پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مازندران نیازمند فکر و توجه ویژه در طرح مهندسی است

0

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، نشست تخصصی با موضوع چالش‌های صنعت ساختمان؛ تهدیدها و فرصت‌ها در سالن جلسات نظام مهندسی ساختمان استان برگزار شد.

سیدمحمود حسینی‌پور استاندار مازندران در این نشست با اشاره به اهمیت نقش سازمان نظام مهندسی ساختمان در مدیریت کلان کشور و استان مازندران، اظهار کرد: سه ماموریت مهم نظام مهندسی ساختمان (طراحی، کنترل و نظارت) مجموعه ساخت‌وسازهای استان برابر قانون است.

*مازندران نیازمند فکر و توجه ویژه در طرح مهندسی است

وی با بیان اینکه استان مازندران به لحاظ بومی و جغرافیایی و هم از منظر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شرایط ویژه‌ای دارد که نیازمند فکر و توجه ویژه در طرح مهندسی است، افزود: انتظار داریم دست اندرکاران نظام مهندسی ساختمان استان فراتر از بحث‌های پروژه محوری در مباحث راهبردی استان هم به ما کمک کنند که در این زمینه مقرر شد کارگروهی بدین منظور تشکیل شود که متناسب با نیازهای استان به مباحث راهبردی نیز ورود کنند و لازم است پیش‌بینی‌های برای ۲۵ سال آینده استان توسط این کارگروه انجام شود.

استاندار مازندران با تاکید بر اینکه آنچه که امروز از نظام مهندسی ساختمان توقع عینی داریم تحول در طراحی‌ها و ارتقای کنترل و نظارت است تا بتوانیم خود را با استانداردهای روز جهانی وفق دهیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر کشور ما در یک مسیر کاملا سنتی و فرسوده نظارتی حرکت می‌کند که ضعف‌های بسیاری دارد که با هماهنگی درست می‌تواند در سطح کشور نیز مورد استفاده قرار گیرد.

حسینی‌پور تصریح کرد: اجرای طرح ایمنی کارگاه‌ها قدری زمان می‌خواهد چون مهندسینی که در این بخش بکارگیری می‌شوند، باید آموزش ببیند و گواهینامه مربوطه را از نظام مهندسی ساختمان یا از مرکز تحقیقات و آموزش وزارت کار دریافت کنند و در این زمینه هم آموزش‌ها شروع شده و تا ۶ ماه آینده شاهد اجرایی شدن این طرح خواهیم بود.

*شیوه‌نامه‌ای برای اطفای حریق ساختمان‌های بلندمرتبه

یزدی‌نژاد رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با اشاره به اینکه اطفای حریق ساختمان های بلندمرتبه استان از دیگر نگرانی‌ها است، اظهار کرد: در حال حاضر این مساله در سطح کشور، چندان نظام مند نیست و به جز برخی استان های بزرگ مثل تهران که پس از حادثه ناگوار ساختمان پلاسکو قوانین مدونی برای آن تدوین شد بقیه استان‌ها به روال سابق عمل می‌کنند.

وی گفت: ما به این مساله ورود کردیم و شیوه نامه‌ای را با شرایط استان در دست اجرا داریم که با دستور استاندار مازندران قرار شد کارگروهی در معاونت عمرانی استانداری تشکیل شود تا این شیوه‌نامه در سریع‌ترین زمان ممکن اجرایی شود.

*نگرانی از افزایش بیش از حد خانه دومی‌ها و خانه سومی‌ها

عطاءالله کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران نیز در ادامه با تاکید بر اینکه اعمال استاندارهای جهانی زیست‌محیطی در ساخت‌وسازها با شیوه‌های نوین ضروری است.

وی با بیان اینکه باید از پراکندگی ساختمان‌ها جلوگیری شود، افزود: افزایش بیش از حد خانه دومی‌ها و خانه سومی‌ها می‌تواند برای مازندران مساله آفرین باشد.

*ضرورت همکاری همه دستگاه‌ها در حوزه پیشگیری و مقابله با تخلفات

موسوی معاون پیشگیری دادگستری استان مازندران نیز در این جلسه با اعلام همکاری همه جانبه این دستگاه با نظام مهندسی ساختمان و دیگر دستگاه‌های متولی در حوزه پیشگیری و مقابله با تخلفات سخن گفت و گفت: تعداد تلفات انسانی ناشی از حوادث ساختمانی استان در سال گذشته ۱۱۴ فوتی بوده و با توجه به گستردگی استان، اداره کار نمی‌نواند با ۲۸ بازرسی که در اختیار دارد از پس نظارت بر ساخت‌وسازهای استان برآید.

وی افزود: حل این مساله تا زمانی که ماده صد به‌عنوان تامین کننده حدود ۹۰ درصد از درآمد شهرداری‌ها وجود داشته باشد، دشوار خواهد بود.

گفتنی است، هدف از این نشست انعقاد تفاهم‌نامه تشکیل کمیته حفاظت فنی و بهداشت حرفه‌ای در کارگاه‌های ساختمانی زیر ۲۵ نفر بین نظام مهندسی ساختمان استان و دادگستری، استانداری، محیط زیست، تامین اجتماعی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علوم پزشکی مازندران و بابل بود که در پایان این نشست توسط متولیان این دستگاه‌ها به امضا رسید.

پایان پیام /۸۶۰۳۴/م


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.