پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مازندران| طرح کتاب‌گردی در استان‌های کشور اجرایی می‌شود

0

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، امیر جهانگیری امروز در مراسم تجلیل از کتابداران و کتابخوانان برتر مازندران در سالن اجتماعات سازمان برنامه و بودجه مازندران اظهار داشت: مسئولان در امر ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی تلاش کنند و با همراهی و همفکری با کتابخوانان همسو باشند.

وی افزود: برای آن که توفیق در امر مطالعه را داشته باشیم باید از دوران کودکی فرزندان و دانش‌آموزان را با کتاب آشنا کنیم. استفاده از فرصت در فضای مجازی جهت ترویج و نشر مطالعه و کتابخوانی، برگزاری کارگاه‌های روانشناسی آسیب‌ها در محیط‌ها، طرح کتاب‌گردی از اقدامات مهم و موثر کتابخانه‌های عمومی استان مازندران بود.

جهانگیری تصریح کرد: برای آن که در رده‌های مختلف دانش‌آموزی و دانشجویی و نسل آینده پویا داشته باشیم باید بحث کتاب را به طور جد پیگیر باشیم.

کاهش جرائم با مطالعه کتاب

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران نیز در این مراسم اظهار داشت: کتاب در زندگی بشر بسیار تاثیرگذار است که تحقیقات نشان داد در جامعه‌ای که میزان مطالعات زیاد باشد آمار جرم و جنایت نیز کاهش می یابد.

آرزو ولی‌پور گفت: تاثیر مطالعه برای تلاش در بی‌اثر کردن تحریم‌ها و بر فرآیند بهبود اقتصاد مقاومتی بسیار تاثیرگذار است. فرآیند کتابخوانی آسیب اجتماعی را کاهش و از لحاظ کارکرد اقتصادی و اجتماعی نقش مفیدی دارد.

وی‌ با اشاره به نقش مهم و تاثیرگذار بانوان در توسعه فرهنگ مطالعه در خانواده گفت: باید زنان و بانوان ما بیشتر با کتاب و آثار مثبت و مفید آن آشنا شوند و بدانیم با مطالعه و انس با کتاب مدیریت درست در خانواده‌ها شکل می‌گیرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران گفت: تلاش کردیم شاخص عضو و امانت را افزایش دهیم که امسال 17 هزار نفر افزایش عضو و 20 هزار افرایش امانت داشتیم و در شاخص‌های انجمنی نیز مازندران رتبه نخست کشور را کسب کرد.

نهضت مطالعه مفید در شهرستان‌های مازندران تقویت شود

حسن خیریان پور در این مراسم اظهار داشت: در استان با تنوع نعمات خدادادی  مانند تنوع در کشاورزی، صنایع دستی، گردشگری، معادن صنایع برخوردار بوده که هنرمندان و نویسندگان کتاب‌ها روی ظرفیت‌ها تمرکز کنند و کتاب بنویسند و اگر روی نیازمندی‌ها کارشود کاربردی می‌شود.

وی افزود: همه  باید در بحث فرهنگ‌سازی کتاب و کتابخوانی تلاش کنیم و فرمانداران به عنوان رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستانها، انجمن را به صورت مستمر و منظم برگزار کنند تا با نهضت مطالعه مفید شورای فرهنگ عمومی شهرستان‌ها و استان پررنگ شود.

خیریان پور افزود: در جهت فرهنگ‌سازی کتاب، کتابخوانی و کتابخانه‌سازی قدردان خیران باشیم زیرا در این امر نقش مهمی دارند.

معاون استاندار مازندران  با بیان اینکه اگر خواهان دستیابی توسعه، پیشرفت و جامعه سالم  هستیم باید به علم و دانایی دست یابیم که این امر با تعمق و تفکر در کتابخانه‌ها عملی می‌شود، گفت: در راستای توسعه کتابخانه‌ها نیز نیم درصد اعتبارات شهرداری‌ها باید صرف انجمن کتابخانه عمومی شهرستان‌ها شود که انتظار داریم شهرداران این تعهد قانونی را اجرا کنند.

وی افزود: در اهمیت کتاب و کتابخوانی بدانیم کتاب‌ها بوستان‌های علما هستند و اگر جامعه سالم و توانمند و افراد فرهیخته و کارآمد می‌خواهیم راهی جز دستیابی به علم دانایی و دانش نیست.

خیریان پور ادامه داد: اگر در گذشته دور صاحبان زور و ثروت قدرت را در اختیار داشتند اکنون که عصر دانایی  است صاحبان علم و دانایی هستند که با علم خود در جامعه حرفی برای گفتن دارند.

 /ح

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.