پس شما اذعان دارید در گذشته کمتر از تکنولوژی استفاده شد؟

 بله، با کمک دوستان استانداری و با مذاکراتی با چند شرکت ارائه‌دهند خدمات الکترونیکی داشتیم قول‌های گرفتیم. ما نیازمند به‌روزرسانی هستیم با توجه پیچیدگی خدمات در حوزه شهری باید شهرداری کیاسر را به امکانات اداری روز تجهیز کنیم. همان‌طور که در بخش قبلی عرض کردم در حوزه حسابرسی و مسائل مالی به شکل سنتی عمل می‌شده شاید به همین خاطر دسترسی به پرونده‌ها با توجه به حجم زیاد کاری کمی دشوار به نظر می‌رسید. ما از سال 85 تا 97 هیچ‌گونه حسابرسی مالی در شهرداری نداشتیم، شاید موضوع قدری عجیب به نظر برسد. ما این کار را به سرانجام رساندیم و گزارشش آماده شد. همین‌طور درخواست رسیدگی به حسابرسی مالی در سال 98 را هم به شورا اعلام کردیم. امیدواریم این موضوع هم با شفافیت انجام و گزارشش در اختیار مسئولین مربوط قرار گیرد.

 

آقای شهردار پس شما اسناد شهرداری از دوره اول تا امروز را امضا کردید، به نظر می‌رسد این کار هم شجاعت می‌خواهد.

بله ما از دوره اول و زمان شهرداری آقای خواجوندی تا پایان سال 97 اسناد را موردبررسی قرار دادیم. بعد از شفافیت مالی باید دنبال درآمدهای پایدار باشیم. ما سعی کردیم خیلی به بیرون از کیاسر دل‌خوش نباشیم. باوجود دوستان خوبی که در خارج از جغرافیای کیاسر داریم ما برون‌رفت از مشکلات فعلی را در همین نقطه جستجو می‌کنیم.

برای اینکه ذهن همکارانمان را با این واقعیت آشنا شود فرایند ساماندهی ساختار اداری و شفافیت مالی را که عرض کردم آغاز کردیم، سپس با شناسایی نیازها به این جمع‌بندی رسیدیم که مشکل کیاسر با مشارکت اهالی رفع خواهد شد. مردم عزیز باید بدانند در بحث پسماند، عوارض و نوسازی و پروانه ساختمان و تفکیک املاک اگر همکاری لازم را داشته باشند خدمتگزارانشان در شهرداری می‌توانند خدمات درخور شأنشان ارائه کنند.

 

شما دستگاه سنگ‌شکن را بالاخره بعد از مدت‌ها راه انداختید!

بخش دیگر درآمدها مربوط می‌شود به کارگاه‌ها و واحدهای صنعتی، قریب به سه سال بود باوجود برخورداری از دستگاه سنگ‌شکن از مزایای آن بی‌بهره بودیم، در قدم اول با دست‌خالی سنگ‌شکن را راه‌اندازی کردیم. 

مردم عزیز بدانند این مجموعه را با پانصد میلیون تومان خسارت تحویل گرفتیم! و با حدود دویست ‌میلیون تومان هزینه مجدداً راه‌اندازی کردیم. انشاالله با همکاری اعضای شورای شهر و مجاهدت همکارانم در شهرداری با در اختیار گرفتن این مجموعه بار دیگر شاهد رونق تولید در این مجموعه زیربنایی باشیم. اینجا لازم است از اهالی محترم و ساکنین روستایی‌های اطراف سنگ‌شکن تشکر کنم.

 

از فعالیت‌های عمرانی شهرداری خبر تازه‌ای دارید؟

در بخش پروژه‌های عمرانی هم اقداماتی خوبی را شروع کردیم. هم‌زمان طرح احداث سه‌کانال برای هدایت آب‌های سطحی را شروع کردیم که تا 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. بعضی از این کانال‌ها قریب به 12 سال است که دغدغه اصلی مردم شده. ما برای نخستین بار اقدام به برگزاری مناقصه عمومی نمودیم که در نوع خود جالب‌توجه است. ما برای اینکه بتوانیم از سرریز بودجه‌های 98 بهره‌مند شویم بهسازی معابر عمومی را به مناقصه گذاشتیم. همچنین جذب بودجه برای اصلاح نقاط حادثه‌خیز را داشتیم که از محل اعتبارات مدیریت بحران به این امر اختصاص پیدا کرد. همچنین سعی کردیم تجهیزات و ماشین‌آلاتی که از دور خارج شده بودند را به چرخه کار و فعالیت برگردانیم.

