پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مازندران| شورای تاریخ شفاهی دفاع مقدس راه اندازی شد

0

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساریبه نقل از روابط عمومی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران، سردار غلامرضا علاماتی  با بیان اینکه بیانات مقام معظم رهبری در خصوص دفاع مقدس سرفصل نو به ما ارائه می‌کند، اظهار داشت: دفاع مقدس را کسانی که بودند باید روایت کنند تا واقعیت‌های آن مورد تحریف قرار نگیرد.

وی به سیاست‌های کلی بخش اسناد پرداخت و موضوع اسناد را یکی از مباحث اصلی سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس برشمرد و ادامه داد: اسناد غریب و بی زبان هستند در حالی که در دلشان نکاتی دارند که اگر به فرموده مقام معظم رهبری آن را بشکافیم ما را به ایده‌ها و اندیشه‌های جدیدی می رساند که تا به حال برای ما گشوده نشده است و منشا یک حرکت در جامعه می شود و نشر پیدا می‌کند.

علاماتی با عنوان اینکه سمن‌ها، ان.جی.اُو ها و رزمندگان و مردم آرشیوی از اسناد دفاع مقدس را در اختیار دارند که باید با سیاستگذاری با اینها مواجه شویم که اگر این سیاست نباشد از تحریف جلوگیری نمی‌شود.

وی با بیان اینکه سازمان بر مبنای استانداردهای ملی و بین المللی چهار موضوع را در دستور کار دارد، عنوان کرد: جمع آوری، پردازش و توصیف، نگهداری و ماندگاری و خدمات دهی آسان و راحت برای نشر از جمله آن است.

علاماتی با اشاره به تشکیل شورای اسناد در بنیاد حفظ آثار، گفت: این شورا دارای 18 عضو تام الاختیار کشوری و لشکری است که ضمن بیان شرح وظایف برای تمام دستگاههای ذینفع و مجری برای رسیدن به یک هدف یکنواخت فعالیت می‌کنند.

وی به سلایق و آسیب‌های متعدد که متوجه اسناد هستند، اشاره کرد و افزود: عده ای این گنج را در اختیار گرفته و مانع نشر آن هستند که باید با ایجاد تعامل بستری را فراهم کنیم که این گنج به عنوان بسته‌های قوی مستدل در اختیار محققان، هنرمندان، راویان، فضای مجازی قرار بگیرد و این امر مهم، جزو وظایف کمیته‌های استانی است که باید به طور قوی این موضوع را پیگیری کنند.

علاماتی ز رونمایی سامانه سجای دفاع مقدس بزودی از سوی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خبر داد و گفت: این نرم افزار شامل اسناد مکتوب و غیر مکتوب خواهد بود که مقدمات اولیه آن انجام شده است و آمادگی این را داریم که لینکش را در اختیار استانها گذاشته و وارد یک دریچه چند میلیون سندی بکنیم.

وی یکی از دغدغه‌های اصلی را تاریخ شفاهی دانست و افزود: تاریخ شفاهی یک کتاب سند و مرجع است که به عنوان یکی از رشته‌های حوزه تاریخ نگاری مورد توجه قرار گرفته است.

 / ت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.