پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مازندران| آمادگی ادارات مازندران برای میزبانی از گردشگران تابستانی در سواحل

0

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بابلسر، مازندران دارای 338 کیلومتر نوار ساحلی بوده که همواره در نیمه نخست سال میزبان گردشگران داخلی و خارجی بسیاری از اقصی نقاط کشور است.

صرف نظر از آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی حاکم بر سواحل استان از طریق برخی گردشگرنماها، مردم مومن، متدین و اقشار مردم کشور در ایام تابستان و گرم سال برای استفاده از مواهب دریای مازندران به این استان سفر می‌کنند.

به منظور برگزاری بهتر و آسیب‌شناسی برنامه‌های ساماندهی سواحل مازندران جلسه‌ای در شهر گردشگرپذیر بابلسر مازندران برگزار شد.

کاهش 50 درصدی غریق در بابلسر

سیدعلی اسد فرماندار بابلسر در نشست ستاد اجرایی ساماندهی طرح‌های سالم‌سازی دریای مازندران اظهار داشت: از بهمن ماه سال گذشته پیگیری‌های شهرستانی برای اجرای هر چه بهتر طرح های سالمسازی دریا در شهرستان انجام گرفته است.

وی افزود: دغدغه‌هایی وجود دارد که به سرانجام نرسیده و قطعا” در سایر شهرهای ساحلی استان وجود دارد که از جمله آن می‌توان به بحث کوتاه مدت بودن قرارداد طرح های واگذار شده در سطح سواحل است.

فرماندار بابلسر ادامه داد: برای سرمایه‌گذاران مقرون به صرفه نیست که در مدت کوتاه یک سرمایه‌گذاری کلان انجام دهند و این افراد علاقه مند هستند، تا طرح‌ها به صورت 5 یا 10 ساله به آنان واگذار تا سرمایه‌گذاری متناسب در این زمینه صورت گیرد.

اسد تاکید کرد: باید یک مرجع مشخص معرفی تا شرکت‌ها و افرادی که قصدسرمایه‌گذاری در این زمینه را دارند بدانند چه مسیری را میبایست طی کنند.

وی با اشاره به همزمانی شروع فعالیت طرح‌ها با ایام ماه مبارک رمضان، افزود: شهرهای ساحلی با انبوهی از مسافران و گردشگران در این ایام مواجه هستند و این سوال که آیا در ماه مبارک رمضان طرح اجرا شود یا خیر نیز به عنوان یکی از چالش‌های مهم در این حوزه است.

فرماندار بابلسر تصریح کرد: شانیت این ایام مبارک که با لیالی قدر همزمان بوده باید حفظ شود تا فرصت گذران اوقات فراغت به یک تهدید در این ایام تبدیل نشود.

اسد با اشاره به خدمات‌دهی مناسب و هرچه بهتر نیروهای اورژانسی و آمبولانس در سطح سواحل، تاکید کرد: آمبولانس که قادر به حضور و خدمات‌دهی در سطح سواحل باشند وجود ندارد که نیازمند تقویت جدی در این حوزه است.

وی با اشاره به کاهش 55 درصدی غریق بابلسر در سال گذشته، گفت: بخشی ازغریق‌های ما در ساعات پایانی و شامگاه بوده که باید تدابیر لازم برای رفع این معصل اندیشیده شود.

فرماندار بابلسر با تاکید بر پرداخت به موقع حقوق ناجیان غریق افزود: عدم پرداخت به موقع حقوق ناجیان غریق سبب بروز اخلال در نحوه عملکرد ناجیان می‌شود.

اسد با بیان اینکه در ایام تعطیلات نوروز به اندازه تعطیلات تابستان در برخی از شهرهای ساحلی مازندران مسافر و گردشگر در سطح شهرستان بابلسر حضور داشتند، تاکید کرد: از ظرفیت های استانی برای کمک به شهرستان‌های در اولویت نظیر بابلسر بهره گرفته شود.

نظارت بیشتر پلیس بر شهرک‌های ساحلی

سردار سیدمحمود میرفیضی فرمانده انتظامی مازندران در این نشست گفت: به فرموده مقام معظم رهبری دریا و جنگل دو منبع عظیم و دو فرصت مهم بوده که باید مورد توجه همه آحاد جامعه و مسئولیت قرار گیرد.

وی افزود: علاوه بر بحث جسم و امنیت جسمی باید به روح و امنیت روحی افراد توجه شود و تمام تلاش ما ایجاد بستر روحی و روانی مناسب و برقراری امنیت روحی در کنار امنیت جسمی است.

فرماندهی انتظامی مازندران با اشاره به اینکه 120 شهرک در سراسر استان وجود دارد تصریح کرد: متاسفانه فقط 3 شهرک از مجموع شهرک‌های موجود مشمول قوانین و مقررات شهرک‌ها هستند.

میرفیضی با بیان اینکه استقرار نیرو، بررسی صلاحیت‌های فردی، کنترل چگونگی فعالیت مجتمع‌ها از جمله ماموریت‌های پلیس در سطح سواحل است، افزود: برخورد با ناهنجاری‌ها و ساماندهی فعالیت‌هایی که در دریا و سواحل صورت می‌گیرد نیز از دیگر ماموریت‌های نیروی انتظامی در سواحل است.

