پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

متقاضیان دریافت شناسنامه تابعیت ایرانی به فرمانداری‌ها مراجعه کنند/ موافقت برای صدور 116 شناسنامه در مازندران

0


غلامعلی کریم‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارتباط با واگذاری تابعیت ایرانی به فرزندان حاصل از ازدواج  مادر ایرانی با مرد خارجی، اظهار کرد:کسانی که داری مادر ایرانی و پدر خارجی هستند برای دریافت تابعیت ایرانی می‌توانند اقدامات قانونی را انجام دهند.

وی گفت: افراد برای تشکیل پرونده باید به فرمانداری‌های محل سکونت خودشان مراجعه کرده و پس از اقدامات اداری پرونده مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

مدیر امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری مازندران،خاطر نشان کرد: براساس قانون ما استعلامات لازم را از ثبت احوال درباره وضعیت شناسنامه مادر دریافت می‌کنیم.

وی اضافه کرد: بعد از دریافت پاسخ استعلامات پرونده در اختیار مراجع نظارتی قرار گرفته که در صورت بلامانع بودن استعلامات اقدامات بعدی برای ارائه تابعیت ایرانی انجام می‌شود.

کریم‌پور یادآور شد: بر اساس برنامه‌ریزی زمان‌بندی این پاسخ استعلام حدود سه ماه زمان می‌برد.

وی میزان تقاضا برای دریافت تابعیت ایرانی از خانواده‌های که مادر ایرانی و پدر خارجی دارند و مشمول این قانون می‌شوند را هزار و ۵۷۵ نفر اعلام کرده است.

به گزارش فارس،اعطای تابعیت به فرزندانی که مادر ایرانی و پدر خارجی دارند از ۱۳ خردادماه سال گذشته در کشور در برنامه کاری قرار گرفته است.

دستورالعمل اجرایی آئین نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی در ۲۷ خرداد ۹۹ تهیه شده و به استانداری‌های کشور ابلاغ شده و نخستین شناسنامه در کشور ۲۸ آبان ۹۹ حاصل از ازدواج مادر ایرانی با پدر خارجی صادر و تحویل خانواده‌ها شده است.

بر اساس اعلام نتایج آمار سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ از سوی مرکز آمار کشور ۲.۱ درصد جمعیت را اتباع تشکیل می‌دهند که از این میزان، ۹۷.۸ درصد اتباع افغانستان هستند و استان تهران، خراسان رضوی، اصفهان، کرمان و قم بیشترین تعداد اتباع را در کشور دارند.

مدیر امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری مازندران خاطر نشان کرد: بیشترین تقاضا برای دریافت تابعیت ایرانی حاصل از ازدواج خانم ایرانی با مرد خارجی مربوط به شهرستان‌های آمل و بابل است.

وی با اعلام اینکه از شهریور ۹۹برای دریافت اطلاعات متقاضیان اقدام شده و در حال حاضر هزار و ۵۴۴ پرونده را دریافت کردیم، گفت: منتظر دریافت استعلام از نهادهای نظارتی هستیم.

کریم‌پور خاطر نشان کرد: بیشتر افراد متقاضی حاصل ازدواج مادر ایرانی از مرد افغانستانی هستند و در سطح شهر و روستاهای استان مازندران پراکنده هستند اما در منطقه آمل و بابل تعداد متقاضی بیشتر است.

وی با اعلام در مجموع هزار و ۵۷۵ نفر مشمول داشتیم، گفت: هزار و ۵۴۴ نفر مراجعه کردند و به نظر می‌رسد که تعداد اندکی مراجعه نکردند.

در ادامه سید مجتبی فاطمی مدیرکل ثبت احوال مازندران با اعلام اینکه تاکنون دو شناسنامه صادر شده است، گفت: اداره کل ثبت احوال مرکز استان مازندران آمادگی دارد به محض دریافت تکمیل پرونده نسبت به صدور شناسنامه اقدام کند.

وی اضافه کرد: از هفته‌های آینده میزان صدور شناسنامه‌ها افزایش پیدا می‌کند.

مدیرکل ثبت احوال مازندران خاطر نشان کرد: مجوز صدور شناسنامه برای ۱۱۶ نفر صادر شده که تاکنون دو نفر برای دریافت شناسنامه ورود پیدا کرده و مابقی هم بر اساس قانون انجام می‌شود.

به گزارش فارس، پس از ابلاغ این قانون تاکنون دو شناسنامه در استان مازندران تحویل متقاضیان شده است و بقیه بر اساس قانون و پیگیری خانواده‌ها بنا به اظهارات مسؤولان استانداری در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد.

 /۸۶۰۰۴/ج

 

 




لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.