پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مازندران در سوگ حسین(ع) +عکس و فیلم

0

خبرگزاری فارس مازندرانسرویس فرهنگیزری طاهری پرکوهی| عاشورای دیگر فرا رسید، همان روزی که ماتمِ کربلاییان به اوج خود می‌رسد و صدای شیوَنِ حضرت زینب (سلام الله علیها) به گوش جهانیان خواهد رسید.

روز دهم ماه محرم روزی است که در آن بزرگ‌‌ترین مصیبت عالم رخ داد و امام حسین(ع) به همراه یارانش در سرزمین کربلا در جنگ با سپاه کوفه به فرماندهی عمر بن سعد به شهادت رسید.

دهه اول محرم ۱۴۰۲ برای مازندرانی‌ها حال و هوای دیگری داشت، میزبانی از شهید مدافع امنیت شهید رضا شیخی دل‌ها را روانه کربلا کرد، تا جایی که امروز سراسر استان در عزا و ماتم قرار گرفته است.

مردم در جای جایِ دیارِ علویان که از نخستین شب ماه محرم با حضور در مساجد، حسینیه‌ها، تکایا، سقانفار‌ها و امامزادگان استان به عزاداری پرداخته بودند، بعد از عزاداری پرشور در تاسوعای حسینی، مراسمی باشکوه را برای گرامیداشت روز عاشورا روز شهادت آقا اباعبدالله الحسین (ع) تدارک دیدند.

نکته جالب توجه اینکه عزاداری‌ها در شهرهای مختلف استان در سال جاری باشکوه‌تر از سال‌های گذشته برگزار شد، صدای طَبل و دُهُل از هر کوچه و برزن به گوش می‌رسید و همچنان ادامه دارد.

برپایی آیین‌های سنتی مختلف عزاداری توسط مازندرانی‌ها همچون؛ حلیم پزون، پِلاخوار، نذری‌پزون، تعزیه‌خوانی، مَقتل‌خوانی، عَلم‌گردانی یا نَخل‌گردانی، دسته‌روی و زنجیرزنی و… به عزاداری‌ها صفای دیگری بخشید.

همچنین اینکه برپایی مواکب در شهرهای استان توسط دلدادگان مکتب حسینی در سال جاری قوت بیشتری گرفت و نظم خاصی به روند پذیرایی از عزاداران حسینی بخشید.

مداحیِ پیرغلامان، روضه‌خوانی‌های سنتی به‌ویژه در روستاهای استان در حسینیه‌ها و تکایای قدیمی ضمن جاری کردن اشک از چشمان هر عزاداری، یادِ محرم سال‌های گذشته و همچنین عزاداری درگذشتگان را تداعی می‌کرد.

در برخی از روستاهای مازندران عزاداری مختص دهه اولِ محرم نبوده و تا یک دهه دیگر و حتی اربعین حسینی ادامه دارد.

پایان پیام/۸۶۰۴۸/غ


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.