وی با اشاره به اینکه مجموع ماموریت‌های انتظامی در سطح سواحل و دریا از ماه‌ها قبل در قالب یک طرح کامل تعریف شده است، گفت: چهار محور جنگل، دریا، جاده ها و شهرها در این طرح تعریف شده است.

فرمانده انتظامی مازندران با بیان اینکه تمام تلاش ما افزایش رضایتمندی، پیشگیری، کنترل و مهار ناهنجاری ها در استان است، خاطرنشان کرد: اگر همه شهروندان تکالیف خود را به درستی انجام دهند قطعا” بسیاری از بزه‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی کاهش می‌یابد.

میرفیضی با تاکید بر عظم همگانی برای ایجاد یک پکیج آموزشی واحد در سطح استان گفت: از ظرفیت‌های کمیته‌های موجود در ستاد اجرایی ساماندهی طرح‌های سالم‌سازی دریای مازندران برای تهیه و توزیع بسته‌های آموزشی بین مسافران بهره گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر الزامات فرهنگی، انتظامی و امنیتی در قالب بسته‌های آموزشی به مسافران یاد آور شود بازدهی بسیار مناسبی خواهد داشت و مردم تکلیف خود را در بحث استفاده از دریا و ساحل می‌دانند.

فرمانده انتظامی مازندران با تاکید بر اینکه ویترین اجتماعی در سطح سواحل باید تغییر یابد، افزود: در حوزه مسائل فرهنگی باید فرهنگ سازی براساس ذائقه مردم صورت گیرد و باید تلاش کنیم تا ناهنجاری پس از تبدیل به هنجار با راهکارهای اجتماعی برطرف شود.

آغاز فعالیت طرح‌های سواحل از یکم خرداد

احمد حسین زادگان معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران نیز در این نشست گفت: این جلسه با هدف انجام آخرین هماهنگی‌ها پیش از شروع فعالیت طرح‌ها برگزار شده و فعالیت طرح‌های سالم‌سازی دریا نیز صبح روز دوشنبه اول خردادماه در مازندران آغاز می‌شود.

وی افزود: بیشترین تاکیدات و پیگیری‌های ستاد اجرایی ساماندهی طرح‌های سالمسازی دریای مازندران در دو حوزه قضایی و شهرک‌های خصوصی بوده و در این حوزه هماهنگی‌های لازم انجام شده و مسئولیت هر نوع عدم همکاری و بروز سوانح احتمالی به عهده مدیران شهرک‌ها است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران تصریح کرد: 12 کمیته در 14 شهرستان تشکیل و آخرین تذکرات به کمیته‌ها و اعضای ستاد داده شده و همه دستگاه‌های مرتبط با بحث سواحل و دریا با ظرفیت بیشتری فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرده اند.

حسین زادگان با بیان اینکه امسال 95 طرح سالم‌سازی دریا ویژه آقایان و خانم‌ها در مازندران استقرار می‌یابد، گفت: حدود 50 شناگاه نیز با حضور ناجیان غریق و امدادگران هلال احمر در مازندران اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه 900 ناجی غریق در سطح سواحل مازندران فعالیت خود را به تدریج در استان شروع می‌کنند، خاطرنشان کرد: حقوق تمامی ناجیان غریق مربوط به سال گذشته به طور کامل پرداخت شده تا دغدغه ای برای فعالیت این افراد در سال جاری وجود نداشته باشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران با اشاره به همزمانی آغاز به کار طرح‌های سالم‌سازی دریا با ماه مبارک رمضان گفت: ایام لیالی قدر با تعطیلات چند روزه در کشور مصادف بوده که این موضوع سبب حضور پرشور مسافران و گردشگران به استان می‌شود و اجرای طرح‌های سالمسازی دریا سبب پیشگیری از بروز غریق و ایجاد امنیت جسمی و روحی مسافران می‌شود.

حسین زادگان تاکید کرد: همه باید تلاش کنند تا در زمان اجرای طرح‌ها در ماه رمضان ماه نزول قرآن شانیت این ماه مبارک حفظ و شئونات اسلامی و اخلاقی نیز رعایت شود.

وی با اشاره به توزیع امکانات و اعتبارات در سطح سواحل مازندران، خاطرنشان کرد: در بحث توزیع اعتبارات و تجهیز امکانات، اولویت با مناطق حادثه‌خیز و سواحل شهرستان‌هایی است که بیشترین غریق را داشتند.

معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران با اشاره به اهمیت حفظ و ترویج فرهنگ اصیل مازندرانی در زمان حضور مسافران و گردشگران در سطح استان گفت: تابستان امسال برای نخستین بار در مازندران جشنواره‌های بومی محلی و تابستانی در سه منطقه شرق، مرکز و غرب استان برگزار می‌شود.

گزارش از هومن رمضانیان

 /ح

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.