 

به نظر می‌رسد ارتباط‌تان با رسانه‌ها باید تقویت شود، شما از انتقاد بدتان نمی‌آید؟

 این مدت تلاش شد تا اعتماد ازدست‌رفته به شهر برگردد، ما به کمک شما رسانه‌ها که پل ارتباطی بین مسئولین و مردم هستید احتیاج داریم. ما این مدت سعی کردیم با مردم و رسانه‌ها باصداقت برخورد کنیم. به همین خاطر کمتر دچار تنش و بحران شدیم. برخلاف گذشته که بخشی از انرژی مجموعه مدیریت شهری درگیر حواشی می‌شد. مادر حوزه رسانه معتقدیم دوستان خوبمان بازوی توانمند ما در حوزه‌ی مدیریت شهری هستند، رسانه‌ها می‌توانند به‌عنوان پل ارتباطی بین دو طرف یعنی شهروندان و خدمتگزاران شهری عمل کنند. ما استقبال می‌کنیم از اینکه هر شهروندی یک خبرنگار باشد، مشکلات را به تصویر بکشد. ما رسانه را به‌عنوان تسهیل‌کننده کار پذیرفته‌ایم.

 

به نظر می‌رسد اقتصاد چهاردانگه و شهر کیاسر با گردشگری پیوند خورده، در مورد فعالیت‌های این حوزه کمی حرف بزنید.

 در حوزه گردشگری هم مطالعات نسبتاً جامعی انجام شده، در همین راستا برنامه‌ای نوشته شده، ما هم‌زمان با تقویت بوم‌گردی به صنایع‌دستی کیاسر اهمیت دادیم. در ابتدای ورودم با دو تن از صنعتگر کیاسری نشست داشتم. امیدواریم که با آموزش ساخت «دیگ کیاسری» این صنعت منحصربه‌فرد کیاسری که قدمت صدساله دارد موردتوجه قرار گیرد و از فراموشی آن جلوگیری کنیم. من در تحقیقاتم به این نتیجه رسیدم که ریشه این کار به مسگری برمی‌گردد، یکی از همین استادکاران تعریف می‌کرد آوازه دیگ کیاسر تا بازار مسگرهای اصفهان هم رسیده اما اینجا در شهر و دیار خودمان از آن غافلیم.
همچنین برای رونق گردشگری به راه‌اندازی بوم بازار، سنگ‌فرش حریم، احیای چشمه‌ها و قنات هم فکر کردیم، انشاالله این موارد به‌زودی عملیاتی خواهند شد.
همچنین به دوستان شورا پیشنهاد دادیم ورودی سه کیلومتری کیاسر را با کاشت درختان «ستی» به فضایی سبز و دل‌انگیز تبدیل کنیم و در زمان برداشت محصول هم از حضور گردشگران بهره ببریم.

 

با توضیحاتی که دادید به نظر می‌رسد درآمد پایدار که کفاف پروژه‌های بزرگ‌تر را بدهد فعلا میسر نیست، در آینده چه افقی را ترسیم کرده‌اید؟ 

با توجه به نام‌گذاری امسال به نام جهش تولید تلاش کردیم ابتدا با راه‌اندازی دستگاه سنگ‌شکن بخشی از احتیاجات حوزه عمرانی را تأمین کنیم، در ادامه به دنبال «بچینگ» کارگاه بتن آماده هستیم، مسافت طولانی بین ساری تا دامغان را داریم که ساخت‌وساز زیادی صورت می‌گیرد ولی از خدمات بتن آماده بی‌بهره‌ است. همان‌طور که مستحضرید فاصله طولانی باعث افت بتن می‌شود، ما طرحی آماده کردیم که اگر به مرحله اجرا درآید نه‌تنها کل بخش چهاردانگه بلکه بخشی از روستاهای جنوب سمنان نیز از مزیت بچینگ منتفع خواهند شد.

