پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ماندگاری: باید افکار توحیدی را افزایش دهیم/ تلاش دشمن برای پست نشان دادن حجاب و عفاف

0

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از مازندران، حجت‌الاسلام‌ مهدی ماندگاری در مراسم بزرگداشت آقاملامجدالدین در ساری اظهار کرد: ایستادگی در پای ولایت مساله مهمی است که در این راستا باید ثابت قدم بود و نباید ولایت را تنها گذاشت.

وی گفت: دشمن مشکلات فراوانی برای ما ایجاد کرده و مردم ۴۵ سال اجازه ندادند پرچم اسلام برزمین افتد، ۸ سال جنگ تحمیلی شد و یک وجب خاک دست دشمن نیفتاد، ۸ سال داعش آمد و فرزندان مدافعان حریم اجازه ندادند و لذا پای اسلام ایستادن هزینه دارد.

ماندگاری با بیان اینکه تعظیم این شعائر مثل این سفیر امام صادق(ع) و همه تکریم‌هایی که از اهل بیت شد، سه مرحله دارد، خاطرنشان کرد: نخستین تعظیم شعائر الهی، تعظیم فکری است تا فکر اهل بیت رواج یابد، دوم تعظیم عملی و تعظیم هزینه‌ای برای واجبات و محرمات و دین خدا سومین تعظیم است.

وی بیان کرد: امروز دشمن تلاش دارد تا افکاری که اهل بیت را بزرگ جلوه می‌دهد، پست نشان دهد و جنگ با حجاب و عفاف همین است و امروز بی‌حیایی زیبایی شده است و اگر می‌خواهیم تعظیم کنیم باید فکر این خاندان را تعظیم کنیم.

این‌کارشناس مذهبی گفت: باید افکار توحیدی را افزایش دهیم و نماز و حیا و عفت را ترویج کنیم و با افتخار بگوییم، ولایتمداریم.

 ماندگاری افزود: وقتی فکر اقتصادی ما با قرآن نباشد، نمی‌شود، خدا کسری بودجه و یارانه ندارد و برای هر جنبنده‌ای رزق و روزی گذاشته است و چون می‌خواهد تربیت‌مان کند.

وی بیان کرد: از توحرکت از خدا برکت و هر کس تلاش کند، خدا به او روزی می‌رساند، قانون خدا و حلال و حرام، خمس و زکات، شکر کردن، انفاق را رعایت کنید، استغفار کنید که خداوند مال و اموال‌تان را افزایش می‌دهد.

به گفته ماندگاری، ملامجدالدین آمد تا بگوید اول از همه به سراغ خدا بروید و ایشان مردم‌ مازندران را موحد تربیت کند و امروز مشکل ما این است که موحد نیستیم.

این کارشناس مذهبی گفت: تعظیم فکری، عملی و از افکار تعظیم شعائر دینی است و افکار توحیدی اگر تقویت نشود ناامیدی و بی‌انگیزگی و فساد به همراه دارد و  باید فکر توحیدی، ولایی و نبوی و فاطمی را ترویج کند و باید در این راستا تلاش شود.

وی افزود: ملامجدالدین آمد تا بگوید، راه نجات صراط ولایت محمد و آل‌محمد است و در عصر غیبت ولایت و علما هستند و هر کس از خط ولایت خارج شود، زندگی‌اش کلاف سردرگم می‌شود، حتی اگر عمامه داشته باشیم و اکنون عمامه به سرهایی داریم که پناهنده دشمن شده و عقلش زائل شده است.

ماندگاری بیان کرد: رنگ زندگی ما بیانگر امام ماست که رنگ زندگی ائمه‌، خدامحوری، قناعت، انفاق، حجاب و عفاف است و فکر امام حسین (ع) و عملش این است که وسط جنگ نماز می‌خواند اما بازاری ما کنار مسجد است و نماز نمی‌خواند و باید دقت کنیم تا راه را اشتباه نرویم.

وی افزود: ۵ ویژگی زندگی ائمه  انجام واجبات، ترک‌محرمات، خدمت به مخلوقات که بالاترین خدمت تولید است و همه باید تولیدکننده باشند، ایثار و فداکاری است.

این کارشناس مذهبی گفت: بقعه ملامجدالدین ساری به عنوان سفیر امام صادق(ع) آثار باستانی، دیانت و افتخار است و باید میراث فرهنگی برای این بقعه هزینه کنند و مدیریت بودجه مشکل دارد و کسری بودجه نداریم و باید بدانیم که کار فرهنگی فقط ورزش و سینما و… نیست و باید مدافع حرم با زبان و عمل باشیم و درس‌های حوزه و کار هیاتی در این بقعه برگزار شود و همه با دارایی خود از ای جایگاه و مسجد و حسینیه‌ها دفاع کنند.

شناساندن  شخصیت‌های دینی و فرهنگی به جامعه 

آیت‌الله محمدباقر محمدی‌لائینی‌نماینده ولی فقیه مازندران گفت: نگاه ارزشی به مفاخر و شخصیت‌های دینی و فرهنگی و پاسداشت نام و یادشان و شناساندن به جامعه  مساله مهمی است که باید در این راستا تلاش شود.

