پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مازندران یک روز پس از بحران

0

‌بارش شدید باران و برف در مازندران، دو روز مانده به نوروز همچنان ادامه دارد و در بسیاری از شهرستان‌های این استان، خسارت‌های فراوانی را به بار آورده است.

‌در شهرستان سیمرغ، بارش باران به حدی غیر قابل توصیف و انتظار بود که سه روستا به صورت کامل تخلیه شد و مردم در مکانی امن مستقر شدند. نیروهای امدادی با جت اسکی و قایق موتوری در شهر و روستاها رفت و آمد می کنند و بسیاری از ابنیه‌ها و زیرساخت‌های شهری آسیب جدی دیده‌اند.

به گزارش خبرنگاران ایسنا، بسیاری از جاده‌های منتهی به شهرستان‌های این استان با آسیب جدی رو به رو شد و برخی از جنگل‌بانان نیز گرفتار انسداد ناشی از درختان شکسته افتاده ای شدند که اجازه برداشت آنها داده نشد.

در جاده فیروزکوه نیز ریزش درخت و سنگ موجب مرگ یک جوان شده است و اراضی کشاورزی گهرباران میاندورد غرق در سیلاب شدند. همچنین یک پل نیز در میاندورود تخریب شده و ارتفاع آب ناشی از بارندگی دیشب در باغ مرکبات این شهرستان به بیش از یک متر مربع می رسد.

اسکان مردم سه روستای سیمرغ در مسجد

‌علی اصغر احمدی مدیرکل مدیریت بحران مازندران در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه شهرستان‌های سوادکوه، سوادکوه شمالی، ساری، سیمرغ، میاندورود، نکا، بهشهر و گلوگاه بیشترین درگیری را پس از سیل داشتند، گفت: البته به صورت عمومی تمامی شهرستان‌ها دچار آبگرفتگی شدند اما وضعیت در این شهرستان‌ها بحرانی تر بوده است.

وی با بیان اینکه در منطقه شهری کیاکلا از جت اسکی و قایق موتوری برای تردد استفاده می شود، تصریح کرد: در حال حاضر حجم آب در بخش عمده‌ای از شهرستان سیمرغ فروکش کرده است و برای بازگشایی مسیر اقدام لازم صورت می گیرد.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران با اشاره به اینکه حدود 250 نفر از سه روستای سیمرغ را در مسجد به صورت موقت اسکان داده‌ایم، گفت: اقلام لازم مانند خوراک و پتو در اختیار مردم قرار گرفت، همچنین 95 درصد برق این شهرستان متصل شده است.

احمدی با بیان اینکه آب شرب این شهرستان در حال حاضر قطع شده و تلاش برای اتصال مجدد آن در حال انجام است، اظهار کرد: در حال حاضر 13 هزار قرص نان از شهرستان‌های جویبار و قائم‌شهر برای این شهرستان تامین شده است و دو نانوایی نیز به صورت آماده باش قرار دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در شهرستان ساری نیز به دلیل آبگرفتگی پارک ملل، احتمال خسارت به پل تجن بالا بود که برای جلوگیری از مشکلات بعدی، به صورت موقت، عبور و مرور از پل را مسدود کردیم، گفت: در روستای پنبه چوله ساری نیز آبگرفتگی ایجاد شده بود که با اعزام نیروهای هلال احمر به منطقه، مشکل در حال برطرف شدن است،

اعطای تسهیلات بلاعوض

مدیرکل مدیریت بحران مازندران افزود: با وجود اینکه مسدود بودن جاده کیاسر اعلام شده بود، مسافران از سمنان وارد این محور شدند و در برف گیر افتادند که با اعزام نیرو به این مناطق، امدادرسانی به آنها انجام شد.

