پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مازندران در تنگنای  مشکلات توسعه‌یافتگی

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

خبرگزاری فارس مازندران ـ سرویس اقتصادی| در تدوین برنامه‌های اثر بخش توسعه همه جانبه برای پیشرفت منطقه‌ای، شناسایی برجستگی‌های هر منطقه اهمیت حیاتی دارد و در برنامه‌ریزی‌های توسعه ، شناخت و درک عمیق تفاوت‌های موجود میان مناطق از حیث برخورداری آنها از امکانات و زیرساخت‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ضرورت اساسی محسوب می‌شود.

 مازندران به‌دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی و تراکم نسبی جمعیتی بالا  مزیت‌های اقتصادی ویژه‌ای دارد که باید در برنامه‌ریزی‌ها توجه عمده‌ای به آنها معطوف شود.

با مرور اجمالی به ظرفیت‌ها، فرصت‌های اقتصادی و بازرگانی و توانمندی‌های بالقوه و بالفعل در حوزه‌های زیرساختی و زیربنایی و منابع حیاتی در بخش تولید این واقعیت آشکار می‌شود که مازندران به‌غایت غنی از حیث منابع و فرصت‌ها و قابلیت‌های سرشار اما از حیث بهره‌مندی از طرح‌ها و برنامه‌های کلان ملی دچار ضعف کالبدی و اجرایی است.

برخی از ظرفیت‌های استان مازندران شامل؛ 

وجود پنج گمرک فعال و مهم در نوشهر، آمل، بابلسر، ساری و بهشهر دسترسی مناسب به پایانه‌های ورودی و خروجی کالا از کشورهای آسیای مرکزی، روسیه و قفقاز با دارابودن مرز مجاز گمرکی، وجود امکانات و تجهیزات مناسب تخلیه، بارگیری و نگهداری کالاهای صادراتی و وارداتی و ترانزیتی.

برخورداری از فرصت‌های تجاری و مزایای قانونی سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد و نوشهر، استقرار بیش از ۳۹ ناحیه و شهرک صنعتی، دسترسی به پایتخت کشور از طریق سه محور ارتباطی هراز، کندوان و سوادکوه، توانمندی‌های فراوان در بخش شیلات و کشاورزی.

 رتبه اول تولید مرکبات کشور با سهم ۴۴ درصدی و تولید سالانه ۲/۵ میلیون تن انواع مرکبات، سهم تولید ۳۸ درصدی برنج با یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن انواع برنج ، رتبه اول تولید محصول کیوی با سهم ۸۵ درصدی و تولید ۱۸۰ هزارتن.

رتبه اول تولید گل و گیاهان زینتی و درخت و درختچه به‌میزان ۳۶ میلیون اصله و تولید۱۴ میلیون گلدان گل و گیاهان زینتی، رتبه اول تولید جوجه یک روزه گوشتی با تولید ۲۸۵ میلیون قطعه.

رتبه دوم تولید سویا با ۱۸۰ هزارتن محصول، رتبه دوم توت فرنگی با تولید سالانه ۱۵ هزار تن ، رتبه دوم تولید کلزا با تولید ۴۰ هزار تن ، رتبه دوم تولید چای با تولید ۵ هزار تن ، رتبه اول تولید و صادرات ماهیان خاویاری و پرورشی با بهره مندی از ۲ مرکز بازسازی ذخایر آبزیان دریایی. 

جاذبه‌های بدیع و منحصر به فرد طبیعی و گردشگری و وجود جنگل‌های هیرکانی و منابع آبی فراوان و آبشارهای متعدد و مجموعه‌های فرهنگی و تاریخی مانند فرح اباد، عباس آباد و کاخ صفی آباد و جاذبه‌های گردشگری کم‌نظیر و مراکز اقامتی، سیاحتی و پذیرایی از مهم‌ترین مزیت‌های اقتصادی مازندران به شمار می‌روند.

 این استان سالانه با پذیرش ۲۰ میلیون گردشگر و پذیرایی از مسافران عبوری زایران امام رئوف حضرت ثامن الحج ( ع) نقش ممتازی در ارائه خدمات ملی به مردم عزیز کشورمان دارد.

از سوی دیگر مازندران از حیث سرمایه‌گذاری صنعتی و اقتصادی با دارابودن ۳ هزارو ۵۰۰ واحد صنعتی دارای پروانه از نظر واحد‌های صنعتی رتبه ۸ ، میزان سرمایه گذاری رتبه ۱۳ و از نظر میزان اشتغال در کشور در جایگاه یازدهم قرار دارد.

حال با تکیه بر منابع و ظرفیت‌های پایدار اقتصادی باید فرصت‌های عمده مازندران در ارتقای سطح تولید قابلیت‌های ممتاز اقتصادی آن را در چهار محور صنایع تبدیلی ، توسعه گردشگری با تدوین سند ملی و رشد اجزای بهم پیوسته آن در هم‌پوشانی‌های صنعتی، تولید، امنیت و فرهنگ و نیز الگوسازی پیشران‌های عملیاتی این حوزه مانند توسعه و تقویت راه‌های شریانی ریلی، هوایی و زمینی پیگیری و اجرایی کرد.

مازندران اکنون به‌واسطه بهره‌مندی از منابع انسانی مستعد به‌ویژه در حوزه اقتصادی که در شمار پیشتازترین عاملان اقتصادی در سطح ملی به شمار می‌روند، آماده جهش اساسی در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان و صادرات محوراست.

به‌دلیل وجود مقررات سخت و نبود شرایط رقابت‌پذیر و اعمال محدودیت‌های غیرضروری در عرصه صادرات کالا و خدمات توان عمده بخش خصوصی و فعالان اقتصادی استان در این بخش  نادیده انگاشته می‌شود که انتظار می‌رود دولت و وزارت‌خانه‌های اقتصادی با تسهیل مقررات و گشایش اعتبارات حمایتی و ارائه مشوق‌های صادراتی در این حوزه، زمینه توسعه صادرات را در مازندران فراهم آورند.

به هر تقدیر با توجه به شاخص‌های هدفمند و مولفه‌های تأثیرگذار اقتصاد درون‌زا در مازندران و انبوه مزیت‌های رقابتی و انحصاری در این استان می‌طلبد دولت با عزم جدی در ارتباط با بهره‌مندی از این قابلیت‌ها و ظرفیت‌های کارآمد در حوزه اقتصاد وارد عمل شود و با به‌کارگیری اهرم‌ها و شیوه‌های مقوم و موثر و هم‌افزایی و پشتیبانی مسؤولان استانی برای تقویت و تحکیم بنیان‌های اقتصاد ملی و استان مازندران گام‌های استوار بردارد.

یادداشت از : عقیل امامی

 /۸۶۰۴۸/


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.