وی اظهار کرد: در هفته معلم و شهادت استاد مطهری قرار آریم و از شخصیت علمی، تقوایی، بصیرتی و دینی و مذهبی استاد مطهری ی به نیکی یاد می‌کنیم که انقلاب اسلامی در جهاد دینی و سیاسی و انقلابی را مدیون این عزیز بزرگوار و امثال ایشان است.

وی افزود: در هفته کارگر قرار داریم که دست‌شان را می‌بوسم و امیدواریم کارگران با عزت و عرق جبین، حلال خوری، معیشت و رزق و روزی حلال زندگی خود را از کارگری اداره کنند و سعادتمند باشند.

نماینده ولی فقیه در استان مازندران با بیان اینکه مراسم بزرگداشت ملامجدالدین را برگزار کردیم، افزود: نامه امام صادق(ع)  به مردم ساری و آمل و نواحی و مردم مازندران خیلی مهم است و نیازمند کار فراوان است.

محمدی‌لائینی گفت: گروهی به سرپرستی یکی از بزرگواران مسؤولیت تحقیق و بررسی این نامه را برعهده گرفتند تا نتیجه نهایی حاصل شود که اگر مثبت باشد که چنین‌نامه‌ای برای ما بوده عمامه خود را تقدیم‌ ملائکه می‌کنیم و مازندران سربلند می‌شود.

وی افزود: ما بزرگواران و شخصیت‌های شیعه فراوان داشتیم که در تاریخ شرایط حساس و سخت فراوان داشتیم و کسی جرات نمی کرد بگوید شیعه است.

به گفته امام جمعه ساری، امسال بزرگداشت ملامجدالدین برگزار و سال آینده  همایش سالروز نگارش امام صادق به مردم مازندران و ساری و آمل و نواحی برگزار خواهد شد.

وی یادآور شد: نگاه ما به تاریخ گذشته  و آثار تاریخی نگاه میراث ملی و فرهنگی و تاریخی است که به مسائل ارزشی و ضدارزشی کاری نداریم و آثاری است که وجود دارد و به عنوان سرمایه ملی و تاریخی حفظ می شود.

نماینده ولی فقیه در استان مازندران بیان کرد: نگاه دیگر نگاه مفاخری است، یعنی به گذشته‌ها و گذشتگان که مایه افتخار هستند باید نگاه ویژه داشته و شخصیت‌ها و آثار مفاخر را ارج بنهیم و تبار ارزشی و چهره‌های ماندگار هستند و باید حفظ و تکریم و به جامعه معرفی شوند.

محمدی‌لائینی گفت: نگاه اهل بیت هم برای ما از ارزش بالایی برخوردارند و باید این نگاه را پاس بداریم که در کنار نگاه فرهنگی و تاریخی و مادری از ارزش بالاتری برخوردارند.

وی افزود: بقعه ملامجدالدین برای ۱۳۰۰ سال قبل است و ۹۰ سال قبل به ثبت ملی رسیده و از نظر میراث فرهنگی باارزش است و از نظر مفاخر محدث و معلم است که آموزش دینی داده و خدمات ارزشمندی مثل ابن شهرآشوب‌ها ارائه داده و برای ما ارزشمند است و باید به جامعه معرفی شود.

امام جمعه ساری اظهار کرد: امروز اگر دین داریم بخشی از دین به دلیل حضور و آموزش این شخصیت‌هاست و از نگاه دیگر اینکه اگر فرستاده امام صادق (ع) و نامه این امام برای دیار ما باشد، بسیار ارزشمند است.

وی افزود: اگر این نامه برای امام صادق(ع) باشد مسؤولیت ما بسیار سنگین است و باید در تراز اهل‌بیتی رفتار داشته باشیم و انتظارات امام را برطرف کنیم.

محمدی‌لائینی گفت: شهادت آیت‌الله سلیمانی(ره) این فرزند مازندران را گرامی می‌داریم که بسیاری از شهرهای ما یک سخنرانی ایشان را شاهد بوده و استفاده کردیم که تجلیل باشکوهی از این عالم انجام شد و باید قدردان این شخصیت مکتبی و دینی باشیم.

به گزارش فارس، در کنار آرامگاه و گلزار شهدای شهر ساری، مقبره‌ای با گنبد سبز رنگ بنا شده که مربوط به سفیر امام صادق (ع)، جناب ملامجدالدین کوفی است. این مقبره مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام است که در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۵۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بنا به روایات، ملامجدالدین کوفی از طرف امام صادق (ع) در سال ۱۳۰ ه.ق به همراه نامه‌ای برای ارشاد مردم ساری و آمل به تبرستان آمد و در ساری از دنیا رفته و در این شهر به خاک سپرده شد. ملامجدالدین که مردی با ایمان بود و چشم و دلی روشن داشت؛ پیام امام را آورده بود برای اهالی ساری و آمل که پیوندی دیرینه با اهل بیت داشتند و چراغی از یاد آنها در دل‌شان روشن بود که گرم شان می‌کرد و حیات شان را معنا می‌داد.

پایان‌پیام/۸۶۰۰۲/م


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.