با این کار ضمن ایجاد اشتغال، سرعت انجام کار بالا خواهد رفت، همچنین شاهد افزایش کیفیت در مناطق کوهستانی خواهیم بود. مهم‌تر از همه این‌ها‌ هزینه ساخت‌وساز متأثر از نیروی انسانی است که متأسفانه در منطقه کمتر شاهد حضور کارگران ساختمانی هستیم. به‌این‌ترتیب می‌شود به آینده طرح امید داشت.
ما همچنین به ایجاد شرکت عمران و توسعه شهری امیدواریم، متأسفانه این موضوع مهم طی این قریب به سه دهه فعالیت شهرداری در کیاسر ازنظر مدیران شهری مغفول مانده.
ظرفیت منطقه در حوزه گیاهان دارویی هم نباید فراموش شود، این‌ها همه در دل این شرکت می‌تواند به مردم خدمت ارائه کند ضمن اینکه در ساختار اداری این مجموعه به رسمیت شناخته می‌شود و از اعتبارات ملی و استانی بهره‌مند خواهد شد.
انشاالله با کمک شما اهالی رسانه‌، همچنین جوانان باانگیزه و با دانش شرکت عمران و توسعه شهری با محوریت شهرداری تاسیس و مزایای آن به‌کل منطقه برگردد.

 

ممنون که در گفتگوی ما شرکت کردید سخن پایانی شما را می‌شنویم.

مجددا از شما تشکر می‌کنم از وقت و حوصله‌ای که به خرج دادید. در پایان مجددا تأکید می‌کنم ما به‌عنوان خادمان حوزه‌ی مدیریت شهری باید به کمک مردم و با تکیه‌بر توان موجود داخلی و باروحیه جهادی مشکلات را رفع کنیم.

من چهار سال مسئول گروه‌های جهادی سلامت استان بودم این موضوع را به تجربه دریافتم که تنها با کار جهادی‌ست می‌شود به نتایج بزرگ دست پیدا کنیم.

یکی از ضعف‌های ما این است که شناخت درستی از ظرفیت‌هایمان نداریم. الحمدالله اخیر دکتر مردانی به‌عنوان جوان شایسته مسئولیت شناسایی و ساماندهی نخبگان منطقه را بر عهده گرفتند. امیدواریم با راه‌اندازی بانک اطلاعاتی از ظرفیت بی‌نظیر نیروی انسانی در چهاردانگه خصوصاً شهر کیاسر بهره‌مند شویم.

چهاردانگه سال‌هاست متأثر از وضعیت پسماند شهرستان ساری است، کیاسر هم از این امر مستثنی نیست. امیدواریم با راه‌اندازی زباله‌سوز شاهد قطع انتقال زباله به چهاردانگه باشیم.

ما طرح تفکیک زباله از مبدأ را با عنوان طرح «تیام» را اولین بار در کیاسر شروع کردیم. جلساتی را برگزار و مشاور طرح انتخاب شد. این طرح از وزارت کشور به استانداری ابلاغ و کیاسر به‌عنوان نخستین شهر از این طرح استقبال کرد.

 

گفت‌وگو : سیدروح الله شجاعی کیاسری

[su_button url=”https://4dangehnews.ir/%da%af%d9%81%d8%aa%e2%80%8c%d9%88%da%af%d9%88-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%b3%d9%84%d9%85-%da%a9%d8%a7%d8%b8%d9%85%db%8c%d8%8c-%d8%b4%d9%87%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b1-%da%a9%db%8c%d8%a7%d8%b3%d8%b1-%d8%a8/” target=”blank” icon=”icon: link”]فرار از مسئولیت سم‌ است، همه باید در ساختن کیاسر قدم برداریم ( بخش اول )[/su_button]

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.