پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مجسمه‌سازان دستی به سر و روی ساحل کاسپین کشیدند + عکس و فیلم

0

خبرگزاری فارس مازندران ـ سرویس اجتماعی| آسمان رنگش را به دریا بخشیده است و دریا صدف‌هایش را به ساحل. دریا انگار که حواسش چهاردانگ به ساحل باشد، موج که می‌زند، هر چند ثانیه روی ماسه‌ها جاری می‌شود تا کمی از عطش‌شان را بخواباند‌. چند قدم آن طرف‌تر اما جوری که شن‌های ساحلی گرمای آفتاب را به خودشان جذب کرده‌اند، آهن و آهن ربا کم می‌آورد.

درست زیر نگاه مستقیم و گرم آفتاب، شانزده هنرمند از استان‌های مختلف آمده‌اند تا دستی به سر و روی ساحل دریای کاسپین بکشند. جانی که در کالبد ماسه‌ها دمیده شد این همه برو و بیا در پارکینگ ساحلی بابلسر چیزی دور از ذهن نبود، به خصوص حالا که تابستان است و این دریا نه فقط منظره آرام بخشش، بلکه خنکایش آب روی آتش می‌شود. یک طرف گردشگران کم سن و سال‌تر مشغول بادبادک بازی‌اند.

سمت دیگر پدری کمک می‌کند تا پسرش سوار اسب شود. قایقرانان هم بازارشان داغ است. کودکی در دنیای تنهایی‌اش با بیل و چنگک پلاستیکی و سطلی پر از شن قلعه می‌سازد. اما ساحل پارکینگ نهم بابلسر از دیروز یک منظره متفاوت هم دارد.

 

۱۶ هنرمند از استان‌های مازندران، گلستان، گیلان، آذربایجان شرقی و غربی، تهران، اصفهان و خراسان در این جشنواره حضور پیدا کردند از خود یادگاری بر شن‌های ساحل بابلسر به جا بگذارند.

آقای سماکوش و همسرش از بابل برای شرکت در این جشنواره آمده‌اند. آنها می‌گویند استقبال مردم در مقایسه با دوره‌های گذشته بیشتر بود و امسال رقیبان متبحرتری هم در این جشنواره پیدا کرده اند.

 

آقای سماکوش از سال ۷۲ به این کار مشغول است و می‌گوید در همین یکی دو روز کودکان و نوجوانان زیادی به ابن هنر علاقه‌مند شدند و داوطلب شرکت در کلاس‌های حضوری و آنلاین مجسمه‌سازی ما بودند.

زوج دیگری هم از اصفهان آمده‌اند تا هنرشان را روی ماسه‌های دریای شمال به رخ بکشند. آنها می‌گویند: بیشتر از فضای رقابت، یک فضای خانوادگی و هنری میان شرکت‌کننده‌های این سری از جشنواره پابرجاست و در همین چند روز از میان رقیبان و حتی تماشاگران جشنواره دوستان زیادی پیدا کردیم.

از خانم یوسفی، هنرمند گیلانی که طرح یک نوزاد در دل یک مادر را تجسم کرده است، حس و حال نقش آفرینی با ماسه‌ها را می‌پرسیم. می‌گوید: وقتی به مجسمه‌ام نگاه ‌، از اینکه توانسته‌ام به کالبد این ماسه‌های بی‌روح، جان بدمم، خودم هم جانی دوباره می‌گیرم.

 

دست‌هایی که زیبایی می‌آفریند

در حاشیه ی جشنواره غرفه‌هایی از صنایع دستی هم برپا شده و هر شب از ساعت ۸ جشنی با حضور هنرمندان مازندرانی اجرا می‌شود.

سراغ آقای حجازیان دبیر هفتمین جشنواره مجسمه‌های شنی می رویم. مشغول هماهنگی برای اختصاص چند غرفه به هنرمندان معلول است.

وی از پوشش رسانه ای جشنواره از سوی خبرنگاران خارجی خبر می‌دهد و می‌گوید: این جشنواره می‌تواند خروجی فرهنگی خوبی داشته باشد و حضور خبرنگاران شبکه‌های خارجی می‌تواند بابلسر را در جهان مطرح کند.

وی ادامه داد: یکی از اهداف این جشنواره کشف استعدادهای جوان و تازه کار است که برای نخستین‌بار فضایی برای دیده شدن پیدا کردند.

 

حجازیان می‌گوید: ساحل بابلسر بستر مناسبی برای اجرای کارهای فرهنگی و هنری مشابه است که امیدواریم با حمایت مسؤولان استانی و شهری، تعداد این برنامه‌ها افزایش یابد.

این جشنواره با حمایت شهرداری، شورای اسلامی شهر، اداره فرهنگ و ارشاد، انجمن هنرهای تجسمی، اداره گردشگری و میراث فرهنگی برگزار شد.

هفتمین جشنواره مجسمه‌های شنی که از بیست و یکم تیر ماه در ساحل پارکینگ نهم بابلسر آغاز شد تا امروز جمعه ۲۳ تیر در این مکان ادامه دارد.

 

 

پایان پیام/م

 


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.