پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مازندران| سند راهبردی حوزه‌های علمیه کشور تدوین می‌شود

0

به گزارش خبرگزاری تسنیم از آمل، آیت‌الله علیرضا اعرافی بعد از ظهر امروز در مراسم شروع تحصیلی طلاب مازندران در حوزه‌های علمیه به میزبانی مدرسه علمیه امام حسن عسگری(ع) آمل با بیان اینکه نام بلند آمل بسیار افتخارآمیز است اظهار داشت: این نام با خاطرات مهم در تاریخ اسلام بوده و با نام دو فاخر بزرگ اسلام گره خورده است.

وی با اشاره به اینکه همیشه قرآن وحی برای هدایت بشریت شده تا برای جامعه عرضه شود، افزود: در این کتاب قل‌هایی آمده که بر پیامبر به عنوان رسالت دهنده تبلیغ دین اسلام وظایف ایجاد شد.

اعرافی ادامه داد: نخستین شرایط توحید قیام است و تا زمانی بی‌حال و کسل باشیم به قیام نمی رسیم؛ قیام راز توفیق انسان های بزرگ است و کسی تلاش کند به بلندای می‌رسد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه طلبه‌ای که ساعت‌ها دل به علم و دانش بدهد به قیام می‌رسد در غیر این صورت رشد تعالی نمی‌رسد تصریح کرد: طلاب نباید به نغمه‌هایی که می‌شنوند توجه نشان دهند و وی را از ادامه تحصیل باز دارد و اولین تلاش طلبه قیام است.

وی گفت: از دیگر توجهات طلاب غلبه بر هواهای شیطانی و به نوعی موج‌های درونی و بیرونی است که امروز مقابله با هجمه‌های دشمنان اسلام حمایت از جبهه‌های مقاومت است.

اعرافی با اعلام اینکه چهار عامل قیام، مبارزه با هواهای درونی، موج‌های شیطانی درونی و بیرونی بر مبنی عقلانیت و وحدانیت است، عنوان کرد: اکنون مهم‌ترین موضوع مهم حوزه‌ها هویت آنها بوده و نباید تعصب ویژه به حوزه داشته باشیم.

وی حوزه را پایگاه بزرگ علمی، معرفتی، حیات بخش و نجات بخش نظام بیان کرد و گفت: این نهاد در مسیر هدایت جامعه بشریت قرار می‌گیرد بنابراین احساس هویتی حوزه‌ها را باید در درون خود تقویت کنیم و کالای حوزه‌ای را با هیچ چیز دیگری معاوضه و مبادله نکنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تاکید بر اینکه حوزه نیاز به تفکر عقلی دارد و باید امروزه این تفکر عقلی و فلسفی را برای هدایت جامعه بشریت به‌کار ببریم افزود: توسعه مرزهای دانش اسلامی به ویژه فقه را انجام دهیم حوزه قم در اینجا پیشگام است و فقه ما باید پاسخگوی همه نیازها باشد.

وی با بیان اینکه حوزه‌های علوم انسانی و اجتماعی از مباحثی است که باید با استواری ورود یافت، گفت: تاکنون دبیرخانه حوزه در این بخش به خوبی ورود یافته و اقداماتی انجام شده است.

اعرافی از تدوین اسناد راهبردی 1414 حوزه علمیه کشور در 1.5 سال گذشته خبر داد و عنوان کرد: در این حوزه با چشم‌انداز بلندمدت 20 سند جامع دارد و به زودی سند پنج ساله آماده می‌شود و پنج طرح با 500 عنوان برنامه با نگاه راهبردی و ناظر بر نیاز زمانه در حال آماده‌سازی است.

وی افزود: بانک اطلاعاتی در حوزه تشکیل شده و نظام درخشنده‌ای با 200 رشته، مطالبات راهبردی آموزش‌های راهبردی، نظام درسی از دیگر برنامه‌های حوزه بوده که در حال انجام است.

 /ح

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.