پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ماهی قرمز سالمترین حیوان خانگی

0

دکتر قاسم کریم زاده مدیرکل شیلات مازندران در خصوص سنت دیرینه ایرانیان برای خرید ماهی قرمز سفره هفت سین، گفت:ماهی‌ها جانوران خونسرد هستند، به همین دلیل عوامل بیماری‌زای مشترک معدودی با انسان دارند، در حالی که دیگر حیوانات خانگی نظیر سگ و گربه و خرگوش می‌توانند ناقل بیماری‌های متعدد خطرناکی باشند. 

او افزود:گوشت قرمز، مرغ یا سایر ماکیان و حتی سبزیجات خوراکی که ما هر روز آنها را به خانه می‌آوریم می‌توانند ناقل عوامل بیماری‌زای متعددی باشند که ما آموخته ایم چگونه خود را در مقابل احتمال انتقال و ابتلا به بیماری از آنها محافظت کنیم.

کریم زاده گفت:از آنجا که ماهی قرمز در آب حمل می‌شود، کافی است پس از خرید ماهی قرمز و آوردن آن به خانه، ماهی را از کیسه به تنگ دارای آب تمیز که دارای دمای تقریبا مشابه دمای آب کیسه است، منتقل کنیم و مثل هر بار که سبزی یا گوشت مرغ را تمیز می‌کنیم برای این کار نیز از دستکش استفاده کنیم. فقط لازم است دقت کنیم که ماهی‌های سالم و سرحال را خریداری کنیم.

کریم زاده افزود:ماهی قرمز به واسطه تحرک، پویایی ذاتی و سرخی رنگ آن و به واسطه شفافیت آب نماد اقبال، سلامتی و شادابی است که در آغاز فصل بهار هرخانواده ایرانی نسبت به خرید آن اقدام می‌کند.

مدیرکل شیلات مازندران با اعلام مطلب فوق، رعایت نکات ذیل در هنگام خرید ماهی توسط شهروندان را مورد تاکید قرار داد و گفت:شهرندان، ماهی قرمز با اندازه کوچکتر، انتقال ماهی ازظرفی به ظرف دیگربا استفاده از تور‌های مخصوص، خرید حداقل دو قطعه ماهی که دارای فلس (پولک) شفاف و براق را تهیه و از خرید ماهی با شکم متورم خوداری نمایند.

او در ادامه با اشاره به اینکه پس از انتقال ماهی خریداری شده به منازل مواردی هم باید رعایت شود تا ماندگاری این آبزی بیشتر گردد، افزود: برای هرقطعه ماهی قرمز یک لیتر آب مناسب در ظروف دهان گشاد لازم است و باید از غذا‌های آماده و به صورت محدود یکبار در روز برای غذادهی ماهی استفاده کرد و هر روز یکبار آب ظرف ماهی را با آبی که ۲۴ ساعت قبل در دمای اتاق نگه داری شده است تعویض نمایند و باید طوری برنامه ریزی کرد که دمای آب ظرف نگهداری ماهی قرمز، از ۲۵ درجه سانتی گراد افزایش نیابد و چنانچه از آب شهری استفاده می‌نمایند ابتدا آنرا در داخل ظرفی ریخته و به مدت ۲ الی ۳ ساعت صبر تاکلر آن حذف و سپس آن را برای ماهی استفاده کنند، واز نگه داری ماهی در مقابل نور خورشید خوداری شود.

لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.