احمدی با بیان اینکه در حال حاضر به ازای هر خانه، 4 میلیون تومان کمک بلاعوض معیشتی و تعمیراتی و 12 میلیون تومان تسهیلات تعمیرات پرداخت می شود، اظهار کرد: در روستاهایی که منازل مسکونی به صورت کامل تخریب شدند، 35 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض و در شهرها این مبلغ به 50 میلیون تومان با بهره 4 درصد می رسد و برای ساختمان‌هایی که نیاز به ساخت و تعمیرات مجدد دارند نیز 10 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در میاندورود و نکا نیز با آبگرفتگی شدید معابر رو به رو بوده‌ایم، گفت: در گلوگاه نیز روستاهای بالادست به به دلیل بارش برف شدید با قطعی برق مواجه شدیم و به دنبال برطرف کردن این مشکل هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران افزود: به دلیل ریزش سنگ و گل و لای در جاده، بیل مکانیکی در مسیر مستقر هستند و در حال حاضر، پاکسازی محور از درخت‌های شکسته افتاده و سنگ و گل و لای در دستور کار قرار دارد.

احمدی با اشاره به اینکه وضعیت آماده باش تا عادی نشدن شرایط ادامه دارد، گفت: مسافران پیش از حرکت با شماره 141 تماس بگیرند تا از وشعیت راه‌ها مطمئن شوند.

لغو برخی از پروازهای فرودگاه ساری

در ادامه احمدی مدیر روابط عمومی اداره‌کل فرودگاه‌های مازندران نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه پروازهای ساری – تهران و ساری – بندرعباس و بالعکس لغو شده است، گفت: این لغو پرواز به دلیل سختی دسترسی مردم به فرودگاه بوده است.

بی سابقه بودن بارش باران در 100 سال اخیر

حبیب نژاد روشن فرماندار سیمرغ نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه این بارندگی و مشکلات پس از آن در 100 سال اخیر سابقه نداشته است، اظهار کرد: بسیاری از ابنیه‌ها و زیرساخت‌های این شهرستان‌ با مشکل جدی رو به رو است.

وی با بیان اینکه این بارندگی باعث شد سیمرغ به زیر آب برود، تصریح کرد: خوشبختانه در این شهرستان تلفات جانی گزارش نشده است و تنها تلفات دامی مشاهده شد.

خسارت 2.5 میلیاردی به اراضی کشاورزی فریدونکنار

هادی زاده رئیس اداره جهاد کشاورزی فریدونکنار نیز در گفت‌وگو با ایسنا مازندران با اشاره به اینکه به واحدهای دامی و کارخانه‌های این شهرستان آسیبی وارد نشده است، گفت: در بخش کشاورزی تا کنون به دو هزار و 108 هکتار خزانه به میزان حدود یک میلیارد تومان خسارت وارد شده است و همچنین هزار و 500 هکتار از اراضی نیز درگیر سیل شدند که آسیب 1.5 میلیاردی پیش بینی می‌شود.

آماده باش برای توزیع سوخت در تمامی شهرهای مازندران

سبحان رجب پور مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی مازندران نیز در گفت وگو با ایسنا مازندران در مورد نحوه توزیع فرآورده‌های نفتی با توجه به سیلاب روز دوشنبه در شهرهای این استان خاطرنشان کرد: انبار نفت منطقه فعال بوده و هیچگونه مشکلی در نحوه توزیع سوخت در شهرهای استان مازندران وجود ندارد و و سوخت جایگزین بین مصرف‌کنندگان و ‌سیل زدگان توزیع می شود.

وی افزود: نفت و گاز، نفت سفید و گاز مایع بین خانوارها، مرغداری ها و کارگاه صنعتی توزیع شده و  تمامی نفتکش‌ها در جایگاه ها فعال هستند.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی مازندران با تاکید بر اینکه سوخت جایگزین توسط ناحیه هر شهرستان صورت می‌پذیرد، افزود: با توجه به شرایط بحرانی در شهرستان سیمرغ و ‌کیاکلا تمهیدات لازم برای توزیع سوخت در این منطقه نیز لحاظ شده است.

رجب پور افزود: از صبح امروز در شهرستان سیمرغ کیاکلا با توجه به سیلاب در منطقه شهری پیمانکارانی که نفتکش های کوچک داشتند طبق دستور استاندار مازندران سوخت ‌مورد نیاز مردم ‌را تامین کردند.

نور شهر بدون مشکل

علی شادمان فرماندار نور نیز در گفت وگو با ایسنا در خصوص آخرین وضعیت این شهرستان پس از بارش باران، اظهار کرد: با توجه به لایروبی های به موقعی که در مناطق سیل گیر انجام شد در حال حاضر مشکل خاصی در این شهرستان وجود ندارد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.